Weigerende startmotor en ruitenwissers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
koos
Beginner
Beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: za 7 aug, 2004 09:49
Locatie: Roosendaal

Weigerende startmotor en ruitenwissers

Bericht door koos » wo 15 nov, 2006 14:58

Zoals in de titel: Eend loopt als een zonnetje, maar toen ik hem uitzette deed de startmotor het niet meer, alle lampjes wel. Geen klik, gewoon nul. Ruitenwissers deden het een keer of 5 heeeel langzaam en stopten toen halverwege. Alle zekeringen doen het nog. Rarara.

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » wo 15 nov, 2006 15:56

Jammer maar helaas.
Het klikt als een platte accu. Dat zou ik eerst eens nameten misschien opladen en alls ie het dan weer doet controleren of je dynamo wel bij laad.
Als de accu nog goed lijkt kun je proberen of de startmoter het tijdelijk nog weer wil doen door er een (paar) tik(ken) tegen te geven met een hamer en anders ben je direct aan een nieuwe toe.

Groetjes en succes, Bart

Gebruikersavatar
koos
Beginner
Beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: za 7 aug, 2004 09:49
Locatie: Roosendaal

Bericht door koos » wo 15 nov, 2006 16:36

De accu geeft 11,2 volt, dan zou je toch iets moeten krijgen?

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » wo 15 nov, 2006 17:13

Ja dat lijk t me ook, hij zou in iedergeval een tik moeten geven. Heb je het tikken met een hamer al geprobeert en is je bedrading wel goed aangesloten?
Een andere oorzaak kan zijn de je contactrol achterop je contactslot niet meer zogoed werkt en daardoor te veel weerstand heeft, waardoor er een te lage spanning op het relais van je startmotor komt waardoor deze dan dienst weigert als je hem probeert te starten door aan je contactsleutel te draaien.

Misschien helpen deze ideen :roll:
Groetjes Bart

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » wo 15 nov, 2006 17:23

Koos,

Het klinkt toch als een platte accu.
Haal voltage en amperage niet door elkaar, je accu zal wel 11.2 volt aangeven maar doet dit zowel in volle als vrijwel lege toestand.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 15 nov, 2006 18:10

11,2 is erg weinig, beetje dood, normaal geeft accu 13,8 volt en onder belasting zakt die naar + 12 volt

Gebruikersavatar
koos
Beginner
Beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: za 7 aug, 2004 09:49
Locatie: Roosendaal

Bericht door koos » wo 15 nov, 2006 18:35

Ik zal mijn accu eens opladen met de acculader en daarna nog eens wat testen. Bedankt voor de tips!!

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 15 nov, 2006 18:50

Controlleer of de massakabel nog een beetje in goede staat is. Je weet wel de zwarte die van de min van je accu aan je versnellingsbak zit.

Gebruikersavatar
koos
Beginner
Beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: za 7 aug, 2004 09:49
Locatie: Roosendaal

Bericht door koos » wo 15 nov, 2006 20:27

Mijn accu is overleden :cry:
Na opladen stond hij op 12.4, 5 minuten later zonder belasting op 11.9 en met een lampje erop op 11.5, helaas.
Bedankt voor de hulp!

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » di 21 nov, 2006 10:49

accu laden: 12,8- 14,4 volt (boven 14,4 volt gaat de accu gassen, de spanningsregelaar moet dit voorkomen)

als de accu met een laag voltage (12,8) geladen wordt betekent dat (als alle gebruikers uit staan) dat ie leeg is. (bij een laag voltage neemt de accu al een grote stroom op)
als de accu met 14,4 volt geladen wordt is deze al vol. De stroom is dan zeer laag, de dynamo hoeft nauwelijks iets te doen.

bij stilstaande motor (alles uit):
accu 100% vol: 12,9 V.
accu 50% vol: 12,2 V
accu leeg: 11,4 V.

Let op: lege accu's gaan snel kapot (sulfateren), ze kunnen daarna slechter lading vasthouden, en kunnen veel makkelijk bevriezen dan volle accu's.

Lage temperaturen zijn niet per se slecht voor een accu: alles gaat langzamer (ook de zelfontlading), de startstroom is dan echter ook lager, waardoor het lijkt alsof de accu kapot gaat.

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 617
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » di 21 nov, 2006 11:01

koos schreef:De accu geeft 11,2 volt, dan zou je toch iets moeten krijgen?
Het voltage zegt niks over de capaciteit van een accu helaas. Ik vrees ook dat hij overleden is.
La vie est belle.

Gebruikersavatar
koos
Beginner
Beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: za 7 aug, 2004 09:49
Locatie: Roosendaal

Bericht door koos » di 21 nov, 2006 12:43

De problemen zijn intussen opgelost: Naast de accu was ook de spanningsregelaar overleden. Alles vervangen en het werkt weer prima.
Nu nog een nieuwe benzinepomp, want die spuit benzine uit een luchtgaatje :?

Plaats reactie