Pagina 1 van 1
eendenchassis passend onder AK400?
Geplaatst: di 19 sep, 2006 14:10
door nodja
Ik hoor zulke rare indianenverhalen.... Mijn AK 400 heeft een nieuw chassis nodig, en dat zou een speciaal chassis moeten zijn vanwege de bredere veerpotten.
Van anderen hoor ik weer dat het gewoon allemaal past, maar dat de originele veerpotten over moeten wordne gezet, want anders gaat-ie teveel zwabberen.
Wie helpt me uit de brand? kan ik een geoown 2cv chassis gebruiken of moet ik er weer eens duur aan? En wie weet hoe het goedkoper kan?
Thx
Geplaatst: wo 20 sep, 2006 09:27
door Tom Duckpower
Geplaatst: ma 25 sep, 2006 09:17
door catscit
uit dat andere topic:
mensen, een besteleend heeft ECHT een ander chassis als een eend.
De azu(250) heeft uitliggers zoals oude eenden dat hebben, dus uitsteeksels op het chassis waar de bodemplaat op komt ipv balkjes onder de bodemplaat zoals een eend. Maar dit is om te bouwen. Veerpotten zijn anders maar die kun je omzetten.
AK350 en AK400 zijn gebaseerd op de ami. En dat zijn echt andere chassis als een eend. Het zijn aangepaste ami chassis maar zonder aanpassingen past dus ook een ami chassis er niet onder!
Assen (met name achter) zijn altijd anders als een eend, dus ook daar even oplette
dus nee, een eende chassis past NIET
Geplaatst: zo 1 okt, 2006 12:32
door Freek
mag ik daar, in dit topic, ook iets over vragen? Het probleem is "very similar".
In France staat nog een besteleend (250) uit 1964 (geschat) op mij te wachten, helaas zonder kenteken. Wat overigens jammer is, want het chassis is hagelnieuw, maar da's een ander punt.
Ik kan een complete Ami 8 kopen voor 100 euro met kenteken. Daar zal het chassis, zoals bij de meeste Ami's, wel prima van zijn.
Misschien vraag ik een al te uitgebreid antwoord, maar: welke aanpassingen moet ik voorzien in het geval:
1. Ik afzie van originaliteit. Dus de Ami-techniek (motor, bak, assen, 12 volt, remmen) gebruik. Als ik Catscit goed volg komt het dan neer op het overzetten van die "uitsteeksels"? Moet het chassis ook worden ingekort? Mijn besteleend lijkt nl een stuk korter...
2. Ik juist ga voor originaliteit. Dus overzetten van complete 250-techniek, inclusief frotteurs en batteurs enzovoort? In dat geval lijkt het mij nog het handigs, gewoon de bovenste plaat van het chassis (met nummer) om te zetten, zit daar wat in?
Als uit mijn vraag een gebrek aan kennis blijkt, dan klopt dat overigens:-)
Geplaatst: zo 1 okt, 2006 14:20
door catscit
een azu heeft een 2cv chassis dus met korte verrpotten.
De meeste hebben ook lage veerpotten, sommige niet.
Maar omdat de veerpotten zoiezo kort zijn gaat het ami8 chassis niet passen
Er zijn nog een hoop dingen die niet gaan passen trouwens, zeker als het een 64er is (pedalen!)
chassisnummer overzetten is illigaal.
Geplaatst: zo 1 okt, 2006 15:30
door Freek
Dank je wel!
Het laatste is bekend, en zal mij in principe aan mijn r**t roesten. toch is het in dit geval inderdaad misschien geen optie, omdat het kenteken onmiskenbaar bij een Ami hoort.
Misschien iets meer uitleg over het project. De besteleend was gratis. Gekregen bij een mooie eend, die ik in NL heb doorverkocht. Hoewel het ding, een dorpel, bodemplaatje en de achterbalk daargelaten, behoorlijk hard is zijn talloze originele details verroest, gedeukt, weg of vergaan. Restaureren is dus lastig, daar heb je betere exemplaren voor. Wat wél kan, is de koets opleuken met her en der slingerende onderdelen, en er zo een leuke maar zeker niet originele besteller van maken. Met die Ami als donor blijft het zo low-budget.
Optie 2 was dus eigenlijk vooral voor het "weetje". Als ik voor optie 1 kies, kom ik dan verder? Dus gewoon de koets op het rollende ami- chassis plakken? Ik meen namelijk elders gelezen te hebben, dat je een Ami-chassis adviseerde als vervanging van een rot besteller-chassis.
Geplaatst: zo 1 okt, 2006 17:03
door catscit
voor AK400 kun je met een ami chassis uit de voeten, voor aan AK250 niet!!!! Wel even lezen wat ik hierboven gezegd heb.
