Pagina 1 van 2
fotos met uitleg van de motor?
Geplaatst: za 9 sep, 2006 17:46
door Maaikie
Hey,
Ik heb wel wat rondgezocht op het forum, maar het niet kunnen vinden. Ik zou zoveel hebben aan een wat duidelijkere uitleg van de motor van mijn eendje...
Ik heb het instructieboekje, maar dat is toch niet helemaal wat ik bedoel.
Weet iemand of er een site bestaat of misschien wel hier op het forum waarop de motor gefotografeerd is en uitgelegd staat wat wat is...
Ik zocht bijvoorbeeld vanmiddag op knipperlicht, omdat mijn knippertje naar rechts af en toe dienst weigert...Dit is ook mijn exacte probleem (af en toe)
http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... gaanwijzer
en dit
knipperlichtrelais..
Zit onder je stuur tegen aflegvak aangebout (dopje8).
Erop tikken wil wel eens helpen
snap ik dan niet...ik wil het graag op kunnen lossen, maar ik zou zoveel hebben aan een plaatje dan waar het aanlegvlak zit bijvoorbeeld...voordat ik ergens tegenaan tik waar ik niet tegenaan moet tikken.
Als iemand iets weet..hoor ik dat heel erg graag. Het gaat vooral om de dingen onder de motorkap en onder het dashboard. Daar gaat mijn instructieboekje niet op in. Ook heb ik gekeken op Eendologie, waar ik al best veel aan heb, maar dat is zo specialistisch.
Hoop dat iemand me kan helpen om mijn autootje beter te leren kennen.
Mede namens wolkje bedankt!
Geplaatst: za 9 sep, 2006 20:06
door Frank Deusjevoo
Maaikie: ik zou je bij deze de Haynes manual aanbevelen!
Heb ik nu ook staat heel mooi aangegeven wat hoe waar, met heel veel gedetailleerde foto's. Een beetje technische kennis is wel handig.. en verder is het in het Engels.
Ik heb er 2dehands voor een leuk prijsje een kunnen kopen. Even zoeken op marktplaats oid
Frank
Geplaatst: za 9 sep, 2006 20:24
door Maaikie
superbedankt...
Ik heb een emailtje gestuurd naar deze persoon. Ik weet niet of 10.00 euro een goed bedrag is(vraagprijs), maar het is ook wel leuk om te hebben..alleen is mijn wolkje uit 82 en dit boek tot de jaren 80.. Maakt dit nog uit?

Geplaatst: za 9 sep, 2006 20:51
door OnsEendje2
Maaikie schreef: uit 82 en dit boek tot de jaren 80.. Maakt dit nog uit?
10 euro vind ik nog best okay - afhankelijk van hoeveel bladen er missen

maar 't maakt helaas wel uit.... zou dus nog even doorzoeken.
Olvings vraagbaak is ook een goede introductie - ruim voldoende voor de beginnende sleutellaar. Iets minder technisch dan Haynes en in het Nederlands. Ook nog nieuw te koop, maar alleen via
www.autovraagbaak.nl .
Geplaatst: za 9 sep, 2006 21:17
door Maaikie
OnsEendje2 schreef:Maaikie schreef: uit 82 en dit boek tot de jaren 80.. Maakt dit nog uit?
10 euro vind ik nog best okay - afhankelijk van hoeveel bladen er missen

