Pagina 1 van 2
Velgen restaureren
Geplaatst: di 5 sep, 2006 19:16
door Rollo
Zoals jullie kunnen zien zijn mijn velgen nogal roestig.....
Ik wil deze gaan restaureren. Kaal maken en dan opnieuw verven. Hierover heb ik een paar vragen/tips nodig.
1. Wat is de originele kleur van een velg
2. Waarmee behandel ik de velg als deze kaal geschuurd is.
3. Hoeveel legen anti roest en verf?
4. roller/spuiten/kwast gebruiken?
Ik ga ze één voor één doen en wisselen met mijn reserve wiel zodat ik wel lekker door kan rijden.
Geplaatst: di 5 sep, 2006 19:29
door Lelijke Eend
Ik heb een stel velgen kaal gemaakt met een flex met daarop een staalborstel + (veel) verfafbijt. Maarja, daar zat voor het merendeel verf op en amper roest (wel zijn ze een beetje krom). Ik ben van plan mijn velgen te laten verzinken. Ik wil je wel op de hoogte houden.
Geplaatst: di 5 sep, 2006 20:18
door leo top
Mijn velgen waren ongeveer net zo, ik heb ze laten stralen en poedercoaten: als nieuw!!
Geplaatst: di 5 sep, 2006 20:31
door Yannick
De manier van Leo is 't beste, heb je het strakste resultaat mee. De kleur is Gris Rosé AC140.
Geplaatst: di 5 sep, 2006 21:12
door Aloha Beach Cruiser
en volgens mij hoeft dat poedercoaten niet eenz zo heel duur te zijn..
Geplaatst: di 5 sep, 2006 21:14
door TB
charleston tuning schreef:en volgens mij hoeft dat poedercoaten niet eenz zo heel duur te zijn..
Valt inderdaad mee. Zo heb ik meer onderdelen laten doen. Ga de velgen ook laten doen.
Geplaatst: di 5 sep, 2006 21:18
door Punky
Als je aan de binnenkant (achterkant) van de velg kijkt zie je dat het hard op de velg is gelast. Als deze 2 platen erg dik zijn geworden, gooi dan AUB de velg weg en koop een andere. Deze geven alleen maar ellende. Lek, tikken tegen de fusee, ed.
Geplaatst: di 5 sep, 2006 21:20
door Aloha Beach Cruiser
mail dan even, k' heb er nog wat liggen...
Geplaatst: di 5 sep, 2006 21:58
door leo top
charleston tuning schreef:en volgens mij hoeft dat poedercoaten niet eenz zo heel duur te zijn..
4 velgen, stralen + zwart poedercoaten 100 euro
Geplaatst: di 5 sep, 2006 22:08
door TB
Punky schreef:Als je aan de binnenkant (achterkant) van de velg kijkt zie je dat het hard op de velg is gelast. Als deze 2 platen erg dik zijn geworden, gooi dan AUB de velg weg en koop een andere. Deze geven alleen maar ellende. Lek, tikken tegen de fusee, ed.
Inderdaad doe lekken toch al. Ik heb ook 2 van zulke velgen onder m'n eend. Die zitten voor. De achterste zijn nog heel netjes. Daarom ga k binnenkort ff 2 nette bemachtigen. Aan de andere kant... nieuwe velgen zijn ook niet gek duur meer.
Geplaatst: wo 6 sep, 2006 10:33
door backfire
yep voor 168 euro heb je vier nieuwe velgen, waarom dan laten stalen en coaten voor 100 euro en dan toch nog een oude velg hebben waarvan je niet weet hoe goed hij nog is tussen de 2 delen.
Geplaatst: wo 6 sep, 2006 13:33
door TB
backfire schreef:yep voor 168 euro heb je vier nieuwe velgen, waarom dan laten stalen en coaten voor 100 euro en dan toch nog een oude velg hebben waarvan je niet weet hoe goed hij nog is tussen de 2 delen.
Dat is waar. Zit toch bijna 70 euro verschil in. Van de achterste velgen op mijn eend is gewoon zichtbaar dat er alleen oppervlakkig roest op zit. Dus beslist niet rot. Die zijn de moeite waard. Weggooien is zonde. De voorste zijn wel ver heen. Een wiel liep zelfs tegen de fusee aan. Heb ik tijdelijk even platgeslagen zodat het geheel wel rollend is. Als de restauratie klaar is komen daar of twee nieuwe of toch twee nette. Nadeel is dat ik die ook moet kopen en daarna nog eens moet laten stralen. Dus nieuw is in dat geval interessanter.
Geplaatst: wo 11 apr, 2007 14:44
door Jeroen-citroen
FF een oud topic omhoog halen.
Mijn achtervelg heeft aan de buitenzijde een flinke roestplek zeg maar op de las van hart en velg. Ik vraag mij af of ik ermee kan doorrijden. de band loopt niet leeg maar ik ben een beetje bang dat de velg daar breekt of zie ik nu spoken ??
Geplaatst: wo 11 apr, 2007 15:38
door Flying Duckman
Mijn velgen zijn ook niet de beste meer, ik ga straks gewoon 4 nieuwe kopen, kost een paar duiten, maar het scheelt een heleboel werk dat je met schone velgen kunt beginnen, ik ga ze wel nog zwart spuiten.
Geplaatst: wo 11 apr, 2007 15:53
door Bartje
Hoi Jeroen,
Ik zou me er niet al te druk over maken. Ik denk namelijk dat hij lang voordat de velg eventueel breekt al flink begint te lekken.
Ik heb mijn velgen tot nu toe altijd gespoten, eerst goed ontroesten met een staalborstel op een slijptol, daarna kale plekken in de ijzer menie vervolgens twee lagen grond verf en twee a drie lagen aflakken (grondverf en aflakken natuurlijk met de spuit). Voor en na het gronden natuurlijk fijn schuren, eventueel water proof. Goed schuren en spuiten geeft een mooi egaal resultaat en is als je het zelf doet erg goedkoop. Heb je zelf het gereedschap niet dan zijn nieuwe of poedercaoten denk ik ook twee goede opties. Ga in iedergeval niet met de kwast aan de slag want dan krijg je overal zakkers omdat de velg niet vlak is en het ziet er niet uit, tenzij je dat natuurlijk niets kan schelen...
Groetjes, Bart