Pagina 1 van 1
Hangende carburateur en wegvallende oliedruk
Geplaatst: zo 20 aug, 2006 16:49
door Henny
Gisteren ben ik thuisgekomen van een korte trip met mijn 2cv6 uit 1985 door west Frankrijk en heb ik een bezoek gebracht aan de EuroCitro in le Mans. Op het laatste stukje bleef mijn gaspedaal elke keer hangen en gierde de motor. Een paar keer op het gaspedaal trappen, loste dit tijdelijk op. De motor had wat olie gelekt en de oliedruk viel (via een sensorflens) even weg. De olietemperatuurmeter stond op 110 graden, maar liep niet verder op.
Het rare nu was dat waneer de auto reed de oliedruk bleef staan, maar wanneer ik stil ging staan en de auto stationair liep, , de oliedruk op de oliedrukmeter, helemaal wegviel. Toen ik dit eindelijk door had, bleek er ca 1 liter olie weggwelopen te zijn.
De vraag is nu wat een rijdende motor met de oliedruk te maken, anders dan een stationair draaiende motor. Wie weet de oorzaak of heeft suggesties om naar te kijken / repareren??
Re: Hangende carburateur en wegvallende oliedruk
Geplaatst: zo 20 aug, 2006 19:55
door leo top
Henny schreef:Gisteren ben ik thuisgekomen van een korte trip met mijn 2cv6 uit 1985 door west Frankrijk en heb ik een bezoek gebracht aan de EuroCitro in le Mans. Op het laatste stukje bleef mijn gaspedaal elke keer hangen en gierde de motor. Een paar keer op het gaspedaal trappen, loste dit tijdelijk op. De motor had wat olie gelekt en de oliedruk viel (via een sensorflens) even weg. De olietemperatuurmeter stond op 110 graden, maar liep niet verder op.
Het rare nu was dat waneer de auto reed de oliedruk bleef staan, maar wanneer ik stil ging staan en de auto stationair liep, , de oliedruk op de oliedrukmeter, helemaal wegviel. Toen ik dit eindelijk door had, bleek er ca 1 liter olie weggwelopen te zijn.
De vraag is nu wat een rijdende motor met de oliedruk te maken, anders dan een stationair draaiende motor. Wie weet de oorzaak of heeft suggesties om naar te kijken / repareren??
Is toch normaal, stationair is de oliedruk altijd lager. Ook bij een warme motor is de druk lager dan bij een koude.
Blijven hngen van het gaspedaal is vermoedelijk een defect veertje.
Geplaatst: zo 20 aug, 2006 20:01
door Punky
Je kunt ook eens alle draaiende delen van een carb (met name de asjes). inspuiten met kruipolie. Dat wil het blijven hangen ook wel eens voorkomen.

Geplaatst: zo 20 aug, 2006 20:13
door Tom Duckpower
bij mij blijft mij gas af en toe hangen omdat de kabel aan het breken is.
onder bij het gaspedaal (waar de kabel door de koets richting carb gaat), zijn er een paar kabeltjes los..
hierdoor blijft ie klemmen
ga morgen even een nieuwe bestellen voor de zekerheid

