Pagina 1 van 2
olie lek, hoe fix ik dat
Geplaatst: za 15 jul, 2006 23:16
door Steffan
hey, mijn eend lekt olie, en ik zou er wel graag wat aan willen doen
maar wat doe ik er aan?
de linkervoorstijl van men chassis is nat, en toen ik het linker kleppendeksel er af haalde stroomde het er uit.. dit hoort niet of wel?
Re: olie lek, hoe fix ik dat
Geplaatst: za 15 jul, 2006 23:39
door Edwin
Steffan schreef:hey, mijn eend lekt olie, en ik zou er wel graag wat aan willen doen
maar wat doe ik er aan?
de linkervoorstijl van men chassis is nat, en toen ik het linker kleppendeksel er af haalde stroomde het er uit.. dit hoort niet of wel?
Bij de keppen komt op een één of andere manier ook olie

. Dus dat klopt dat wanneer je die er vanaf haalt je overal olie hebt...
Dat je eend olie lekt is niet normaal, je zou eens kunnen proberen om een nieuwe pakking tussen de linker kleppendeksel.
Wat ook veel voorkomt is dat het kleppendeksel te strak is aangedraaid, waardoor het deksel bol gaat staan en er onder een kier valt waardoor er olie uitstroomt.
Of anders misschien de bril rubbers..maar dat is veel meer werk om te vervangen.
Let er op bij het vastdraaien van de klepdeksels dat je ze dus niet te strak draait. Eerst handvast draaien en dan één slag rond met de sleutel, mocht ie daar dan nog lekken dan nog een halve slag.
Succes!
Edwin
Geplaatst: za 15 jul, 2006 23:39
door AK350
In het kleppendeksel staat altijd olie, dit hoort zo.
Het hoort er natuurlijk niet uit te lekken.
Controleer of de rubber deksel pakking niet uitgedroogd is.
Koop anders een nieuwe pakking en kleef deze evt. met wat vloeibare pakking in het kleppendeksel.
Denk er bij het terugplaatsen van het kleppendeksel aan dat je de centrale moer niet te hard aan mag trekken.
Controleer ook meteen of er bij de brilrubbers (onderaan bij de klepstotergeleiders) geen olie weglekt.
Geplaatst: za 15 jul, 2006 23:41
door Tom de Wolff
Achter de klepdeksel hoort gewoon olie te zitten. Mischien is de pakking niet meer goed of de klepdeksel verbogen.
Geplaatst: zo 16 jul, 2006 00:04
door Steffan
ok! bedankt
ik zal eens kijken
Geplaatst: zo 16 jul, 2006 12:12
door bartje2212
als je dan toch bezig bent, kun je natuurlijk meteen de je kleppen stellen (mocht dit nodig zijn) of checken...
Succes!
Geplaatst: vr 4 aug, 2006 12:36
door TB
Inderdaad, de rubbers bij t kleppendeksel willen weleens oud en hard worden. Kan dan gaan lekken.
Bij de brilrubbers (bij klepstoters onderaan blok) lekken eendjes ook weleens. Is wel wat werk om te vervangen. Ik heb het bij de restauratie van m'n 2cv ook gedaan omdat ik t blok toch los had liggen. De cilinderkoppen moeten er af. En dan kun je erbij. Op zich niet moelijk, maar je moet wel schoon en voorzichtig werken. En dan kun je gelijk die kleppendekselrubbertjes vervangen.
Aan materiaal kost t geen drol.
Geplaatst: vr 4 aug, 2006 20:24
door Steffan
ok

bedankt nog voor je reactie..
ik heb er even naar gekeken, en 1 deel is iig opgelost, men linkerklepdeksel was te hard aangedraaid door vorige eigenaar (ik had er nog nooit aan gezeten)
maar die lekt nu niet meer
nu blijkt ze alleen nog direct onder de carter te lekken. de carter is ook helemaal vies er van.
tips? oliefilter? naad van de carter?
Geplaatst: za 5 aug, 2006 13:10
door TB
Steffan schreef:ok

bedankt nog voor je reactie..
ik heb er even naar gekeken, en 1 deel is iig opgelost, men linkerklepdeksel was te hard aangedraaid door vorige eigenaar (ik had er nog nooit aan gezeten)
maar die lekt nu niet meer
nu blijkt ze alleen nog direct onder de carter te lekken. de carter is ook helemaal vies er van.
tips? oliefilter? naad van de carter?
Dat zijn de brilrubbers. Er loopt een buisje van de cilinderkop naar t blok en daaromheen zitten die rubbers tegen t blokje aan. Om die te vervangen moet je de koppen loshalen.
Geplaatst: zo 6 aug, 2006 11:03
door bartje2212
moet ik dat ook maar eens gaan doen...bij mij is het carter ook behoorlijk vettig. ok kan dat uit een krukaslager komen?
Geplaatst: zo 6 aug, 2006 21:51
door abr2cv
Als de onderkant van je motortje onder de olie zit kan het ook voorkomen dat de carterstop lekt. Dit komt meestal door hergebruik van carterringetjes bij een oliewissel.. Dit is erg dom en gemakkelijk te voorkomen. Zo'n ringetje kost nog geen euro geloof ik..
Om te controleren waar de lekkage vandaan komt moet je je motorblokje goed schoonmaken aan de onderkant. Het makkelijkste gaat dit met een spuitbus remreiniger, dit ontvet erg goed. Pas wel op met rubber (banden en pakkingen) en ook met tectyl. Een klein beetje remreiniger kan geen kwaad maar te veel en te vaak contact met remreiniger is niet goed voor rubber of tectyl.
Geplaatst: zo 6 aug, 2006 22:08
door bartje2212
goeie tip, maarre heb net de olie ververst en carterstop+ring vervangen. de hele onderkant van voor tot achter is vettig, maar er hangen geen druppels aan. rond de nieuw stop (en filter) is ie in ieder geval nog droog sinds de oliewissel...
Geplaatst: zo 6 aug, 2006 22:22
door abr2cv
Een vettige onderkant is niet zo erg, zolang er geen druppels aan hangen zou ik me geen zorgen maken. De vettige onderkant zorgt ook voor goede roestpreventie, roest je blokje in ieder geval niet

.
Geplaatst: zo 6 aug, 2006 22:30
door Bartje
Als je erg veel pech hebt lekt het tussen de twee karterhelften door, heb ik eens gehad

. Om dat te verhelpen moet je hele blok uit elkaar en moet je de karterhelfen schoonmaken en met nieuwe vloeibare pakking monteren.
Voordat je hier echter uberhaupt over na gaat denken zou ik eerst alle voor gaande tips proberen.
Succes en de groetjes, Bart
Geplaatst: ma 7 aug, 2006 16:30
door thomaaas
abr2cv schreef:Een vettige onderkant is niet zo erg, zolang er geen druppels aan hangen zou ik me geen zorgen maken. De vettige onderkant zorgt ook voor goede roestpreventie, roest je blokje in ieder geval niet

.
Staat vies, ik heb 't schoongemaakt met bbqcleaner en de hogedrukspuit, maar dan wel ff 't blokje eraf halen. Maarreh.... het blokje roesten?