maar 't maakt helaas wel uit.... zou dus nog even doorzoeken.
Olvings vraagbaak is ook een goede introductie - ruim voldoende voor de beginnende sleutellaar. Iets minder technisch dan Haynes en in het Nederlands. Ook nog nieuw te koop, maar alleen via
www.autovraagbaak.nl .
je moet ervanuit gaan dat ik niet van plan ben echt zwaar te gaan sleutelen maar meer wil weten wat waar voor is...En is het zo dat ik dan waarschijnlijk meer weet van de motor dan ik nu weet..of heb ik er helemaal niets aan...
dit stond er op marktplaats bij..
HAYNES werktplaatshandboek voor Citroen 2-cyl 2CV AMI DYANE 1967 t/m 1980 425cc 435cc 602cc
bladzijdes heeb een betje vuil op
engels taal
verzendkosten inclusief met prijs binnen nederland
en volgens mij een leuk collectors item......en die site kom ik niet op..moet ik me registreren...maar ga ik even naar kijken of ik dat als particulier kan doen....ik kom niet verder dan de alfa romeo...als ik citroen aanvink...kom ik niet verder...
Geplaatst: za 9 sep, 2006 21:20
door Maaikie
sorry...typisch gevalletje heel blond doen was dit.....
http://www.autovraagbaak.nl/title.asp?i ... 9021597188
ik heb hier iets...?
Beter?? Niet te duur?
Geplaatst: za 9 sep, 2006 22:01
door Frank Deusjevoo
Ik vind die eerlijkgezegd wel wat duur.
Ik heb trouwens een hele goedkope oplossing voor je: probeer eens de 2cv vraagbaak uit te printen en kijk wat je daarmee kunt. Is iets minder ingewikkeld als haynes, en staan ook normale service zaken in.
Kost alleen papier en inkt. Anders moet je even zoeken naar "vraagbaak" op dit forum, het is ergens eens gepost! De vraagbaak heeft iemand gewoon compleet op internet gezet. is misschien nog wel mooier want je kunt de bladen in een beschermhoes doen en bij het sleutelen worden de bladen zelf dan niet vies!
Frank
Geplaatst: za 9 sep, 2006 22:30
door Maaikie
ik heb dat boek besteld..kan nooit kwaad denk ik...en ik vind het wel leuk om te hebben.....
is idd niet goedkoop...maar creditcard voelt dat pas aan het eind van de maand...
en ik kan dan altijd op dit forum plaatjes scannen en mijn jip en janneke uitleg geven...
Ook heb ik Eendologie gevonden op internet, maar ik zoek vooral dingen met plaatjes...de jip en janneke versie dus...haha....
Maar die ga ik in word zetten en dan is zo'n beschermhoesje helemaal zo'n gek idee niet...
Dankje voor je hulp hoor!!Super!!
Geplaatst: za 9 sep, 2006 22:33
door Jeroen-citroen
Geplaatst: za 9 sep, 2006 22:36
door Maaikie
had ik al eens geroepen hier hoe blij ik met jullie ben...
dat pdf is ook geweldig!!!!
het boek vind ik ook leuk om te hebben...had nog een verjaarscadeau te goed..dus dat regel ik wel....
en als er leuke dingen instaan pdf ik dat wel weer gedeeltelijk ofzo..

Geplaatst: zo 10 sep, 2006 08:28
door Spookeend
ff over je knipperlicht, als het een zo nu en dan probleem is, dan is het waarschijnlijk een massa probleem.
Het "huisje" van het knipperlicht, zeg maar het metalen omhulsel waar je lampje in zit en wat dan weer in je spatboord zit, maakt dan geen goede massa met je spatboord, of verder weg, je spatboord niet goed met de koplampsteun, enz enz. Wat er wel een gedaan word, ik ook, is dat er van 1 punt van het metaal van het knipperlicht een draadje wordt getrokken naar bv het chassis.
Ik heb gewoon 15 cm draad, met een oogje aan een boutje van de bevestiging van het knipperlicht en aan de andere kant een oogje met een zelftappertje in het chassis.
Dan zou je nog een schuifstekkertje in het midden kunnen maken, dat als je je spatboord er af wilt halen je het draadje losschuift en klaar. (anders moet je namelijk regelmatig een nieuw oogje aan je draadje zetten, lol)
en het verschil tussen 1980 en 1982 is soms erg groot, omdat er in die tijd is overgestapt van trommel remmen voorzijde naar schijfremmen. Ik had ook een 82'er, en dat was een tussen model, dus met schijfremmen, maar zonder koeltunnel om van die koelsleuven op te zetten om de schijven te koelen. En een vraagbaak uit 1982 zal hoogstwaarschijnlijk geen schijven bak beschrijven.
Greatnix Spookeend
Geplaatst: zo 10 sep, 2006 14:33
door Maaikie
kijk....en waarom heb ik nou zo'n boek nodig (bestelling via autovraagbaak is onderweg, pdf's gedownload en marktplaats boek nog geen reactie op gehad)...omdat ik probeer jouw verhaal te lezen....en het wel snap, maar het gewoon voor me moet zien. Want ik ben echt zo'n kuiken daarin...
Het is het rechterknippertje zelf. Inderdaad een zo nu en dan probleem. HIj lijkt soms geen contact te maken inderdaad, dus dan snap ik je verhaal over de massa. Maar links maakt wel contact (ik probeer het onder woorden te brengen hoor..) en heeft geen probleem. (nu nog niet iig) Waarschijnlijk snapt mijn vriend het wel, maar ik wil het zo graag zelf snappen. Dus mag hij me aan de hand nemen met jouw verhaal en kijken of we eruit komen.
Als ik straks dit boek heb (
http://www.autovraagbaak.nl/title.asp?i ... 9021597188) dan hoop ik met het boek onder mijn arm mijn wolkje te leren kennen.
Heel erg bedankt voor het uitleggen..ik neem het mee naar de baas...

Geplaatst: zo 10 sep, 2006 18:57
door Spookeend
zoals je weet werken de knipperlicht vaak afzonderlijk per kant, das zo handig als je maar 1 kant op wilt..............
dus, links en rechts zijn gescheiden. Links zit er dus minder zooi in de weg wat massa problemen kan geven, rechts is misschien wat erger gecorrodeerd dan links, en dus heeft die geen probleem, snap je?
Links achter en voor werken samen
recht achter en voor werken samen, maar de lampjes hebben natuurlijk niet de zelfde draadjes, dus kan er per lampje wat mis zijn.
En als je rechtdoor kunt met je eend, heb je vaak een ook nog een knopje dat alle vier de knipperlampjes aan kunnen, dat is dan weer voor de rotonde waar je rechtdoor wilt.
Greatnix Spookeend
Geplaatst: zo 10 sep, 2006 20:02
door Maaikie
ik vind je reactie geniaal..dat wilde ik eerste even kwijt...

verschillende knippertjes, verschillenden kanten....:lol:en ik snap het inderdaad...vier knipperlichtjes is ook als er stress is toch...stressknippertjes....
maar ik merkte dat toen ik mijn knipperknopjespaneeltje (om het maar even in maaikietaal te zetten) er opnieuw opzette, dat kan los (bij iedereen toch??) dat het verholpen leek te zijn...maar ik ga even goed kijken..
Dank je wel voor de maaikie uitleg..daar heb k behoefte aan...want ik heb gewoon 0,0 technische bagage.
Geplaatst: di 12 sep, 2006 01:06
door Freek
Ik heb dit topic nauwkeurig gelezen, en begin Maaikie-taal te leren!
Volgens mij kan het nog duidelijker/makkelijker, met mijn eigen methode...
1. Schroef het kapje van het knipperlicht (dat kan je zeker zelf... vaak is proberen ook een goede manier om iets te leren. Breekt het, geen nood, alles valt op te lappen of te vervangen. 9 van de 10 keer breek je niks, die ene keer zou een ervaren monteur het waarschijnlijk ook slopen.
2. Zet het knipperlicht aan en laat het lekker knipperen.
3. Rommel eerst eens aan het lampje, met een handschoen aan of een stukje keukenpapier ofzo eromheen (nooit aan het glas zitten). Helpt dat? Of weigert het nu helemaal? Dan eruit halen (induwen, links of rechtsom draaien, voila, je hebt hem in je hand), schuurpapiertje of nagelvijl (;-)) over de contacten aan de onder- en zijkant. Al het metaal dat je ziet eigenlijk. Ook over al het metaal IN het lamphoudertje (hiervoor wel knipperlicht even uitschakelen!!)
4.Helpt niet? Lampje terug, knipperlicht aan, voel/rommel aan ALLE dingen die met het knipperlicht verband houden: lamphoudertje, draad daarnaartoe. Vooral die twee dingen. Na een tijdje rommelen kan je bijna zeker de plaats van het probleem bepalen. Op dat punt reageert het knipperlicht het sterkst op jouw geschud.
5.Los het op. Je bent best wel geinteresseerd in "hoe het werkt", dan weet ik zeker dat het je ook lukt. Lang nadenken, goed kijken hoe het gezeten heeft en creatief zijn!
6.Neem een biertje. Zowel als het klaar is, als wanneer het niks geholpen heeft. Dan kijk je gewoon de volgende dag weer....
