Weigerende startmotor en ruitenwissers
Weigerende startmotor en ruitenwissers
Zoals in de titel: Eend loopt als een zonnetje, maar toen ik hem uitzette deed de startmotor het niet meer, alle lampjes wel. Geen klik, gewoon nul. Ruitenwissers deden het een keer of 5 heeeel langzaam en stopten toen halverwege. Alle zekeringen doen het nog. Rarara.
Jammer maar helaas.
Het klikt als een platte accu. Dat zou ik eerst eens nameten misschien opladen en alls ie het dan weer doet controleren of je dynamo wel bij laad.
Als de accu nog goed lijkt kun je proberen of de startmoter het tijdelijk nog weer wil doen door er een (paar) tik(ken) tegen te geven met een hamer en anders ben je direct aan een nieuwe toe.
Groetjes en succes, Bart
Het klikt als een platte accu. Dat zou ik eerst eens nameten misschien opladen en alls ie het dan weer doet controleren of je dynamo wel bij laad.
Als de accu nog goed lijkt kun je proberen of de startmoter het tijdelijk nog weer wil doen door er een (paar) tik(ken) tegen te geven met een hamer en anders ben je direct aan een nieuwe toe.
Groetjes en succes, Bart
Ja dat lijk t me ook, hij zou in iedergeval een tik moeten geven. Heb je het tikken met een hamer al geprobeert en is je bedrading wel goed aangesloten?
Een andere oorzaak kan zijn de je contactrol achterop je contactslot niet meer zogoed werkt en daardoor te veel weerstand heeft, waardoor er een te lage spanning op het relais van je startmotor komt waardoor deze dan dienst weigert als je hem probeert te starten door aan je contactsleutel te draaien.
Misschien helpen deze ideen
Groetjes Bart
Een andere oorzaak kan zijn de je contactrol achterop je contactslot niet meer zogoed werkt en daardoor te veel weerstand heeft, waardoor er een te lage spanning op het relais van je startmotor komt waardoor deze dan dienst weigert als je hem probeert te starten door aan je contactsleutel te draaien.
Misschien helpen deze ideen
Groetjes Bart
accu laden: 12,8- 14,4 volt (boven 14,4 volt gaat de accu gassen, de spanningsregelaar moet dit voorkomen)
als de accu met een laag voltage (12,8) geladen wordt betekent dat (als alle gebruikers uit staan) dat ie leeg is. (bij een laag voltage neemt de accu al een grote stroom op)
als de accu met 14,4 volt geladen wordt is deze al vol. De stroom is dan zeer laag, de dynamo hoeft nauwelijks iets te doen.
bij stilstaande motor (alles uit):
accu 100% vol: 12,9 V.
accu 50% vol: 12,2 V
accu leeg: 11,4 V.
Let op: lege accu's gaan snel kapot (sulfateren), ze kunnen daarna slechter lading vasthouden, en kunnen veel makkelijk bevriezen dan volle accu's.
Lage temperaturen zijn niet per se slecht voor een accu: alles gaat langzamer (ook de zelfontlading), de startstroom is dan echter ook lager, waardoor het lijkt alsof de accu kapot gaat.
als de accu met een laag voltage (12,8) geladen wordt betekent dat (als alle gebruikers uit staan) dat ie leeg is. (bij een laag voltage neemt de accu al een grote stroom op)
als de accu met 14,4 volt geladen wordt is deze al vol. De stroom is dan zeer laag, de dynamo hoeft nauwelijks iets te doen.
bij stilstaande motor (alles uit):
accu 100% vol: 12,9 V.
accu 50% vol: 12,2 V
accu leeg: 11,4 V.
Let op: lege accu's gaan snel kapot (sulfateren), ze kunnen daarna slechter lading vasthouden, en kunnen veel makkelijk bevriezen dan volle accu's.
Lage temperaturen zijn niet per se slecht voor een accu: alles gaat langzamer (ook de zelfontlading), de startstroom is dan echter ook lager, waardoor het lijkt alsof de accu kapot gaat.