Pagina 1 van 1

stinkende spettertjes

Geplaatst: di 10 okt, 2006 21:34
door Basss
Hulp gevraagd!

Gisteren even op de snelweg geweest, en het begon me toch te stinken in de auto!! Dus, thuis, motorkap open..
Zit de hele bestuurderskant van de motor, + accu, + uitlaat en alles wat er zit, onder de kleine zwarte spettertjes.
Op de uitlaat was dat natuurlijk warm geworden, en gaan stinken...

Olie gechecked... =ok... spettertjes geroken, geen olielucht..
Eigenlijk helemaal geen lucht.

Spetters zitten t meest rond de aandrijfas, dus ashoezen gecontroleerd..
geen zichtbare scheurtjes maar de spetters zouden wel heel goed dat vet kunnen zijn.. zo te voelen.. zo te zien.

Recently wel mn assen opnieuw gevet met de vetspuit..
Misschien teveel, dat ie dat eruit gooit??? Toch een scheur??
langs de open (schuifbare) kant van het middelste rubber eruit 'geslingerd'????

Wie herkent dit? of zegt dit wat????

Greetz
Basss

Geplaatst: di 10 okt, 2006 21:38
door Charly
Kan misschien ook versnellingsbakolie zijn die uit je differentieel lekt. Heb ik zelf ook eerder meegemaakt, en heeft een typisch luchtje (kattepis), anders in ieder geval dan verbrande motorolie.

Geplaatst: di 10 okt, 2006 21:44
door inmijneendje
Dit zelfde heb ik ook gehad en was degelijk een gescheurde hoes, dus ik denk dat er bij ook ergens een scheurtje in zit, als je het gevonden hebt en nog geen tijd om het te maken kan je het tijdelijk dichten met zwarte kit (mag ook voor APK al snap ik dat niet). Let ook even op je schijven van de remmen die kunnen ook onder zitten en dan wil het niet meer zo goed remmen.

Geplaatst: di 10 okt, 2006 21:45
door Basss
Mmm,
T stinkt niet naar kattepis eigenlijk..
Eerder naar een soort van rubber dat smelt..
Een bittere 'volle' lucht. Niet om meteen van over je nek te gaan.
Kan alleen echt niet vinden waar t nou vandaan komt.. :cry:
Charly schreef:Kan misschien ook versnellingsbakolie zijn die uit je differentieel lekt. Heb ik zelf ook eerder meegemaakt, en heeft een typisch luchtje (kattepis), anders in ieder geval dan verbrande motorolie.

Geplaatst: di 10 okt, 2006 21:47
door Basss
Hey!

Ja, dit herken ik!
Mn remmen remmen wel goed, alleen het laaaatste stukje voor stilstand, dan hoor je een geschuur van de remmen, logisch, de remklauwen zitten ook vol met die spetters.

Nou, toch nog een keer de hoezen inspecteren dan..
:?
inmijneendje schreef:Dit zelfde heb ik ook gehad en was degelijk een gescheurde hoes, dus ik denk dat er bij ook ergens een scheurtje in zit, als je het gevonden hebt en nog geen tijd om het te maken kan je het tijdelijk dichten met zwarte kit (mag ook voor APK al snap ik dat niet). Let ook even op je schijven van de remmen die kunnen ook onder zitten en dan wil het niet meer zo goed remmen.

Geplaatst: di 10 okt, 2006 21:49
door inmijneendje
kan heel moeilijk te zien zijn
rubber beetje vouwen en uittrekken wil wel eens helpen

Spetters zitten bij ons nog op het schutbord en motorkap

Geplaatst: di 10 okt, 2006 21:50
door Spookeend
check ook of dat "kogeltje" nog in het spuitgat zit. Het kan eigenlijk niet stuk, maar bij een tractor hebben we dat eens gehad. Dik vet bleef eruit komen, en dat vulgaatjes was dus stuk.

Greatnix Spookeend

Geplaatst: di 10 okt, 2006 22:16
door Punky
Aan de plek van de spetters kun je vaak wel zien waar het vandaan komt. Heb het zelf ook gehad. Bij mij kwam het uit de aandrijfassen. Onderkant van de HRC zat bijvoorbeeld onder. Het vet wat we er bij jou ingespoten hebben is donkergrijs van kleur, dus dat herken je zo.