Geplaatst: zo 20 aug, 2006 21:23
door Punky
Zou ik wel adviseren ja. Want bij mij is ie vorig jaar een keer afgebroken (sinterklaasrit) en dan sta je mooi te kijken.
Geplaatst: zo 20 aug, 2006 22:58
door Henny
Bedankt voor je tips. Ik zal de veertjes nakijken en de asjes smeren.
Is toch normaal, stationair is de oliedruk altijd lager. Ook bij een warme motor is de druk lager dan bij een koude.
Maar hoe kan het nu dat het niet alleen een draaiende motor, maar ook het rijden van de auto de oliedruk bepaalt. Ik bedoel dat wanneer de auto stil staat en je gas geeft de oliedruk wegvalt, maar wanneer je gaat rijden er wel oliedruk is.
Komt dit door de carburateur, de koppeling, de oliedrukflens/oliedruktemperatuurmeter, of door iets anders.
Geplaatst: ma 21 aug, 2006 08:39
door leo top
Henny schreef:Bedankt voor je tips. Ik zal de veertjes nakijken en de asjes smeren.
Is toch normaal, stationair is de oliedruk altijd lager. Ook bij een warme motor is de druk lager dan bij een koude.
Maar hoe kan het nu dat het niet alleen een draaiende motor, maar ook het rijden van de auto de oliedruk bepaalt. Ik bedoel dat wanneer de auto stil staat en je gas geeft de oliedruk wegvalt, maar wanneer je gaat rijden er wel oliedruk is.
Komt dit door de carburateur, de koppeling, de oliedrukflens/oliedruktemperatuurmeter, of door iets anders.
zodra je gas geeft moet de oliedruk oplopen, mag niet uitmaken of je rijdt of stilstaat.
Geplaatst: ma 21 aug, 2006 08:57
door OnsEendje2
Tom Duckpower schreef:bij mij blijft mij gas af en toe hangen omdat de kabel aan het breken is.
onder bij het gaspedaal (waar de kabel door de koets richting carb gaat), zijn er een paar kabeltjes los..
hierdoor blijft ie klemmen
ga morgen even een nieuwe bestellen voor de zekerheid

ZEKER DOEN! En gelijk even een nieuwe veer....
En waarom is dit niet even één dagje eerder op het forum verschenen. Dat had me gisterochtend e201,40 aan de anwb gescheeld.

Geplaatst: ma 21 aug, 2006 08:59
door Ramon
hoezo??
niet lid??
Geplaatst: ma 21 aug, 2006 09:08
door OnsEendje2
nee
was ook een van die dingen op het lijstje ...
Geplaatst: ma 21 aug, 2006 09:22
door leo top
Tom Duckpower schreef:bij mij blijft mij gas af en toe hangen omdat de kabel aan het breken is.
onder bij het gaspedaal (waar de kabel door de koets richting carb gaat), zijn er een paar kabeltjes los..
hierdoor blijft ie klemmen
ga morgen even een nieuwe bestellen voor de zekerheid

Achterremkabel van een fiets wil ook, kun je bij de HEMA kopen!

Geplaatst: ma 21 aug, 2006 09:24
door Jeroen-citroen
@ Onseendje2

Valt me weer tegen van je dat je dat als doorgewinterde eendrijder niet zelf oplost zonder de reserveonderdelen in je kofferbak te pakken
Maar ik weet wat ik ga vragen in de oneindige quizzzzzzzzzzz

Geplaatst: ma 21 aug, 2006 10:31
door OnsEendje2
Jeroen-citroen schreef:@ Onseendje2

Valt me weer tegen van je dat je dat als doorgewinterde eendrijder niet zelf oplost zonder de reserveonderdelen in je kofferbak te pakken
Maar ik weet wat ik ga vragen in de oneindige quizzzzzzzzzzz

rub it in...
't was helaas zondag ochtend en dan slaapt de macquiver in mij nog...
en we hadden haast, dus de weg van de minste weerstand (en helaas ook de hoogste kosten...)
Geplaatst: di 22 aug, 2006 01:17
door Freek
Onbelast vs belast kan ook schelen. Stationair heeft hij zelfs met het gas erop weinig te doen. Bedenk bovendien dat je bij volle snelheid een toertje of 5500 draait, dat zal je stationair niet snel bereiken...
Maar helemaal wegvallen? Zou het misschien met de boordspanning te maken hebben? Het metertje op het dash doet er ook even over om op gang te komen, wanneer je toeren gaat maken...
Geplaatst: wo 23 aug, 2006 01:15
door thomaaas
Stationair=niet 5500 toeren, en of ze nou belast is of niet, naarmate je meer toeren draait moet de oliedruk [lichtjes] oplopen. Maar het missen van een liter olie zou daar naar mijn weten helemaal niets mee van doen moeten hebben toch
