Pagina 1 van 3
oud en nieuw
Geplaatst: ma 13 nov, 2006 12:17
door Ramon
kan je een blok met dik vliegwiel en oud type koppeling aan je moderne bak hangen als je alleen je druklager vervangt?
kan je een modern blok aan je oude bak hangen als je ook alleen het druklager vervangt?
dit omdat ik een aantal oude blokken heb liggen die ik uit wil proberen
Geplaatst: ma 13 nov, 2006 12:29
door Gerard2cv
Het oude druklager scharniert om de koppelingsas en de nieuwe heeft een geleider waardoor hij recht naar voor enachter schuift,Daardoor kan je ze niet wisselen
Geplaatst: ma 13 nov, 2006 14:14
door Ramon
maar kan je dan wel gewoon een oud blok monteren??
Geplaatst: ma 13 nov, 2006 14:54
door Gerard2cv
Als je dus het vliegwiel en de koppeling overzet.
Geplaatst: ma 13 nov, 2006 14:57
door Ramon
ik kan dus niet gewoon het oude blok er in pleuren om dat de vertanding van de prise as anders is ofzo??
Geplaatst: ma 13 nov, 2006 15:10
door Gerard2cv
Ik neem aan dat het hier gaat over een diafragma koppeling en een drukgroep met
veren.Daar is het koppelingshuis heel verschillend van.Bij de diafragma zit de kabel
onder en bij de veren drukgroep zit hij boven
zijkant.
Geplaatst: ma 13 nov, 2006 15:13
door Ramon
nee gewoon dik en dun vliegweil 3 vingereig en 21?? vingerig
Geplaatst: ma 13 nov, 2006 15:26
door Gerard2cv
Er zijn mensen die een dun vliegwiel plaatsen om hem wat pittiger te maken
maar hierdoor gaat hij wat slechter stationair lopen.Maar dat oude druklager past toch niet in de nieuwe houder.
Geplaatst: ma 13 nov, 2006 15:30
door Ramon
ja oke, maar om de vraag wat duidelijker te maken
ik heb een moderne bak
een moderne blok met dun vliegwiel en moderne koppeling dus die 12 of 21 vingerige wat is het geen idee
dan heb ik nog een blok in de schuur met dik vliegwiel en 3 vigerige koppeling, die wil ik gewoon op mijn bak plaatsen kan dat dan
Geplaatst: ma 13 nov, 2006 15:35
door Gerard2cv
In februari 1982 is de koppeling gewijzigd en die hoort bij de bak want het
bedieningsmechanisme is hiermee ook veranderd.
Geplaatst: ma 13 nov, 2006 15:40
door Ramon
dus het kan niet!!! of ik moet vliegwiel en koppeling overzetten!!
Geplaatst: ma 13 nov, 2006 15:49
door Gerard2cv
Vliegwiel moet je zelf weten maar de plaat en drukgroep wel.
Geplaatst: ma 13 nov, 2006 15:51
door dyane_maniac
Ramon2cv schreef:ja oke, maar om de vraag wat duidelijker te maken
ik heb een moderne bak
een moderne blok met dun vliegwiel en moderne koppeling dus die 12 of 21 vingerige wat is het geen idee
dan heb ik nog een blok in de schuur met dik vliegwiel en 3 vigerige koppeling, die wil ik gewoon op mijn bak plaatsen kan dat dan
volgens mij niet. volgens mij heeft een nieuw type bak (dat dus officieel bij een dun vliegwiel en diafragma koppeling hoort) korte vertanding op de prise as. een oud type bak heeft lange vertanding. wat ik ervan weet kun je op de typen met lange vertanding, zowel een blok met dik vliegwiel als dun vliegwiel plaatsen. andersom niet omdat dan meen ik de koppelingsplaat van de vertanding afrolt. verder is het volgens mij zo dat op een dik vliegwiel altijd een 3vinger koppeling moet en op een dun altijd diafragma moet.
maar dit heb ik van horen zeggen en niet zelf uitgeprobeerd.
douwe
Geplaatst: ma 13 nov, 2006 16:02
door Ramon
met die koppeling klopt idd!!
maar op de bak geen idee
Geplaatst: ma 13 nov, 2006 17:35
door catscit
tjee, blijft moeilijk.
Op een vliegwiel past maar 1 van de 2 typen koppeling.
Dus dik vliegwiel past enkel 3 vinger op, dun vliegwiel enkel diafragma.
Als je bak 2cm verwtanding heeft MOET daar een 3 vingerige koppeling met dik vliegwiel op, anders draagt de koppelingsplaat onvoldoende op de vertanding.
Als je 4 cm vertanding heeft kun je kiezen welk type koppeling je gebruikt.
In tegenstelling tot wat hierboven staat gaat de motor niet stationair slechter lopen als je een dunner vliegwiel gebruikt, afremmen op de motor gaat wat minder goed bij een dun vliegwiel, optrekken gaat wat beter.