Geplaatst: zo 1 okt, 2006 17:34
door Freek
Ik lees, en daarna lees ik nog een keer, maar het is me nog niet helder. Het gaat me er niet om dat ik de koets eraf pak en zo op het andere chassis laat zakken. Ik probeer de hoeveelheid werk (en dus aanpassingen) in te schatten.
Jij schrijft: uitsteeksels zijn om te bouwen. Veerpotten zijn eveneens om te bouwen. Op jouw site zie ik verder, dat de wielbasis (grappig: bijna iedereen denkt dat het daarop stuk zou lopen) gelijk is, nl. 2400. Gaten voor de pedalen lijken me niet het grootste probleem, of komt bijvoorbeeld de hele voetenbak hoger of lager uit? Zou je, of iemand anders, kunnen aangeven waar het nou precies misgaat?
Ik wil overigens noch bijdehand doen noch zeuren, maar ben juist blij dat jij antwoordt omdat je het volgens mij ook echt weet! Zou je nog één keer een poging kunnen doen? Anderen ook overigens?
Geplaatst: zo 1 okt, 2006 17:36
door Freek
Overigens, met uitzondering van de iets grotere achterraampjes doet mijn 250 toevallig erg denken aan die uit de Avatar van Catscit...
Geplaatst: zo 1 okt, 2006 17:54
door catscit
Freek schreef:Overigens, met uitzondering van de iets grotere achterraampjes doet mijn 250 toevallig erg denken aan die uit de Avatar van Catscit...
fantastisch.
Voor bepaling van wat wel en niet past is het bouwjaar wel redelijk belangrijk
Geplaatst: zo 1 okt, 2006 23:45
door Freek
Okee...
Het resultaat tot dusver: Poster 1, die enthousiast over zijn plannen vertelt, heeft een half en nogal kortaf antwoord gekregen over wat NIET kan. Poster 2, zijnde ondergetekende, voelt zich nu lichtelijk afgezeken. Hij is in elk geval niet verder gekomen, terwijl, Catscit uit een eerdere post citerend: "we zijn hier om van elkaar te leren".
Ik leer, met alle respect, op deze manier niks. Dat ik, in vergelijking tot anderen, weinig weet van 2cv's heb ik al eerlijk toegegeven, aan de andere kant heb ik me, met 60.000 kilometers per jaar in klassiekers, nog nooit tot een garage hoeven wenden. Op hele domme vragen zul je me dus niet betrappen lijkt me. Trouwens, en al zou dat zo zijn....
Inhoudelijk: bouwjaar stond er al. Alle van belang zijnde andere factoren stonden er ook al. Zo niet, dan geef ik natuurlijk graag verdere details, als dat nodig is. Ik heb ook de zoekmachine gebruikt, en ben tot de conclusie gekomen dat ik een doodnormale, zij het niet eenvoudig te beantwoorden vraag stel. Namelijk: kan het uberhaupt, zo beslist nee waarom niet, en zo ja wat moet ik ervoor doen?
Waarom moet het toch allemaal zo kortaf en onvriendelijk?? Als mijn vraag/methode/toon je niet aanstaat kun je toch ook gewoon niet antwoorden?
Geplaatst: zo 1 okt, 2006 23:59
door catscit
er staat hier iets boven:
een azu heeft een 2cv chassis dus met korte verrpotten.
De meeste hebben ook lage veerpotten, sommige niet.
Maar omdat de veerpotten zoiezo kort zijn gaat het ami8 chassis niet passen
Er zijn nog een hoop dingen die niet gaan passen trouwens, zeker als het een 64er is (pedalen!)
Ok, dus waarom past het niet, niet vanwege de uitsteeksels maar vanwege de veerpotten. De ami8 veerpotten zijn langer en ze steken boven het chassis uit, dus de koets overhangen gaat niet zonder behoorlijk wat aanpassingen.
pedalen: een 1964 heeft staande pedalen, een ami 8 hangende.
De staande pedalen hebben de hoofdremcylinder daar waar bij de ami 8 de uitlaat zit.
zie ook:
http://www.cats-citroen.net/citroen_fea ... index.html
Staat de hele ombouw beschreven.
De reden waarom ik kortaf ben is omdat de eerste vraag pas geleden ook al behandeld is,de link staat gegeven!
ALs je dat leest dan weet je het probleem van de veerpotten.
Verder, als iemand in iemand anders zijn topic zijn eigen probleem dumpt ipv een nieuw topic aan te maken, topic hijacking heet dat, da's niet handig, vanwege dat je het nooit meer terug vindt. (en het is niet netjes)
Dus beter een eigen topic aanmaken.
Geplaatst: ma 2 okt, 2006 00:03
door catscit
en of het kan, alles kan...
Da's nou een vraag die nogal moeilijk te beantwoorden is.
Geplaatst: ma 2 okt, 2006 00:34
door Freek
Okee, thanks en excuses voor het kapen van het topic. Op andere forums is de regel juist weer, dat je liever aanhaakt. Hoe dan ook, ik zal het niet meer doen.