Pagina 1 van 1
Blueprinten( & Turbo)
Geplaatst: ma 8 sep, 2003 02:18
door BlueDuck
Zat n beetje te kijken op deze pagina...
http://bosch.christian.free.fr/site2cv/prepa.htm waarop allemaal leuke en aardige dingen staan. Hoewel ik slecht in frans ben, ik snap waarover t gaat. Nu zat ik terug te denken aan een artikel dat ik ooit las in een tijdschrift voor bezitters van gti'tjes en gsi'tjes. Dat ging over het zogenaamde blueprinten van motorblokken. Hierbij worden de toleranties en maatvoeringen van het motorblok zo dicht mogelijk benaderd zoals de ontwerper van het blok het bedoeld heeft. gaat dus om 100sten van millimeters.. Hierdoor zou zon blok dan beter ( lees zuiniger, pittiger, regelmatiger ) gaan lopen. Dit kost een vermogen, dus het is voor mij niet te doen om zoiets met mn blok uit te laten halen. doet er verder ook niet toe, maar wat ik dus wil weten is: Is met dit "blueprinten" ook al geƫxperimenteerd- ervaring opgedaan in de wereld die 2cv heet?? Zo ja, wat is de winst die het oplevert?? Ik hoor t wel

Geplaatst: do 11 sep, 2003 09:24
door Gerard2cv
Hallo.
Ik heb dit onderwerp wel eens eerder aangekaart.een maat bestaat alleen maar binnen
een tollerantie en dan krijg je ook de temperatuur erbij,(uitzetting) Dus een fabriek werkt
altijd binnen bepaalde tolleranties.Die zullen bij Citroƫn en RollsRoys best verschillen
Als je met je auto geluk heb en de maten kloppen aardig,heb je een snellere en zuiniger
auto.Maar om dit op je auto te laten uitvoeren,Dat kan je nooit terug verdienen.tenzij
je aan een revisie toe bent.dan kan je 2 prijzen naast elkaar liggen en kijken of je denkt
of het rendabel is.Het scheelt maar kleinigheidjes want die gewone ruilmotor is ook weer
binnen bepaalde tolleranties gemaakt.
Geplaatst: za 28 feb, 2004 15:39
door Ramon
ik las op de boven genoemde site iets over een turbo. Zijn er mensen die daar iets meer van weten, ik heb namelijk ook zo'n gat in mijn koel tunnel.
Geplaatst: zo 29 feb, 2004 08:45
door Punky
Dat gat op je windtunnel kun je verbinden met het inlaatgat van je luchtfilterhuis. Hierdoor wordt de lucht met een grotere druk naarbinnen geblazen, wat een betere lucht doorvoer verschaft. dit noemen ze een turbo.
Echte winst levert het volgens mij niet echt op.
Geplaatst: zo 29 feb, 2004 10:36
door Job
ik geloof er ook niet in!
Geplaatst: ma 1 mar, 2004 00:18
door Punky
Zie hier een foto van de zogenaamde turbo:
Met dank aan RD-72-SG ofwel rood eendje.
Geplaatst: ma 1 mar, 2004 08:52
door Gerard2cv
Het verschil is met de juiste zuigers &cil.en carburator precies 2 pk 33pk of 35pk.
Geplaatst: di 2 mar, 2004 20:56
door Ramon
is het wel goed voor de moter? en wat zijn de voordelen en nadelen.
is het het waard om te maken.???
Geplaatst: do 4 mar, 2004 15:15
door Bjorn
bij een dyane is dit standaard.
Geplaatst: do 4 mar, 2004 15:16
door Lelijke Eend
Bjorn schreef:bij een dyane is dit standaard.
Die had toch ook een extra lager voor de krukas? Of zwaardere lagers?
Geplaatst: do 4 mar, 2004 16:23
door Gerard2cv
Nee,het blok is dezelfde,dat zwaardere zit alleen in de VISA
Geplaatst: vr 5 mar, 2004 15:42
door Bjorn
Lelijke Eend schreef:Bjorn schreef:bij een dyane is dit standaard.
Die had toch ook een extra lager voor de krukas? Of zwaardere lagers?
Nee, wel andere zuigers (hogere compressie 9:1)