Oliespuiter bij oliefilter
Geplaatst: vr 30 jun, 2006 13:34
Ola!
Afgelopen zondag reed ik weg bij vrienden van mij, en na ongeveer 1 kilometer gereden te hebben begon het oliedrukzenderlampje op te lichten. Tevens begon zich een geur van verbrande olie te verspreiden in de voiture.
Noodstopje enz.. ff checken --> olie weg, door een spuiter bij het oliefilter.
De oliedruk heeft de rubberen keerring tussen flens en oliefilter eruit gedrukt, en daarlangs zich van de olie ontdaan.
Kwalitatief Uitermate Teleurstellend, aangezien het blok slechts 8000 Km gelopen heeft na volledige revisie.
Na controle van het olieschema volgens Haynes, ben ik tot de volgende mogelijke oorzaken van het probleem gekomen.
1. Oliefilter kapot. ivm drukklep in oliefilter
2. Bypass klep kapot. (niet verwijderbaar / niet te controleren)
3. Overdrukventiel vast/kapot.
4. Zuigerve(e)r(en) kapot.
5. Een oliekanaal verstopt.
6. Olievulpijp kapot.
Na foutopsporing zijn de volgende mogelijkheden weg te strepen.
1. Oliefilter, heb ik vervangen, en drukklep getest met luchtdruk (is goed)
2. Bypass klep, uitgesloten? na demontage van flens en overdrukventiel luchtdruk gezet op de oliekanalen en geven geen weerstand, behalve op de aanvoer van de olie vanaf de oliepomp na (is logisch want oliepomp geeft weerstand)
3. Overdrukventiel, gedemonteerd, is gangbaar, en schoon.
4. Zuigerveren, uitgesloten? want motor aan de loop gehad met olievulpijp geopend, wanneer hand boven olievulpijp (+ 10cm) blaast ie (het membraam werkt dan nog niet) , Hand op olievulpijp, je voelt hem zuigen. dus geen overdruk in het carter.
5. Oliekanaal, alle bekende kanalen doorgeblazen met lucht. luchtdruk 6bar continue. maar lucht ontsnapte wel.
6. Olievulpijp, lijkt me stug want onderdruk in carter. zie punt 4.
Verder diagnostisch onderzoek:
Oliedruk meter aangesloten op plaats van oliedrukzender. Dit geeft bij stationair met minimum olie 1 Bar druk. bij 6000 rpm 3bar druk
Motor 15 minuten afgezet. Olie bijgevuld. opnieuw gecontroleerd, zelfde waarden. en geen problemen. (gesloten olievulpijp)
Hoe warmer de olie hoe lager de druk, (logisch, dunnere olie is moelijker op druk te houden) stationair 0.8bar. 6000rpm 2.9bar
Na 2 uur met uitgeschakelde motor. opnieuw getest, motor starten.. stationair 2 bar, gas erbij. druk richting 3bar en bij ongeveer 3.3bar PLOF wederom een spuiter bij het oliefilter.
rara politiepet, hoe kan dit?
Ik hoop dat jullie iemand mij hiermee kan helpen. want het zonnetje schijnt zo mooi. en volgende week vrijdag moet ik ermee naar kampen voor een trouwerij.
Merci voor het doorlezen van dit enorme epistel. en alvast bedankt voor het meedenken.
Groeten,
Klaas Jan Franssen
Afgelopen zondag reed ik weg bij vrienden van mij, en na ongeveer 1 kilometer gereden te hebben begon het oliedrukzenderlampje op te lichten. Tevens begon zich een geur van verbrande olie te verspreiden in de voiture.
Noodstopje enz.. ff checken --> olie weg, door een spuiter bij het oliefilter.
De oliedruk heeft de rubberen keerring tussen flens en oliefilter eruit gedrukt, en daarlangs zich van de olie ontdaan.
Kwalitatief Uitermate Teleurstellend, aangezien het blok slechts 8000 Km gelopen heeft na volledige revisie.
Na controle van het olieschema volgens Haynes, ben ik tot de volgende mogelijke oorzaken van het probleem gekomen.
1. Oliefilter kapot. ivm drukklep in oliefilter
2. Bypass klep kapot. (niet verwijderbaar / niet te controleren)
3. Overdrukventiel vast/kapot.
4. Zuigerve(e)r(en) kapot.
5. Een oliekanaal verstopt.
6. Olievulpijp kapot.
Na foutopsporing zijn de volgende mogelijkheden weg te strepen.
1. Oliefilter, heb ik vervangen, en drukklep getest met luchtdruk (is goed)
2. Bypass klep, uitgesloten? na demontage van flens en overdrukventiel luchtdruk gezet op de oliekanalen en geven geen weerstand, behalve op de aanvoer van de olie vanaf de oliepomp na (is logisch want oliepomp geeft weerstand)
3. Overdrukventiel, gedemonteerd, is gangbaar, en schoon.
4. Zuigerveren, uitgesloten? want motor aan de loop gehad met olievulpijp geopend, wanneer hand boven olievulpijp (+ 10cm) blaast ie (het membraam werkt dan nog niet) , Hand op olievulpijp, je voelt hem zuigen. dus geen overdruk in het carter.
5. Oliekanaal, alle bekende kanalen doorgeblazen met lucht. luchtdruk 6bar continue. maar lucht ontsnapte wel.
6. Olievulpijp, lijkt me stug want onderdruk in carter. zie punt 4.
Verder diagnostisch onderzoek:
Oliedruk meter aangesloten op plaats van oliedrukzender. Dit geeft bij stationair met minimum olie 1 Bar druk. bij 6000 rpm 3bar druk
Motor 15 minuten afgezet. Olie bijgevuld. opnieuw gecontroleerd, zelfde waarden. en geen problemen. (gesloten olievulpijp)
Hoe warmer de olie hoe lager de druk, (logisch, dunnere olie is moelijker op druk te houden) stationair 0.8bar. 6000rpm 2.9bar
Na 2 uur met uitgeschakelde motor. opnieuw getest, motor starten.. stationair 2 bar, gas erbij. druk richting 3bar en bij ongeveer 3.3bar PLOF wederom een spuiter bij het oliefilter.
rara politiepet, hoe kan dit?
Ik hoop dat jullie iemand mij hiermee kan helpen. want het zonnetje schijnt zo mooi. en volgende week vrijdag moet ik ermee naar kampen voor een trouwerij.
Merci voor het doorlezen van dit enorme epistel. en alvast bedankt voor het meedenken.
Groeten,
Klaas Jan Franssen