Pagina 1 van 1

visablok versus 2cv met visacilinder

Geplaatst: vr 22 aug, 2003 20:01
door robin2cv
hallo
deze week ben ik naar een 2cvtuner in de ardennen geweest waar ik van zin was om een aantal onderdelen te halen voor een visa blok in men 2pktje te zetten. nu een heel vriendelijke meneer (www.2cv.be) in de 2,5u dat ik daar was kreeg ik van hem de raadt om een ipv een visablok een 2cvblok met visa cilinders intebouwen en dit omdat :
- de visablok zwakker zou zijn dan de 2cv en de daarom barsten
-ik dan een veel simpelere ontsteking zou hebben. dit zeker bij een panne.
-2cvblokken beter tegen de hitte kunnen enz

nu dit was wel allemaal waar maar een nadeel visacilinders laten monteren + nodigeaanpassingen kost me dubbel zoveel als een visablok.
heeft er al iemand gehoord van deze optie of ervaringen mee. of heeft er al iemand last gehad met visablok in een 2cv

vriendelijke groeten robin

Visa motor

Geplaatst: zo 24 aug, 2003 13:40
door LE PATRON
Er rijden honderden met een visa blok in de 2cv of kitcar.
Ik heb er 1 gezien die open gescheurd was, deze was toevallig ?? wel van een Belg. Volgens mij lag de oorzaak in het zeer licht vliegwiel die de krukas niet meer draaiende kon houden toen er een bougie kapot ging.
Hierdoor verdraaid de krukas en scheurt het carter.
Wij gaan uit van onze ervaring, wellicht heeft het Belgisch bedrijf meer ervaring met extreem opgevoerde motortjes. Wat betreft de ontsteking,
wij hebben een computer van 123 op de plank liggen, plaats wel een beugeltje tussen bak en blok en er niet omheen hierdoor is een aanpassing aan je vliegwiel overbodig en kun je alle merken startmotoren van de visa 2 cilinder gebruiken, dat is zeker niet het geval met een beugel aan de buitenkant.

Met vriendelijke groet G. vd Bergh

Geplaatst: zo 24 aug, 2003 13:50
door robin2cv
bedankt voor de snelle reactie. dit bedrijf in belgie doet inderdaad mee an de 24 uur van francorchamps en werkt daar dus met hoge vermogens ik was van plan om de cilinders met een hoge compressie (644) en de nokkenas van de 630 te gebruiken. zo zou ik aan een klein 40pk moeten komen. mijn vliegwiel is al aangepast en ben dus ook van plan om een beugel te gebruiken die vanachter op de bak komt.
nog een kleien vraag ik heb hierook een bak van een dyane liggen om er op te zetten. nu blijkt dat dit een is van het oude type (wel schijfremmen)
is het mogelijk om deze te gebruiken met een diafragmakoppeling of moet ik een andere priseas steken die van het nieuwe type als dit zou gaan ?
met vriendelijke groet robin