Pagina 1 van 1
2cv bodemplaat in dyane
Geplaatst: do 22 jun, 2006 14:58
door martijntje
ik ben een dyane van 68 aan het restaureren en ben op dit moment met mijn bodemplaten bezig. ik heb de oude eruit gehaal en wil er niuewe 2cv bodemplaten in lassen. de lengte past prima maar de breedte niet. ik kom ongeveer 3-5 mm tekort met aansluiten van de dorpel in het midden van de dorpel. een dorpel van een dyane loopt in het midden iets naar buiten toe en is bij een 2cv blijkbaar recht. heeft iemand hier ervaring mee en hoe hebben jullie dit opgelost. ik heb wel een idee namelijk...
Geplaatst: do 22 jun, 2006 16:04
door pauldegoede
Weet je zeker dat je niet meer aan originele dyane bodemplaten kan komen? Toen ik nog dyane reed liep ik regelmatig tegen 'nieuw' reserveplaatwerk aan. Als dat niet meer gaat kan je wellicht bij een zetbedrijf het rechtopstaande randje van je 2cv bodemplaat horizontaal laten buigen en de laatste 5 mm weer terug laten buigen. Dan win je wat plaat.
succes,
Paul
Geplaatst: do 22 jun, 2006 21:29
door Punky
Neem anders eens contact op met de dyane vereniging, die kunnen het je zo vertellen.

Geplaatst: do 22 jun, 2006 22:22
door martijntje
ik help zelf weleens in het magazijn maar daar zeggen ze gewoon een grote hamer pakken en het randje omslaan. ik vind dit niet echt een normale oploissing. en dat van dat ombuigen weet ik ook niet of dat wat is want de kier wordt groten naarmate het midden van de dorpel in zicht komt. wanneer ik een paar grote stevige lastangen pak trek ik de bedemplaat en de dorpel wel tegen mekaar aan. schiet ook niet op want dan komt alles onder spanning te staan en laten volgens mij de lassen los. ik denk gewoon vast lassen op de plaatsen waar het mogelijk is en dan de rest maar ombuigen.... wanneer iemand niuewe bosdemplaten heeft liggen origineel voor een dyane hou ik me natuurlijk altijd aanbevolen!
Geplaatst: do 22 jun, 2006 22:41
door André Post
Kan je niet met een nieuw stuk plaat een vulstuk maken?
Geplaatst: vr 23 jun, 2006 00:29
door thomaaas
pur of papier maché
Geplaatst: vr 23 jun, 2006 09:00
door pauldegoede
Ik zou voorlopig nog even niets anders doen dan informatie inwinnen bij echte ervaringsdeskundigen. Er zijn genoeg 2CV garages waar ze ook écht verstand hebben van dyane's. Zonder anderen tekort te doen; ik heb goede ervaringen met de eendengarage in Eindhoven en met Jan Kramer van Eendenspul. Jan Kramer laat standaard (als het kan) een centimeter originele bodemplaat in de koets staan en slijpt dan het randje van de vervangende plaat, dat is volgens hem veel handiger. Helaas heb je nu niets meer aan die tip.
Succes,
Paul
Geplaatst: vr 13 apr, 2007 12:23
door siemen
ik ga binnen kort ook nieuwe bodumplaten in onze dyane lassen ik heb ook gewoone 2cv bodumplaten gekocht veele eendeboeren zeggen dat ze het zelfde zijn wie weet meer hier over????
siemen
http://2cvvvvvv.spaces.live.com/
Geplaatst: vr 13 apr, 2007 12:32
door backfire
De knik in de dorpel is wat anders en dus de aansluiting van de bodemplaat ook.
Geplaatst: vr 13 apr, 2007 12:43
door martijntje
de knik in de dorpel is ander maar ook de gordel aanzluiting is anders. ik heb het als volgt gedaan: de nieuwe bodemplaat erin leggen. de afstand van het randje tot de dorpel opmeten. vervolgens de opstaande rand van de bodemplaat rechtslaan en zo afslijpe dat deze tegen de dorpel valt. dan met streeplassen aan de dorpel lassen. de gordelbevestigign vastmaken en de oude bout van de ouden bodemplaat overzetten op de nieuwe bodemplaat. de kokertjes onder de bodemplaten en de andere bevestigingspunten met het chassis komen precies overheen. succes ermee!!
Geplaatst: vr 13 apr, 2007 12:44
door martijntje
de aansluiting met de voetenbak en de aansluiting aan de achterkant is trouwens precies hetzelfde en dus van de juiste breedte en vanuitdaar loopt de bodemplaat verder uit (lastig uitleggen zo zeg)
Geplaatst: vr 13 apr, 2007 20:35
door Evan
pauldegoede schreef: Jan Kramer laat standaard (als het kan) een centimeter originele bodemplaat in de koets staan en slijpt dan het randje van de vervangende plaat, dat is volgens hem veel handiger.
het is zeker makkelijker op die manier, echter als je de bodemplaat in zijn geheel verwijdert zie je altijd roest in de naad. Op bovenstaande manier kun je daar echter niks aan doen.
Het lijkt mij toch een fijner idee om het meteen goed te doen en de naad schoon te maken, je kunt het geheel dan na afloop goed behandelen zodat het er weer jaren tegen kan.
Geplaatst: vr 13 apr, 2007 21:47
door catscit
inderdaad, die naad is nu juist het probleem dus die moet eruit. Waar de 2 originele delen op elkaar gelast zijn zit gegarandeerd roest anders is de rest van de bodemplaat ook niet slecht.