Pagina 1 van 2
Startmotor maakt veel herrie
Geplaatst: ma 25 sep, 2006 21:40
door alfred
Onze eend start als een zonnetje, echter voordat 'ie loopt heeft de startmotor eerst een vreselijke mechanische herrie gemaakt; alsof je 'm zonder te koppelen in de 1e zet.
Heeft iemand een idee wat het euvel met de startmotor kan zijn? Is het DHZ op te lossen?
Bedankt namens mijn vrouw, want die schrikt zich steeds rot als ze de auto start.
Geplaatst: ma 25 sep, 2006 21:56
door Spookeend
waarschijnlijk is de herrie als je de sleutel loslaat, dus als de eend al loopt?
Dat houdt in dat het tandwiel, wat naar buiten schiet als je je startmotor actieveert, niet soepel meer is. Dus, als de motor dan loopt, dan zit dat tandwiel nog op het vliegwiel, waardoor hij eigenlijk te snel rondgaat, en gaat knarsen.
Meestal houdt dat in dat je je startmotor moet vervangen.
Greatnix Spookeend
Geplaatst: ma 25 sep, 2006 22:21
door leo top
Spookeend schreef:waarschijnlijk is de herrie als je de sleutel loslaat, dus als de eend al loopt?
Dat houdt in dat het tandwiel, wat naar buiten schiet als je je startmotor actieveert, niet soepel meer is. Dus, als de motor dan loopt, dan zit dat tandwiel nog op het vliegwiel, waardoor hij eigenlijk te snel rondgaat, en gaat knarsen.
Meestal houdt dat in dat je je startmotor moet vervangen.
Greatnix Spookeend
een beetje vet op het rondsel wil ook nog wel eens wat helpen.
is in iedergeval goedkoper dan een startmotor
Geplaatst: ma 25 sep, 2006 22:22
door alfred
Hmmm, was ik al bang voor. Kost zo'n 100 euro voor een ruil-startmotor. Wat denk je, zou een eigenhandige revisie van de startmotor zin hebben?
Startmotor
Geplaatst: di 26 sep, 2006 15:56
door lordmaster1
Als ik jou was dan zou ik dat niet doen... Een startmotor zit nogal ingewikkeld in elkaar!!!
Dax
Geplaatst: di 26 sep, 2006 16:48
door Ramon
hij start toch??!
lekker zo laten wel even chekken of je geen vonken ziet springen!
Geplaatst: di 26 sep, 2006 16:53
door Gerard2cv
Nee,we halen na de accu losgemaakt te hebben de startmotor eraf en kun-
nen dan de as in het open stuk smeren en als er een los achterdeksel opzit
kan je daar het achterlager smeren.Dan heb je de motor nog steeds in elkaar gelaten en een beetje motorolie hangt zo aan de peilstok.(hoop ik)
Geplaatst: di 26 sep, 2006 19:55
door alfred
Bedankt voor de tips!
Ik heb de startmotor gedemonteerd; het tandwiel schoof soepel over de as. Toch maar wat olie erop gedaan, zoals hierboven getipt.
Toen ik het deksel aan de achterkant los schroefde, viel er een losse segerring uit. Onder het deksel zit een plaatje met 4 schoepen waar koolstof "schuitjes" op zitten die bij een draaiende startmotor naar buiten lijken te vliegen, tegen het deksel aan (de functie ervan ontgaat mij...). Er zat ter plekke veel koolstofgruis.
Het plaatje voor de koolstofdingen zat wel geborgd met een andere (originele) segering, maar wiebelt nogal. Ik vermoed dat de vorige eigenaar ook een lawaai-startmotor had en het wiebelplaatje traceerde. Toen geprobeerd heeft met een extra segerring het plaatje vast te zetten.
Na het monteren zonder de extra segering (dus wiebelplaatje), maakt de startmotor weliswaar minder lawaai, maar het klinkt nog steeds verontrustend.
Ik moet maar 's op zoek naar een goede ruil-startmotor. Wie er een heeft liggen mag me bellen/mailen!
