Vervanging " drievinger"koppeling door "diaf

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
mark64
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 18:17

Vervanging " drievinger"koppeling door "diaf

Bericht door mark64 » zo 16 jul, 2006 23:37

Ik heb bij een mehari van 74 de koppeling vervangen. Origineel zat er een "drievinger"koppeling op. In de winkel en garage zegden ze dat ik mocht vervangen door diafragmakoppeling. Dit deed ik ook ( plaat, drukgroepn en lager vervangen )
De auto reed ongeveer 50 km prima
Nu kan ik, als ik ontkoppelingspedaal indruk, de auto niet meer in versnelling krijgen;
Wat is er fout ??
Dank bij voorbaat

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Re: Vervanging " drievinger"koppeling door "

Bericht door Duintje » ma 17 jul, 2006 00:50

mark64 schreef:Ik heb bij een mehari van 74 de koppeling vervangen. Origineel zat er een "drievinger"koppeling op. In de winkel en garage zegden ze dat ik mocht vervangen door diafragmakoppeling. Dit deed ik ook ( plaat, drukgroepn en lager vervangen )
De auto reed ongeveer 50 km prima
Nu kan ik, als ik ontkoppelingspedaal indruk, de auto niet meer in versnelling krijgen;
Wat is er fout ??
Dank bij voorbaat
als je de 3-vinger koppeling vervangt door het nieuwere type, moet je ook je dikke vliegwiel door een dunnere vervangen. Is dat gebeurd ?

Verder kan er iets niet goed gemonteerd zijn ?

mark64
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 18:17

Bericht door mark64 » ma 17 jul, 2006 05:12

neen, het vliegwiel heb ik niet veranderd.
Wat kan er verder niet goed gemonteerd zijn,denk je
Mvg
Mark

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » ma 17 jul, 2006 08:34

volgens mij is nu de hevel van de koppeling verbogen, dus motor weer van de bak, dan dun vliegwiel erop en hevel rechtbuigen, of een andere erop. heb je weer wat te doen in het weekend :wink:

greetz Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

mark64
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 18:17

Bericht door mark64 » ma 17 jul, 2006 09:40

zijn er ook verschillen in hevels ?
kan ik m;a.w. eender welke andere hevel er op plaatsen ? hoe kan ik zien dat hevel gebogen is ?
mvg
mark

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » ma 17 jul, 2006 09:50

heb je het goede druklager gemonteerd?

mark64
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 18:17

Bericht door mark64 » ma 17 jul, 2006 11:39

druklager zelfde type als degene die er op zat

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 646
Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30

Bericht door Evan » ma 17 jul, 2006 15:47

heb je wel een bak met lange splines op de prise-as? anders heb je kans dat als je frictieplaat een beetje versleten gaat raken, die op een gegeven moment van je prise-as afschiet!

en bij mijn weten is de druklager van een diafragmakoppeling niet gelijk aan die van een drievingerkoppeling
Ami 8 break

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » ma 17 jul, 2006 16:53

het is een grote klus om een diafragma koppeling op een bak met een 3-vinger te maken, te weten er veel meer onderdelen anders zijn, zoals bijvoorbeeld: drukgroep, plaat, druklager, priseas enz. het beste is het gewoon houden bij een 3-vinger koppeling
Verbruik: Afbeelding

mark64
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 18:17

Bericht door mark64 » ma 17 jul, 2006 20:29

ok
morgen steek ik er maar weer de "drievingerplaat " op
Ik laat weten hoe het afloopt
Andere suggesties nog steeds welkom !!!
Mark

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 17 jul, 2006 22:11

euh maar waarom wil je het eigenlijk doen?

mark64
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 18:17

Bericht door mark64 » ma 17 jul, 2006 22:45

ik had er de motor uitgenomen voor het plaatsen van andere cilinderkop ( bougie was er uit geknald )
Terwijl ik de motor zo los had gekoppeld , wilde ik van de gelegenheid gebruik maken om ook koppeling te vervangen.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » di 18 jul, 2006 08:32

Voor een kop verwisseling hoeft de motor er toch niet uit?
Ik heb zo'n 7 jaar geleden ook een kop vervangen in mijn Mehari,
maar het motortje is gewoon blijven zitten.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

mark64
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 18:17

Bericht door mark64 » di 18 jul, 2006 16:50

inderdaad, maar koppeling was eigenlijk aan vervanging toe.Dus maar alles in één keer gedaan.
Ondertussen opnieuw een nieuwe "drievinger" in gezet.
Eerste testrit prima, ik laat weten hoe het verder afloopt
In elk geval al bedankt voor alle goede tips
Mark

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » di 18 jul, 2006 17:52

Wij hebben op onze Méhari ook een diafragma op gezet, en bij de testrit ging het gewoon goed. Ik ben bang dat het bij de langere rit dus kapot gaat... nouja maar zien.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Plaats reactie