Pagina 1 van 1

Hoe herken je een defecte bobijn?

Geplaatst: ma 13 nov, 2006 17:17
door PVDS
Hey,

Ik heb onlangs een 123 laten steken en sindsdien vertoont ze wat schokkerig rijgedrag. Voordien draaide ze ook niet 100% vlot, maar het schokken was veel minder uitgesproken.
Ze start geweldig, maar 5 minuten later begint het. Eerst enkel bij het optrekken, nadien ook bij constante snelheid.
Ik heb reeds zelf een paar zaken kunnen uitsluiten
-bougiekabels, zijn soepel, raken geen metalen delen en zijn nu geisoleerd met tuinslang
-vuiltje in carbu; heb reeds meermaals mijn hand op de inlaat gezet en in vacuum laten trekken
-benzinetoevoer is ok, benzinefilter is vervangen
Blijft nog over de afstelling van de carbu en/of de bobijn.
Nu mijn vraag: hoe herken je een defecte bobijn?
Of Iemand anders nog een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Geplaatst: ma 13 nov, 2006 17:31
door catscit
vervangen, als ie het dan beter doet is de bobijn kapot...

Geplaatst: ma 13 nov, 2006 21:06
door cnoucky
Blijft nog over de afstelling van de carbu en/of de bobijn.
Nu mijn vraag: hoe herken je een defecte bobijn?
Of Iemand anders nog een idee wat het probleem zou kunnen zijn?
_________________
Mn hobby



123 er uit en de puntjes terug zetten.
als de bobi er vies en vet uit ziet dan is ie overleden..

Geplaatst: wo 15 nov, 2006 11:56
door PVDS
Ik heb mij laten wijs maken dat als je er mee schud en je hoort vloeistof "klotsen" ie overleden is.
Ter verduidelijking; het gaat hier over de bobijn, niet de condensator van de puntjes

Geplaatst: wo 15 nov, 2006 14:45
door Frank Deusjevoo
Zoiets heb ik ook vernomen ja.. dus dat zal wel kloppen :d

Frank

Geplaatst: wo 15 nov, 2006 16:34
door dyane_maniac
PVDS schreef:Ik heb mij laten wijs maken dat als je er mee schud en je hoort vloeistof "klotsen" ie overleden is.
klopt, alleen is het lastige; een bobine is niet stuk of heel. als je m nieuw koopt, is ie goed (hoop je) daarna wordt het langzaam aan minder. maar wanneer is ie stuk? daarom klopt het wel wat jeroen cats schreef: vervangen en kijken wat dat doet.

ik heb bobines gehad die heel erg klotste, maar het toch nog deden (waar leg je je grens stuk of niet stuk?) voor een tijdje. wie weet kun je met een onderdelen leverancier afspreken dat je het even mag proberen en anders weer inruilt? maar het is altijd fijn een nieuwe bobine of anders een reserve bobine te hebben (zou ik wel de nieuwe monteren en de oude voor nood houden)

douwe

Geplaatst: wo 15 nov, 2006 16:50
door PVDS
Wel, ik heb alvast een nieuwe besteld voor de zekerheid, tesamen met een set bougiekabels en spanningsregelaar.
En ik hoop dat ie daarmaa terug vlot rijdt, anders zou ik het niet meer weten.
Of 't zou de carbu moeten zijn.

Geplaatst: wo 15 nov, 2006 17:32
door AK350
PVDS schreef:Ik heb mij laten wijs maken dat als je er mee schud en je hoort vloeistof "klotsen" ie overleden is.
De bobine is gevuld met olie, deze olie dient voor de koeling.
Als je bobine lekt / vettig wordt loopt de olie er uit en wordt de koeling minder.
Ik heb dit probleem ook gehad, na een lange rit kon ik de motor niet meer starten, na een tijdje gewacht te hebben was de bobine af gekoeld en wou hij weer starten.
Dus maar een nieuwe bobine gekocht voordat hij helemaal de geest zou geven.

Geplaatst: za 18 nov, 2006 20:54
door PVDS
Het was inderdaad de bobijn.
Bij de nieuwe hoor je geen vloeistof klotsen als je ermee schud.

Geplaatst: za 18 nov, 2006 21:26
door Heiko
dyane_maniac schreef: (zou ik wel de nieuwe monteren en de oude voor nood houden) douwe
Het af en toe werkelijk raar met die beestjes. Plotseling ontstaan er problemen met de warme start.
Ik had hetzelfde en heb precies gedaan wat Douwe hierboven schrijft. Alleen was de "oude" bobine pas 1 jaartje "oud".
Gaat een jaartje goed en dan begon het vorig jaar zomer ineens weer. Dus ik monteer de oude bobine, die ik al die tijd in de auto had bewaard, en ziedaar ondanks temperaturen van tegen de 30graden geen centje pijn.
Een heel jaar ermee gereden, toen was de pret voorbij. Nu zit er dus weer een nieuwe op en heb ik er twee bobines van 1 jaartje"oud", die het misschien ineens weer doen als ik ze er op zet.... :roll: :P

Geplaatst: za 18 nov, 2006 21:38
door Punky
Laat je toevallig soms je Burton op het contact staan, zonder dat je blok loopt. En heb je geen 123 of zoiets dergelijks. Want daar kunnen Bobines ook niet tegen.
Levensduur van 1 jaar lijkt me wel erg kort namelijk. :shock: