verkeerde brandstof erin
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 150
- Lid geworden op: wo 6 apr, 2005 20:11
- Locatie: Beek
verkeerde brandstof erin
onze 2cv special uit 82 heeft de laatste week wat kuren..
Het begon vorige week, ik ree ermee door een bocht en hij ging uit....hhmmzz, dacht ik, ik startte gewoon weer en kon weer verder, 2 straten verder parkeerde ik en ik hoefde hem niet uit te zetten dat deed ie vanzelf....
Vreemd dacht en ik gaf meteen de accu de schuld ervan...
Afgelopen weekend dan maar de dynamo laten nakijken en die was niet goed meer, koolborstels waren in 3 stukken, en de riem slipte als een gek schijnbaar, werd allemaal gemaakt, accu weer opgeladen en rijden maar!
weer terug naar huis viel hij weer uit, zodra men het gas los laat valt ie uit, das best lastig rijden.....maar ik wist zeker dat het niet aan de accu liggen kon...
Na lang knobbelen leek het mij meer iets aan de benzine te liggen..ofzo...
Het rare, ik start, moet echt gas geven om hem aan te houden......laat ik gas los gaat ie uit en krijg ik hem moeilijk weer aan, als ik dan weer probeer te starten dan lijkt het bijna wel of ie vast loopt.....
half uurtje wachten en dan start ie weer goed en loopt ie weer...choke uitgetrokken loopt ie ook choke weer uit, eend ook uit...
weer starten eend lopen...zelfs stationair en zonder gas te geven...
maar viel nu na een paar minuten weer uit en dan weer niet aan te krijgen...
per toeval kwamen we erachter dat er waarschijnlijk bij de laatste keer tanken euro 95 in gegooid is terwijl we normaal super 98 tanken..
Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben???
Zo ja, zo nee, we moeten we met die benzine in de tank??eruit halen en weer super 98 erin , of kan dit niet maar zomaar????
of heeft het iets met het benzinepompje te maken.. valt me net in...vuil in carburateur...geen idee
RArara weet iemand wat dit is??????
Het begon vorige week, ik ree ermee door een bocht en hij ging uit....hhmmzz, dacht ik, ik startte gewoon weer en kon weer verder, 2 straten verder parkeerde ik en ik hoefde hem niet uit te zetten dat deed ie vanzelf....
Vreemd dacht en ik gaf meteen de accu de schuld ervan...
Afgelopen weekend dan maar de dynamo laten nakijken en die was niet goed meer, koolborstels waren in 3 stukken, en de riem slipte als een gek schijnbaar, werd allemaal gemaakt, accu weer opgeladen en rijden maar!
weer terug naar huis viel hij weer uit, zodra men het gas los laat valt ie uit, das best lastig rijden.....maar ik wist zeker dat het niet aan de accu liggen kon...
Na lang knobbelen leek het mij meer iets aan de benzine te liggen..ofzo...
Het rare, ik start, moet echt gas geven om hem aan te houden......laat ik gas los gaat ie uit en krijg ik hem moeilijk weer aan, als ik dan weer probeer te starten dan lijkt het bijna wel of ie vast loopt.....
half uurtje wachten en dan start ie weer goed en loopt ie weer...choke uitgetrokken loopt ie ook choke weer uit, eend ook uit...
weer starten eend lopen...zelfs stationair en zonder gas te geven...
maar viel nu na een paar minuten weer uit en dan weer niet aan te krijgen...
per toeval kwamen we erachter dat er waarschijnlijk bij de laatste keer tanken euro 95 in gegooid is terwijl we normaal super 98 tanken..
Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben???
Zo ja, zo nee, we moeten we met die benzine in de tank??eruit halen en weer super 98 erin , of kan dit niet maar zomaar????
of heeft het iets met het benzinepompje te maken.. valt me net in...vuil in carburateur...geen idee
RArara weet iemand wat dit is??????
2cv6charlestongrijs`90/2cv6blueCamargue'73
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 150
- Lid geworden op: wo 6 apr, 2005 20:11
- Locatie: Beek
we hebben deze eend nu net een maand, en er is 500km mee gereden sinds hij een grote beurt heeft gehad, tenmisnte we vonden een kaartje tussen de spullen in de auto waar dat op stond, dus ik ga er vanuit dat dit wel in orde is.
De eerste keer starten is ook nooit een probleem...
ik zet er morgen ff een andere bobine op, eens kijken of dat wat uithaalt...
Alleen eens zien wat ik met die benzine moet..daar kan het niet aan liggen dan..?
De eerste keer starten is ook nooit een probleem...
ik zet er morgen ff een andere bobine op, eens kijken of dat wat uithaalt...
Alleen eens zien wat ik met die benzine moet..daar kan het niet aan liggen dan..?
2cv6charlestongrijs`90/2cv6blueCamargue'73
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
een tankje 95 kan geen kwaad..
uitvallen lijkt mij te wijzen op de ontsteking
wat je ook kunt nakijken is onder het luchtfilter. Daar zit een zwarte doorvoer voor de gaskabel, deze moet aan de versnellingsbak-kant geborgt zijn tgen de luchtfiltersteun..
uitvallen lijkt mij te wijzen op de ontsteking
wat je ook kunt nakijken is onder het luchtfilter. Daar zit een zwarte doorvoer voor de gaskabel, deze moet aan de versnellingsbak-kant geborgt zijn tgen de luchtfiltersteun..
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 150
- Lid geworden op: wo 6 apr, 2005 20:11
- Locatie: Beek
Bobine inderdaad...
Dat gevoel van "vastlopen" kan wel eens te maken hebben met een (erg)verkeerd afgesteld ontstekingstijdstip. De explosie werkt de motor dan tegen, ipv op weg. Het is dan wel raar dat het alleen bij warme motor gebeurt. Bobine's houden ook niet van slecht afgestelde ontstekingen, ze kunnen er heet van lopen. Zeker bij stadsverkeer, omdat je puntjes dan (gemeten in tijd, niet in procenten) meer/langer contact maken wat de bobine (nog verder) opwarmt.
Pool die bobine eerst eens om? Helpt? Stukje rijden, wordt hij (de bobine) heet? Ompolen is overigens een lap- of diagnosemiddel, als het helpt is de bobine toch "dans son jus".
Het heeft zeker niks met de brandstof te maken, dat wil zeggen: niet direct. Een goed afgestelde eend loopt best op 95. Hij zal alleen bij hoge belasting gaan pingelen, maar dat is weer een heel ander probleem. Afslaan komt niet door 95.
Dat gevoel van "vastlopen" kan wel eens te maken hebben met een (erg)verkeerd afgesteld ontstekingstijdstip. De explosie werkt de motor dan tegen, ipv op weg. Het is dan wel raar dat het alleen bij warme motor gebeurt. Bobine's houden ook niet van slecht afgestelde ontstekingen, ze kunnen er heet van lopen. Zeker bij stadsverkeer, omdat je puntjes dan (gemeten in tijd, niet in procenten) meer/langer contact maken wat de bobine (nog verder) opwarmt.
Pool die bobine eerst eens om? Helpt? Stukje rijden, wordt hij (de bobine) heet? Ompolen is overigens een lap- of diagnosemiddel, als het helpt is de bobine toch "dans son jus".
Het heeft zeker niks met de brandstof te maken, dat wil zeggen: niet direct. Een goed afgestelde eend loopt best op 95. Hij zal alleen bij hoge belasting gaan pingelen, maar dat is weer een heel ander probleem. Afslaan komt niet door 95.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2180
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Als de motor met stationair afslaat alsof er een schakelaar omgaat, maar met
wat gas wel wil blijven lopen is meestal de stationair sproeier verstopt.
Deze sproeier zit aan de buitenkant van de carb, voorzijde zo'n beetje onder de
benzine aansluiting.
Het gaatje is heel klein en raakt dus snel dicht met een beetje vuil of zelfs
een druppeltje water.
Kontroleer dit eerst voor je met de ontsteking aan de gang gaat.
wat gas wel wil blijven lopen is meestal de stationair sproeier verstopt.
Deze sproeier zit aan de buitenkant van de carb, voorzijde zo'n beetje onder de
benzine aansluiting.
Het gaatje is heel klein en raakt dus snel dicht met een beetje vuil of zelfs
een druppeltje water.
Kontroleer dit eerst voor je met de ontsteking aan de gang gaat.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- Maikel
- Regelmatige poster
- Berichten: 203
- Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
- Locatie: Ergens in Brabant
Ik zou eerst de benzine toevoer inderdaad nalopen, zoals de 2 heren hierboven ook opperen.
brandstof pomp doet die zijn werk nog wel goed.
Dan even kijken of er niet ergens een benzine filter zit welke aan vervanging toe is.
Dan de stationair sproeier schoonmaken ( daar heb ik soortgelijke problemen mee gehad alleen ik was de sproeier compleet verloren, vraag me niet hoe maar tis gebeurd )
Dan vlotter nakijken.
Als dat allemaal inorde is de ontsteking even nakijken.
Dat is toch net even iets lastiger dan de benzine toevoer, daar kan je net iets makkelijke bij
succes
brandstof pomp doet die zijn werk nog wel goed.
Dan even kijken of er niet ergens een benzine filter zit welke aan vervanging toe is.
Dan de stationair sproeier schoonmaken ( daar heb ik soortgelijke problemen mee gehad alleen ik was de sproeier compleet verloren, vraag me niet hoe maar tis gebeurd )
Dan vlotter nakijken.
Als dat allemaal inorde is de ontsteking even nakijken.
Dat is toch net even iets lastiger dan de benzine toevoer, daar kan je net iets makkelijke bij

succes
some got it, some eend
Het kan natuurlijk inderdaad ook met de brandstof te maken hebben, maar niet met het feit dat hij 95 heeft getankt...en dat was de eerste gestelde vraag.
Die tekst bovenaan het topic is trouwens behoorlijk informatief! OmenSinistrum schrijft, dat het ding bij warme motor uitvalt en bij afgekoelde motor weer prima functioneert. M.i. duidt dat toch echt op de bobine. Andere mogelijkheid is vapour-lock, dus een luchtbel in de benzinetoevoer, en dat kan (zoals al gesteld) inderdaad te maken hebben met een poreuze slang en ook met een gammele benzinepomp.
Die tekst bovenaan het topic is trouwens behoorlijk informatief! OmenSinistrum schrijft, dat het ding bij warme motor uitvalt en bij afgekoelde motor weer prima functioneert. M.i. duidt dat toch echt op de bobine. Andere mogelijkheid is vapour-lock, dus een luchtbel in de benzinetoevoer, en dat kan (zoals al gesteld) inderdaad te maken hebben met een poreuze slang en ook met een gammele benzinepomp.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 150
- Lid geworden op: wo 6 apr, 2005 20:11
- Locatie: Beek
Bedankt voor jullie tips allemaal
,zeer leerzaam allemaal, als ik dat allemaal lees komt eigenlijk wel alles in aanmerking, 1 ding weet ik zeker het is niet de verankering van de gaskabel is, die zit nog goed, stationaire sproeier zal het ook niet zijn want als ie loopt dan loopt ook wel stationair, als die verstopt zat zou ie dat ook niet af en toe doen.... vandaag is knutseldag, ik ga alle andere tips hierboven maar eens nakijken en hopelijk functioneerd ie dan weer tegen het einde van de dag , ik ben benieuwd want ik heb nog nooit eerder aan het motorisch gedeelte van de eend gewerkt, wordt wel eens tijd dan.....wat dat betreft ben ik nog erger dan een leek hahah
Ik laat jullie vanvavond wel het resultaat weten...
haha en hoeveel schroeven ik uiteindelijk nog over heb....


Ik laat jullie vanvavond wel het resultaat weten...
haha en hoeveel schroeven ik uiteindelijk nog over heb....

2cv6charlestongrijs`90/2cv6blueCamargue'73
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 150
- Lid geworden op: wo 6 apr, 2005 20:11
- Locatie: Beek
Zooo eend was niet aan de praat te krijgen.
accu werd weer steeds leger en leger.en maar aanduwen dan liep ie wel effe maar niet lang.
ff laten staan en lopen weer... echt vreemd..
voor met alles andere te beginnen de dynoma nog maar eens doormeten...ja hoor die laadt, maar wat blijkt zadra er een lichtje aanging zakte die zo ongelooflijk....dat ie zelfs een knipperlicht al bijna niet aankon...
dus die lade welk maar niet veel, hele dynamo maar uit mekaar gehaald en wat blijkt........de gelijkrichter naar de knoppen.....1 diode deed het nog...gggrrrrrrrrr.....ie dus echt niet genoeg ....haha.
vanmorgen en nieuwe gelijkrichter gehaald en erin gezet (wat een megageklooi teg maar met heel vel geduld lukt het wel hoor!!)immers goedkoper als een nieuwe dynamo...!!
contactpunten opnieuw afgesteld die stonden te laat, en voila het motortje snort weer als vanouds....ook bij het starten alsof ie vastloopt niks meer te bekennen.....
Tijdens het sleutel zag ik 2 rijksdaalders liggen op de bodem...bleken de handremblokjes te zijn....dat ook maar uit mekaar gehaald en maar meteen nieuwe in gezet, leuk om te zien wat het voor een simpel maar doeltreffend iets is (intussen wel mijn zwart tot aan mijn ellebogenhahah)
enfin intussen de hele avond weer met het eendje gereden zonder ook maar 1 probleem, yoehoeeee, a.s. donderdag komt er nieuwe apk op en dan ben ik benieuwd wa daar uitkomt.....hopelijk niet veel dat zou dan beteken dat we een eendje voor weinig geld hebben die er ook nog mooi uitziet ook nog.....
uou het toch nog bestaan om voor weinig geld een goede eend te kunnen kopen...?? a.s donderdag komen we het te weten..
Maar nogmaals bedankt voor de tips allemaal hier!!
accu werd weer steeds leger en leger.en maar aanduwen dan liep ie wel effe maar niet lang.
ff laten staan en lopen weer... echt vreemd..
voor met alles andere te beginnen de dynoma nog maar eens doormeten...ja hoor die laadt, maar wat blijkt zadra er een lichtje aanging zakte die zo ongelooflijk....dat ie zelfs een knipperlicht al bijna niet aankon...
dus die lade welk maar niet veel, hele dynamo maar uit mekaar gehaald en wat blijkt........de gelijkrichter naar de knoppen.....1 diode deed het nog...gggrrrrrrrrr.....ie dus echt niet genoeg ....haha.
vanmorgen en nieuwe gelijkrichter gehaald en erin gezet (wat een megageklooi teg maar met heel vel geduld lukt het wel hoor!!)immers goedkoper als een nieuwe dynamo...!!
contactpunten opnieuw afgesteld die stonden te laat, en voila het motortje snort weer als vanouds....ook bij het starten alsof ie vastloopt niks meer te bekennen.....
Tijdens het sleutel zag ik 2 rijksdaalders liggen op de bodem...bleken de handremblokjes te zijn....dat ook maar uit mekaar gehaald en maar meteen nieuwe in gezet, leuk om te zien wat het voor een simpel maar doeltreffend iets is (intussen wel mijn zwart tot aan mijn ellebogenhahah)
enfin intussen de hele avond weer met het eendje gereden zonder ook maar 1 probleem, yoehoeeee, a.s. donderdag komt er nieuwe apk op en dan ben ik benieuwd wa daar uitkomt.....hopelijk niet veel dat zou dan beteken dat we een eendje voor weinig geld hebben die er ook nog mooi uitziet ook nog.....
uou het toch nog bestaan om voor weinig geld een goede eend te kunnen kopen...?? a.s donderdag komen we het te weten..
Maar nogmaals bedankt voor de tips allemaal hier!!
2cv6charlestongrijs`90/2cv6blueCamargue'73
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 150
- Lid geworden op: wo 6 apr, 2005 20:11
- Locatie: Beek