Geplaatst: di 26 sep, 2006 23:38
door Freek
Er staat er één' (en trouwens vast wel meer) op marktplaats (zoekargumenten '2cv' en 'startmotor'). Met wat zoeken zou je voor een tientje of vijf toch wel klaar moeten kunnen zijn!
Geplaatst: wo 27 sep, 2006 08:07
door Gerard2cv
Zie je Alfred,dat met wat raad je vanzelf de moed krijg om het wel te pro-
beren op te lossen,dat het niet altijd lukt is ook bij een ervaren monteur
de kans.Maar je leert er toch van.
Geplaatst: wo 27 sep, 2006 09:38
door backfire
alfred schreef:Hmmm, was ik al bang voor. Kost zo'n 100 euro voor een ruil-startmotor. Wat denk je, zou een eigenhandige revisie van de startmotor zin hebben?
basis revisie van startmotor is rete simpel, kun je best zelf doen. Koolborstels nieuw en de 2 bronzen busjes van de moter. Verder rest goed schoonmaken en gangbaar maken (bv met wat olie of vet). Kosten ongeveer 15 tot 20 euro.
Geplaatst: wo 27 sep, 2006 13:22
door deusjefoo
backfire schreef:alfred schreef:Hmmm, was ik al bang voor. Kost zo'n 100 euro voor een ruil-startmotor. Wat denk je, zou een eigenhandige revisie van de startmotor zin hebben?
basis revisie van startmotor is rete simpel, kun je best zelf doen. Koolborstels nieuw en de 2 bronzen busjes van de moter. Verder rest goed schoonmaken en gangbaar maken (bv met wat olie of vet). Kosten ongeveer 15 tot 20 euro.
Waar kun je die revisiesetjes eigenlijk krijgen?
Geplaatst: wo 27 sep, 2006 14:03
door Punky
Zoals gebruikelijk, bij je eendenspecialist en misschien wel bij de reguliere autohandel.
Suc6
Geplaatst: do 28 sep, 2006 16:45
door backfire
Zeker bij de reguliere handel, zijn gewoon bosch e.d. startmotoren. Die bronzen busjes heb ik gewoon bij de regulier lagerboer gehaald. Binnendiameter, buitendiameter en lengte. Daarbij kwam ik op busje welke 2 mm langer was, maar dat maakt niets uit. Belangrijkste is dat je de bronzen busjes vult met motorolie. Houdt daarvoor wijsvinger aan de onderkant. Vullen met olie tot boventoe en dan met je duim stevig aandrukken en zo paar minuutjes vasthouden. Daarmee druk je de olie in het bronz. Voor de busjes was ik 5 euro kwijt (voor beide) en koolborstels zitten op ongeveer 10 tot 15 euro.
Geplaatst: ma 2 okt, 2006 20:25
door alfred
Als aanstichter van deze rubriek laat ik jullie weten hoe het met mijn startmotor is. Nadat ik vanuit Amsterdam een startmotor voor 50 euro kreeg aangeboden (bedankt) ging ik bij marktplaats op zoek naar een alternatief wat dichter in de buurt. Voor 25 euro kon ik op redelijke afstand een gereviseerde startmotor kopen. Helaas, de motor gaf geen krimp. Nadat ik met een multimeter in de weer was geweest, ontdekte ik dat de stator niet met een koolborstel was verbonden. Aangesloten, probleem opgelost (dacht ik). Want, hoewel ik de startmotor door een rechtstreekse aansluiting op de accu kon laten draaien, bleek ook de solenoid defect (dubbel pech dus). Gelukkig betaald de verkoper mij terug. Geluk bij een ongeluk is dat ik nu, door de ruilmotor, ontdekte dat mijn voorste bronzen lagerbus niet voldoende van binnen naar buiten was geperst en er als gevolg daarvan speling op de as zat. Nadat ik de rotor verwijderde, viel de lagerbus van ellende uit elkaar. Bij een revisiebedrijf heb ik een nieuwe bus gehaald (2 euro), op maat gedraaid en een tijdje in de olie gelegd (tip revisiebedrijf). Na montage en aansluiten... start de auto als nieuw!
Collega eendrijders, bedankt voor de tips (en mijn vrouw heeft weer alle vertrouwen in de startprestaties van onze eend!).