Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
-
mark64
- Beginner

- Berichten: 33
- Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 18:17
Bericht
door mark64 » zo 16 jul, 2006 23:37
Ik heb bij een mehari van 74 de koppeling vervangen. Origineel zat er een "drievinger"koppeling op. In de winkel en garage zegden ze dat ik mocht vervangen door diafragmakoppeling. Dit deed ik ook ( plaat, drukgroepn en lager vervangen )
De auto reed ongeveer 50 km prima
Nu kan ik, als ik ontkoppelingspedaal indruk, de auto niet meer in versnelling krijgen;
Wat is er fout ??
Dank bij voorbaat
-
Duintje
- Moderator
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
- Locatie: Westland
-
Contacteer:
Bericht
door Duintje » ma 17 jul, 2006 00:50
mark64 schreef:Ik heb bij een mehari van 74 de koppeling vervangen. Origineel zat er een "drievinger"koppeling op. In de winkel en garage zegden ze dat ik mocht vervangen door diafragmakoppeling. Dit deed ik ook ( plaat, drukgroepn en lager vervangen )
De auto reed ongeveer 50 km prima
Nu kan ik, als ik ontkoppelingspedaal indruk, de auto niet meer in versnelling krijgen;
Wat is er fout ??
Dank bij voorbaat
als je de 3-vinger koppeling vervangt door het nieuwere type, moet je ook je dikke vliegwiel door een dunnere vervangen. Is dat gebeurd ?
Verder kan er iets niet goed gemonteerd zijn ?
-
mark64
- Beginner

- Berichten: 33
- Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 18:17
Bericht
door mark64 » ma 17 jul, 2006 05:12
neen, het vliegwiel heb ik niet veranderd.
Wat kan er verder niet goed gemonteerd zijn,denk je
Mvg
Mark
-
rusty
- Veelvuldig poster

- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
Bericht
door rusty » ma 17 jul, 2006 08:34
volgens mij is nu de hevel van de koppeling verbogen, dus motor weer van de bak, dan dun vliegwiel erop en hevel rechtbuigen, of een andere erop. heb je weer wat te doen in het weekend
greetz Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
-
mark64
- Beginner

- Berichten: 33
- Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 18:17
Bericht
door mark64 » ma 17 jul, 2006 09:40
zijn er ook verschillen in hevels ?
kan ik m;a.w. eender welke andere hevel er op plaatsen ? hoe kan ik zien dat hevel gebogen is ?
mvg
mark
-
leo top
- Veelvuldig poster

- Berichten: 669
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
- Locatie: zuidlaren
Bericht
door leo top » ma 17 jul, 2006 09:50
heb je het goede druklager gemonteerd?
-
mark64
- Beginner

- Berichten: 33
- Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 18:17
Bericht
door mark64 » ma 17 jul, 2006 11:39
druklager zelfde type als degene die er op zat
-
Evan
- Veelvuldig poster

- Berichten: 646
- Lid geworden op: di 8 feb, 2005 10:30
Bericht
door Evan » ma 17 jul, 2006 15:47
heb je wel een bak met lange splines op de prise-as? anders heb je kans dat als je frictieplaat een beetje versleten gaat raken, die op een gegeven moment van je prise-as afschiet!
en bij mijn weten is de druklager van een diafragmakoppeling niet gelijk aan die van een drievingerkoppeling
Ami 8 break
-
Michiel van G.
- Heavy user

- Berichten: 2689
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
-
Contacteer:
Bericht
door Michiel van G. » ma 17 jul, 2006 16:53
het is een grote klus om een diafragma koppeling op een bak met een 3-vinger te maken, te weten er veel meer onderdelen anders zijn, zoals bijvoorbeeld: drukgroep, plaat, druklager, priseas enz. het beste is het gewoon houden bij een 3-vinger koppeling
Verbruik:
-
mark64
- Beginner

- Berichten: 33
- Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 18:17
Bericht
door mark64 » ma 17 jul, 2006 20:29
ok
morgen steek ik er maar weer de "drievingerplaat " op
Ik laat weten hoe het afloopt
Andere suggesties nog steeds welkom !!!
Mark
-
backfire
- Addicted user

- Berichten: 5841
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
-
Contacteer:
Bericht
door backfire » ma 17 jul, 2006 22:11
euh maar waarom wil je het eigenlijk doen?
-
mark64
- Beginner

- Berichten: 33
- Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 18:17
Bericht
door mark64 » ma 17 jul, 2006 22:45
ik had er de motor uitgenomen voor het plaatsen van andere cilinderkop ( bougie was er uit geknald )
Terwijl ik de motor zo los had gekoppeld , wilde ik van de gelegenheid gebruik maken om ook koppeling te vervangen.
-
André Post
- Heavy user

- Berichten: 2182
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Bericht
door André Post » di 18 jul, 2006 08:32
Voor een kop verwisseling hoeft de motor er toch niet uit?
Ik heb zo'n 7 jaar geleden ook een kop vervangen in mijn Mehari,
maar het motortje is gewoon blijven zitten.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
mark64
- Beginner

- Berichten: 33
- Lid geworden op: zo 26 mar, 2006 18:17
Bericht
door mark64 » di 18 jul, 2006 16:50
inderdaad, maar koppeling was eigenlijk aan vervanging toe.Dus maar alles in één keer gedaan.
Ondertussen opnieuw een nieuwe "drievinger" in gezet.
Eerste testrit prima, ik laat weten hoe het verder afloopt
In elk geval al bedankt voor alle goede tips
Mark
-
CitRoel
- Veelvuldig poster

- Berichten: 1229
- Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
- Locatie: Tolkamer
Bericht
door CitRoel » di 18 jul, 2006 17:52
Wij hebben op onze Méhari ook een diafragma op gezet, en bij de testrit ging het gewoon goed. Ik ben bang dat het bij de langere rit dus kapot gaat... nouja maar zien.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p