Pagina 1 van 2
is centrifugaalkoppeling gelijk aan een semi automaat
Geplaatst: ma 3 jul, 2006 17:04
door Jeroen-citroen
hallo,
als je een eend met centrifugaalkoppeling hebt dan kun je hem bij stilstand in 1 zetten en optrekken door gas te geven zonder koppeling.
Kun je ook naar andere versnellingen schakelen zonder gebruik van de koppeling of gaat dit alleen op bij stationair toerental ??
met andere woorden kun je hem rijden als semi automaat ??
grt, Jeroen
Geplaatst: ma 3 jul, 2006 19:05
door dyane_ac078
Je kunt de eerste versnelling kiezen zonder te koppelen. Als je gas geeft grijpt de koppeling aan en rijdt je probleemloos weg.
Lees, je kan onmogelijk de motor af laten slaan bij het wegrijden.
Daarna gewoon koppelen om naar andere versnellingen te gaan.
Tijdens het remmen terug schakelen is niet ok voor de centrifugaal koppeling overigens.
Geplaatst: ma 3 jul, 2006 22:28
door Jeroen-citroen
bedankt voor je reactie dyane
De centrifugaal is dus alleen te gebruiken om op te trekken vanuit stilstand

Conclusie: het blijft verder gewoon een koppeling die je verder op de normale wijze bedient.
Geplaatst: ma 3 jul, 2006 22:29
door Michiel van G.
jepz, zo is het
Geplaatst: di 4 jul, 2006 15:35
door CitRoel
Kan je dan ook in de 3de versnelling wegrijden zonder dat ie afslaat?
Geplaatst: vr 18 aug, 2006 13:42
door OnsEendje2
Hier hoort dit beter thuis denk ik.... de laatste 2 posts (vreemde advertenties):
Frank Deusjevoo schreef:Geplaatst: Vr 18 Aug, 2006 12:32
--------------------------------------------------------------------------------
Heb jij ook zo'n koppeling in je 2cv, Ramon?
En is deze ook leverbaar geweest voor de 2cv6?
Frank
Jeroen-citroen schreef:Geplaatst: Vr 18 Aug, 2006 12:36
--------------------------------------------------------------------------------
Ik weet wel een dyane 6 uit 78 te koop die er een centrifugaal in heeft zitten. Maar of dat origineel is.......
FF aan Michiel vragen
Anyway, Ik heb wat zitten zoeken en vind het volgende.
De centrifugaal is tot juli 1981 als optie leverbaar geweest, sinds dien alleen nog op een 2cv special E (met de E van zuinig, geleverd tot juli 1983). En aangezien de 2cv4 maar tot september 1978 is gemaakt zullen er wel dus 2cv6-jes origineel met centrifugaal hebben moeten bestaan....
Geplaatst: vr 18 aug, 2006 13:44
door Michiel van G.
centrifugaal was leverbaar als optie inderdaad, voor de dyane geloof ik tot 1978.
overigens,
welke dyane is dat die te koop staat?
Geplaatst: vr 18 aug, 2006 13:46
door OnsEendje2
Waarom zou een centrifugaal eigenlijk zuiniger zijn? Een automaat is dat doorgaans toch niet? (zeker niet als hij maar 3 versnellingen heeft)
Geplaatst: vr 18 aug, 2006 13:50
door Michiel van G.
je geeft nooit teveel gas bij wegrijden vanuit stilstand, omdat de centrifugaalkoppeling koppelt bij een gunstig toerental (behalve als je snel weg probeert te komen natuurlijk)
Geplaatst: vr 18 aug, 2006 13:54
door OnsEendje2
Dat zou kunnen, maar ik blijf de zuinigheid en de handigheid van deze koppeling toch betwijfelen...mits je niet alleen maar al filerijdend door de stad beweegt.
Of bestaat er wel een centrifugaal met 4 versnellingen, voor op de grote baan? Dan neem ik namelijk alles terug

Geplaatst: vr 18 aug, 2006 14:23
door SamClukkers
OnsEendje2 schreef:Of bestaat er wel een centrifugaal met 4 versnellingen, voor op de grote baan? Dan neem ik namelijk alles terug

Het gaat om de koppeling niet om de versnellingsbak, altijd 4 versnellingen dus.
Geplaatst: vr 18 aug, 2006 14:39
door OnsEendje2
Ah. In die
advertentie (pfff wel lastig om topics zuiver te houden) stond DRIE versnellingen. Dus ik dacht dat hoort bij de centrifugaal.
Maar met wat nadenken geloof ik dat alle eenden 4 versnellingen hebben gehad (ze zullen de oude overdrive wel niet hebben meegeteld), en neem ik dus alles terug.
Mooi spul zo'n Centrifugaal

Geplaatst: vr 18 aug, 2006 14:45
door Jeroen-citroen
Michiel van Ginkel schreef:centrifugaal was leverbaar als optie inderdaad, voor de dyane geloof ik tot 1978.
overigens,
welke dyane is dat die te koop staat?
je hebt een pb tje
Geplaatst: za 19 aug, 2006 13:10
door thomaaas
Is het ook later in te bouwen, zo'n centrifugaal? Of moet je dan ook een ander vliegwiel, drukgroep, koppelingsplaat [of heb je die helemaal niet meer?] hebben?
Geplaatst: ma 25 sep, 2006 09:05
door catscit
Ok, centrifugaal is tot begin 80er jaren een optie geweest op alle a typen behalve de mehari (dacht ik. nog nooit een mehari gezien met centrifugaal).
Ik heb zelf een 73er ami 8 gehad met centrifugaal (en wat oude eenden).
De centrifugaal stamt af van de 12pk AZ uit 1954 die altijd met centrifugaal geleverd werd.
Probleem is dat de constructie te zwak is voor een 602cc motor, zeker als je een beetje stevig doorrijdt. Sommige onderdelen zijn nog identiek aan de 54er 12pk az!
De centrifugaal werkt enkel bij wegrijden, dus behalve in de file of stadsverkeer heb je er niks aan. Maar de centrifugaal moet wel werken anders kun je niet rijden, het is een 2e koppeling tussen motor en bak, centrifugaal kapot (segmenten afgebroken of versleten) en je komt niet van de plaats.
Nee je kunt niet in de 3 wegrijden zonder dat ie afslaat, moet je ook niet willen en wat is het nut? Maar met zo'n vraag kun je beter eens een boek opzoeken wat uitlegt hoe een versnelligsbak werkt.
nee, een centrifugaal is geen halfautomaat. Een halfautomaat heeft geen koppelings pedaal, en een automatische koppeling, je hoeft (en kunt) nooit koppelen. Bij de centrifugaal moet je wel koppelen.
Verder kun je wel degelijk de motor laten afslaan met wegrijden, het is alleen iets meer werk
De versnellingsbak is identiek aan een gewone bak, maar de prise as moet schroefdraad hebben (dus voor eenden tot mei 82). Dus een 3 bak is lariekoek, het is gewoon een 4 bak zoals alle atypes gehad hebben.
Verder zit er een ander toplager in de krukas en niet alle krukassen hebben hier plaats voor. Dan heb je nog het speciale vliegwiel, de segmenten ring en de trommel nodig waar de 3 vinger koppeling op geschroeft wordt. De hele handel is erg zwaar dus je moet rustiger schakelen (zwaarder als een "zwaar" vliegwiel), dus heel snel optrekken kost je koppelingsplaten en in het moderne verkeer vinden de meeste mensen dit niet meer fijn rijden.