Is het aan beide zijde, of maar aan een? :roll:

Geplaatst: di 10 okt, 2006 22:21
door Basss
t is aan 1 zijde..
en bij mij zit inderdaad ook de onderkant van de HRC helemaal vol.
T is donkergrijs tot zwart, en pikkerig..
MOET wel die troep zijn..
Donderdag effe op de brug zetten, alle hoezen GOED inspecteren!

Punky schreef:Aan de plek van de spetters kun je vaak wel zien waar het vandaan komt. Heb het zelf ook gehad. Bij mij kwam het uit de aandrijfassen. Onderkant van de HRC zat bijvoorbeeld onder. Het vet wat we er bij jou ingespoten hebben is donkergrijs van kleur, dus dat herken je zo.

Is het aan beide zijde, of maar aan een? :roll:

Geplaatst: wo 11 okt, 2006 09:52
door Punky
Klinkt als vet ja. Is dit pas begonnen. Want dan lijkt het me een scheurtje in je hoes. Als ie te vol zat, dan was het er al veel eerder uitgekomen. Kun je dan trouwens zo zien, want dan is het vettig bij de klem aan de bakzijde.

Geplaatst: wo 11 okt, 2006 12:03
door Flying Duckman
Wat ook nog kan zijn, daar heb ik last van gehad, is dat je de hoezen misschien niet superklem op je assen hebt zitten en een verkeerd type vet erin hebt gedaan, dan kan het vet smelten en vloeibaar worden zodat het dan makkelijk uit je hoesje komt zetten. Dat was mijn probleem afgelopen zomer. Ik heb andere aandrijfasjes liggen nu omdat mijn homokineten een beste klap daardoor hadden gehad, ze waren al niet super, maar nu is het helemaal bagger :-)

Geplaatst: wo 11 okt, 2006 13:37
door dyane_maniac
inmijneendje schreef: kan je het tijdelijk dichten met zwarte kit (mag ook voor APK al snap ik dat niet).
waarom niet? dat kan echt nog wel een hele tijd (>1,5 jaar) goed gaan voordat het echt schluss is. uiteraard moet je het wel in de gaten houden. en je moet niet zomaar een drupje kit op een vette ashoes plakken, wel even goed ontvetten en de kit ook een beetje in het gat te spuiten en dan naar buiten toe.

een uitlaat mag je ten slotte ook met een stukje blik en/of kit reparen.

douwe

Geplaatst: wo 11 okt, 2006 13:39
door Michiel van G.
mijn dyane heeft het ook een beetje. daar zat er een miniscuul gaatje (kleiner dan een speldeprik) in de hoes. daardoor spetterde het eruit bij hogere snelheden

Geplaatst: wo 11 okt, 2006 14:06
door Flying Duckman
In het verleden heb ik hem ook nog wel eens zo dicht gestopt, maar wat kost zo'n hoesje? 12 euro?
Half uurtje werk en het is weer in orde, makkelijk zelf te doen zelf.

Geplaatst: wo 11 okt, 2006 15:30
door dyane_maniac
Flying Duckman schreef:In het verleden heb ik hem ook nog wel eens zo dicht gestopt, maar wat kost zo'n hoesje? 12 euro?
Half uurtje werk en het is weer in orde, makkelijk zelf te doen zelf.
tuurlijk, het is ook zeker niet verkeerd om de hoes te vervangen, maar het kost dus toch 12 euro en een half uurtje werk? ik ben toch wel even langer bezig om die dunne opening over het dikke deel van de as te krijgen en je moet ook maar net een dop 32 hebben. en als je het gaatje bijvoorbeeld bij de apk ontdekt wordt (en je geen hoezen op voorraad hebt en bestellen even duurt) dan is dichtkitten en goeie oplossing die misschien tijdelijk is, maar dat is vervangen eigenlijk ook (uiteindelijk gaat die ook weer stuk;-)

mijn schuifstuk hoes kreeg na 2 jaar een klein gaatje en doet het nu (1,5 jaar later) nog steeds goed. dus tja. vervangen is beter, maar repareren kan ook goed gaan.

dp