Pagina 1 van 1

Slijtage linker voorband

Geplaatst: zo 24 sep, 2006 12:05
door jdh
Hi,

Ik heb een vraagje over banden slijtage:

Het linker voorwiel van mijn eend slijt aan de buitenzijde (links dus). In het midden en aan de rechterzijde van de band is nog geen enkele slijtage zien. De overige banden vertonen ook geen slijtage.

Waardoor kan deze slijtage worden veroorzaakt?

Mijn eerste gedachte is uitlijning. Maar als de voorwielen niet goed staan uitgelijnd dan zou dit ook op het rechter voorwiel slijtage moeten opleveren. Is dit zo?

Groeten,
Jack

Re: Slijtage linker voorband

Geplaatst: zo 24 sep, 2006 12:30
door jeroentje
jdh schreef:Hi,

Ik heb een vraagje over banden slijtage:

Het linker voorwiel van mijn eend slijt aan de buitenzijde (links dus). In het midden en aan de rechterzijde van de band is nog geen enkele slijtage zien. De overige banden vertonen ook geen slijtage.

Waardoor kan deze slijtage worden veroorzaakt?

Mijn eerste gedachte is uitlijning. Maar als de voorwielen niet goed staan uitgelijnd dan zou dit ook op het rechter voorwiel slijtage moeten opleveren. Is dit zo?

Groeten,
Jack
Ligt hoogstwaarschijnlijk wel aan de uitlijning. Dit kun je nl (gelukkig) per wiel afstellen. Dit schijnt makkelijk zelf te doen te zijn. Heb daarover al meerdere topics voorbij zien komen, ik zou zeggen gebruik de zoekfunctie eens.

Geplaatst: zo 24 sep, 2006 15:34
door backfire
Ik dacht dat camber niet te stellen was bij 2cv. Is dit niet een probleem met je fuseepen. Overigens wel opletten als je vaak een bocht naar links maakt kan die daar ook harder slijten. Ik had dit altijd met mijn rechterband doordat ik elke dag een scherpe bocht naar rechts had welke ook nog omhoogliep, daarbij kwam rechterwiel regelmatig los en de slijtage aan de band ging daar ook een heel stuk sneller.

Geplaatst: zo 24 sep, 2006 16:05
door jeroentje
backfire schreef:Ik dacht dat camber niet te stellen was bij 2cv. Is dit niet een probleem met je fuseepen. Overigens wel opletten als je vaak een bocht naar links maakt kan die daar ook harder slijten. Ik had dit altijd met mijn rechterband doordat ik elke dag een scherpe bocht naar rechts had welke ook nog omhoogliep, daarbij kwam rechterwiel regelmatig los en de slijtage aan de band ging daar ook een heel stuk sneller.
Klopt je hebt helemaal gelijk, als het idd het camber zou zijn, dan is een andere/nieuwe draagarm de enige oplossing. Ik weet niet of met een verkeerd toespoor door het wringen een dergelijke slijtage aan een kant kan veroorzaken.

Geplaatst: zo 24 sep, 2006 16:30
door AK350
De voorbanden van de 2CV vertonen altijd slijtage aan de buitenste zijkanten, in de bocht kanten ze namelijk mee.

achterbanden rollen mee en slijten veel minder.

(Als de slijtage zeer extreem is kan ook de wieldraagarm krom zijn)

Geplaatst: zo 24 sep, 2006 16:57
door Gerard2cv
Sorry AK350,maar zo dom zijn autoontwerpers ook niet.Door het model
van de draagarm staat de fuseepen niet recht,net als de voorvork van een
fiets.Daardoor blijft het voorwiel goed op de grond,tenzij er iets niet goed is
zoals je wagenhoogte of de sporing of de bandenspanning.Tenzij jij er zo mee scheurt,maar dan niet de auto de schuld geven

Geplaatst: zo 24 sep, 2006 17:00
door backfire
extreem slijtage kan zijn ontstaan doordat je bijvoorbeeld een stoeprandje te hard raakt, daardoor kan ie iets uit camber komen. Is met mijn eerste eend gebeurt, iets te hard door de bocht en helaas lag daar een stoeprand.

AK350 ts had het over slijtage aan 1 wiel aan linkerzijde, dus dan praten we toch over een afwijkend gedrag.

Toespoor of uitspoor, in princiepe stuur je beide voorwielen in de gelijke richting, dus bij te veel toespoor of uitspoor zou het normale patroon slijtage aan beide banden veroorzaken en tevens een minder goed stuurgedrag en rechtuitgedrag.

wat wel kan zijn is dat de linkerfusseepen niet goed meer is of goed gemonteerd is.

Geplaatst: zo 24 sep, 2006 17:24
door AK350
backfire schreef:AK350 ts had het over slijtage aan 1 wiel aan linkerzijde
Je bedoelt jdh

Wat ik bedoelde is de scheefstand zoals in onderstaande foto te zien is, maar zoals Gerard al zegt heeft Citroen hierover nagedacht.
Afbeelding

Geplaatst: zo 24 sep, 2006 21:54
door backfire
ja ik bedoel jdh (ts is toch topic starter?)

yep scheeftstand wist wat je er mee bedoelde, daarom kan dit nooit uitwerking hebben aan maar 1 wiel en 1 zijde van de band.

Geplaatst: zo 24 sep, 2006 23:45
door TB
Enorme speling aan een fuseepen kan wel. Maar dan moet t wel heel extreem zijn denk ik. Ik heb vandaag een fusee vervangen met net te veel speling voor de APK, op het wiel was dit behoorlijk voelbaar. Maar van vreemde slijtage geen sprake. Beide kanten aan de voorzijde niet trouwens.

Bandenspanning kan ook rare dingen met een band doen. Te hard slijtage op t midden. Te zacht juist weer slijtage op de buitenkant. En rijgedrag ook natuurlijk.