Pagina 1 van 1

Rechterwiel staat scheef

Geplaatst: ma 17 jul, 2006 12:30
door sixdek
Hallo heren,

Mijn eendje is een beetje ziek. Ik kwam er net achter dat mijn rechtervoorwiel naar buiten staat, terwijl mijn linkerwiel recht staat. Iemand een idee wat het is en hoe op te lossen?

Groetjes uit Breda

Geplaatst: ma 17 jul, 2006 12:44
door OnsEendje2
voorwielen staan altijd een beetje naar buiten...... kijk maar:

Afbeelding

dus 't ligt eraan hoe 'erg' het bij jou is, anders geen zorgen maken. Het maakt ook op het oog uit hoe je je stuur draait.
En als het echt verschilt kijken of je bouten goed vastzitten, schokbrekers nog goed staan etc.

Geplaatst: ma 17 jul, 2006 13:24
door sixdek
Ze staan allebei inderdaad naar buiten maar rechts toch iets meer dan links. De schokbrekers zijn redelijk nieuw en dus neem ik aan goed. De auto is vorige week gekeurd en toen is wel afvies gegeven over de fuseepennen te vervangen binnenkort. Kan dat het probleem zijn?

Geplaatst: ma 17 jul, 2006 13:42
door Jeroen-citroen
Ik denk dat het inderdaad te maken kan hebben met slijtage aan de fuseepennen ( correct me iff i'm wrong ) De fuseepennen staan normaal al niet verticaal dit veroorzaakt het scheefstaan van het wiel bij insturen. Dus misschien ook bij rechtuitstand als ze versleten zijn ??

Geplaatst: ma 17 jul, 2006 17:30
door CitRoel
Ik denk fussees, kan je het wiel makkelijk terug duwen in de positie die het andere wiel ook heeft? En zo ja hoor je dan een soort tik/klik?

Geplaatst: di 18 jul, 2006 09:37
door sixdek
CitRoel schreef:Ik denk fussees, kan je het wiel makkelijk terug duwen in de positie die het andere wiel ook heeft? En zo ja hoor je dan een soort tik/klik?


die klik hoor ik wel als ik de bocht om ga. een soort klik klik klik

Geplaatst: di 18 jul, 2006 12:14
door Flying Duckman
Je fusee kun je niet zomaar erin duwen die zit echt supervast, maar spuit eerst eens flink wat fet in je fusees, op fusees worden eenden altijd afgekeurd.

Je kunt toespoor verandere door de stuurstang korter of langer te maken. Dit kan ook helpen, maar ik zou gewoon eens bij een specialist langs gaan voordat je begint met knutselen, die kunnen je precies zeggen of het goed is of niet.

Geplaatst: di 18 jul, 2006 17:35
door CitRoel
Die "klik" is speling, ik denk je fussees ook omdat het een aandacht punt is.

Geplaatst: wo 19 jul, 2006 08:23
door catscit
fusees zijn altijd aandachtspunt, omdat keurmeesters niet weten hoe het werkt. een fusee heeft vanaf de fabriek tot een halve milimeter speling, gemeten op de fusee, op het wiel is dat dus bijna een halve centimeter, en da's bij een 0km eend.
ALs de fusee dan miner als 1.2mm versleten is (is dacht ik de waarde uit het apk boek) dan heb je meer als een centimeter speling bij het wiel.
Als je daarmee rijdt over een klinker weg dan klapperen de oren van je hoofd!
Dat je wiel niet rechtuit wijst heeft hier weinig mee te maken, de auto moet gewoon uitgelijnt worden. uitlijnen met slechte fusees kan een moeizame klus zijn wegens moelijk te meten.
Begin eens met het verschil te meten tussen de voorkanten en achterkanten van de banden, met een rolmaat.
Dus van links naar rechts meten, een keer aan de voorkant, een keer aan de achterkant.
ALs hier veel verschil in zit moet ie uitgelijnt worden.

Geplaatst: wo 19 jul, 2006 13:29
door CitRoel
Ohw dan heb ik het verkeerd begrepen ik dacht als de wielen in de rechtuit stand staan dat er dan ééntje verder naar buiten hing dan de ander. Dus van vooraf gezien zo | /

Geplaatst: wo 19 jul, 2006 13:34
door backfire
sixdek schreef:
CitRoel schreef:Ik denk fussees, kan je het wiel makkelijk terug duwen in de positie die het andere wiel ook heeft? En zo ja hoor je dan een soort tik/klik?


die klik hoor ik wel als ik de bocht om ga. een soort klik klik klik
wat jij nu beschrijft, dus klik, klik, klik, klinkt meer als een aandrijfas.

Geplaatst: wo 19 jul, 2006 13:53
door pauldegoede
Nooit, maar dan ook nooit doorrijden met een aandrijfas die het begeeft! Ik heb hetzelfde ooit gehad. Een sterkt klik klik klik wat je ook in het stuur voelde. Het bleek dat een homokinetische koppeling het had gehad. Hij brak af op de afrit van de snelweg. Volgens de ANWB monteur was de auto links de vangrail in gereden als de linker aandrijfas tijdens de rit was afgebroken..... Nu ben je - vanwege de manier waarop een differentieel werkt - ineens al je overbrenging kwijt dus wellicht was het zo'n vaart niet gelopen, maar neem jij het risico?

groet, Paul

Geplaatst: wo 19 jul, 2006 14:54
door bartje2212
goede raad; ik vroeg met net ook al af wat er zou gebeuren als een as het begeeft (die van mij ratelen behoorlijk). dan heb je wel een probleem lijkt me.

symptoom klik klik klik in de bocht lijkt toch wel aanrijfas.

Geplaatst: wo 19 jul, 2006 15:01
door OnsEendje2
Wat achtergrond info die misschien helpt?
(c) de Autovraagbaak citroën 2cv/dyane

Afbeelding

Afbeelding

(die laatste groter: http://proto1.mmcm.de/fotodata/29spqyvr ... 3543_l.jpg)
en gezien de andere reacties, reden genoeg om ff goed te kijken.... succes!