Pagina 1 van 1
speling stuurhuis
Geplaatst: wo 22 nov, 2006 15:55
door Flying Duckman
Dag mensen,
Vandaag mijn eend voor de apk gehad, bijna uiteraard afgekeurd
Op zich vallen de punten mee, maar ze hadden 1 punt dat is nog even lastig. Er zit speling op het stuurhuis, waar de twee stuurstangen aangesloten zitten, hij kan naar binnen bewegen zeg maar. De keurmeester had hem hier op afgekeurd, want hij vond het aanzienlijk. Ik heb toen nog even gebeld met mijn 2CV garage en die gaven ook al aan dat er eigenlijk altijd speling op zit en dat het dus onzin is om hem daar op af te keuren. Ik heb dus weer even contact gezocht met de apk keurmeester en hij heeft hem daarop nu wel goedgekeurd.
Maar...Ik ben toch wel nieuwschierig of deze speling echt heel normaal is. Wil ik er vanaf dan zal ik het stuurhuis moeten reviseren, misschien iets wat ik dan maar eens moet gaan doen, maar ik ben toch nieuwschierig wat ik er eventueel zonder revisie aan kan doen.
Geplaatst: wo 22 nov, 2006 16:59
door TB
Nou om eerlijk te zijn... ik heb mijn stuurhuis gereviseerd omdat ik met een volledige restauratie van een 2cv bezig ben. Eigenlijk geen merkbare speling nu. Maar dat er iets speling op kan komen lijkt me normaal. Het is wel een aardig klusje om het te reviseren. Uit elkaar kan, dan moet het weer in elkaar. En dan is het de kunst om die tweede kogel er weer in te krijgen.
De kogels zelf slijten amper, maar het zijn de cupjes die slijten. Revisiesetje kost iets van 32 euro. Het resultaat zul je wel voelen.
Geplaatst: wo 22 nov, 2006 17:11
door stijn
Bij mij zat er ook speling op het stuurhuis. Als je aan het stuur trok, ging het lichtjes omhoog en omlaag.
Ik heb 1 moer uit het stuurhuis moeten laten halen en een nieuwe laten steken.
Dat is ongeveer 2 uur werk.
De vooras moet er wel even uit.
Als je één draagarm afneemt, kan je de vooras met de andere draagarm er perfect uitnemen.
Geplaatst: wo 22 nov, 2006 17:25
door Gerard2cv
Als je de spoorstangen los maakt zit er achter het rubber 2 blokjes,die kan
je er zo uittrekken en vernieuwen.Zijn het echter de kogels,dan komt een
revisie toch wel in de buurt.Maar voor de APK mag elke stuurkogel 0,5mm ruimte hebben.
Geplaatst: do 3 jan, 2013 22:43
door bebe
Gerard2cv schreef:Als je de spoorstangen los maakt zit er achter het rubber 2 blokjes,die kan
je er zo uittrekken en vernieuwen.Zijn het echter de kogels,dan komt een
revisie toch wel in de buurt.Maar voor de APK mag elke stuurkogel 0,5mm ruimte hebben.
Ik ben nu bezig met de vooras/stuurhuis van mijn 2cv.
De as heeft een tijdje buiten gelegen, dus ik wil de boel uit elkaar halen/controleren en opnieuw invetten.
Op welke onderdelen moet ik letten, hoe weet ik wat versleten is?
-Hoe zie ik bijv. of de 2 glijblokjes versleten zijn? (Volgens Eendenboer uit Zutphen het onderdeel dat het hardste slijt)
-Hoe controleer ik de kogels, de cups?
-Glijlager? (Volgens de Cats site een onderdeel dat slijt)
-How to restore 2cv vermeldt dat de tandheugel-druk-geleider ook slijt.
Kortom, bestaat er een soort van how-to met betrekking tot stuurhuis controle en revisie?
Of zijn er mensen op dit forum die zoveel ervaring hebben dat zij kunnen vertellen wat de meest slijtende delen zijn en waar op te letten?
Heb ooit een eend gehad waarbij het stuur 'vast' bleef zitten toen ik een bocht links indraaide, midden op een kruising. Met veel kracht kreeg ik het stuur toen weer teruggedraaid, maar wil dit liever niet nog een keer meemaken...
Bij voorbaat dank voor de reacties.
Geplaatst: vr 4 jan, 2013 08:11
door schroef
Artikel 52 Maximale toegestane speling stuurkogels
1. Stuurkogels en de overige stuurverbindingen in het stangenstelsel mogen, naast eventuele oorspronkelijke speling, door slijtageverschijnselen niet meer speling hebben dan:
a. 1,0 mm, in radiale richting, zoals weergegeven in figuur 16;
b. 1,0 mm, in axiale richting, zoals weergegeven in figuur 16.
2. De in het eerste lid vermelde oorspronkelijke speling van de stuurkogel die het gevolg is van de indrukking van het veerelement in de kogel, wordt vastgesteld:
a. met behulp van het werkplaatshandboek of informatie van de fabrikant van het desbetreffende onderdeel, dan wel
b. door middel van indrukking van een nieuwe kogel.
(c) RDW (opgemaakt door S. Boedhoe)
Geplaatst: vr 4 jan, 2013 10:34
door Gerard2cv
Leuk hoor Schroef,maar deze RDW regels zou ik op een eend niet toepassen,omdat de stuurkogels van een eend allemaal met cupjes en een veer op spanning worden gehouden.Dus bij een revisie,waar het hier over gaat,elke kogel demonteren en controleren en afstellen.
Geplaatst: vr 4 jan, 2013 12:26
door Erikjan
bebe schreef:
Op welke onderdelen moet ik letten, hoe weet ik wat versleten is?
alle onderstaande delen, persoonlijk zou ik gewoon al deze dingen vervangen als je het stuurhuis toch open hebt liggen.
-Hoe zie ik bijv. of de 2 glijblokjes versleten zijn? (Volgens Eendenboer uit Zutphen het onderdeel dat het hardste slijt)
Dan zitten er dikke groeven in de zijkant van de blokjes. Je kan ze eventueel 1x een kwartslag draaien. Ze verslijten maar aan 2 kanten.
-Hoe controleer ik de kogels, de cups?
opmeten en controleren of ze nog mooi rond zijn, de cups bekijken of ze nog alleen aan de buitenzijde contact maken met de kogel. ik heb ze gewoon uit voorzorg vervangen.
-Glijlager? (Volgens de Cats site een onderdeel dat slijt)
Daar zitten als hij is versleten 2 groeven in precies op de plek waar hij langs de randen van het gat schuift.
-How to restore 2cv vermeldt dat de tandheugel-druk-geleider ook slijt.
Die zal wel iets afslijten maar wordt met veerspanning aangedrukt als dat blokje er nog goed uit ziet zet ik hem gewoon weer terug.
Kortom, bestaat er een soort van how-to met betrekking tot stuurhuis controle en revisie?
Of zijn er mensen op dit forum die zoveel ervaring hebben dat zij kunnen vertellen wat de meest slijtende delen zijn en waar op te letten?
Mijn ervaring met 2 stuurhuizen is dat gewoon alles vervangen moet worden. dus de cups kogels glijlager en de vierkante glijblokjes, en het rubber onder de spoorstangen. Eventueel ook het naald of glijlager tandrondsel. Als je de spoorstangen van voor naar achter kan bewegen is waarschijnlijk in elkgeval je glijlager versleten.
Bij voorbaat dank voor de reacties.
Speling stuurhuis
Geplaatst: za 5 jan, 2013 13:58
door Hassie
Nog even een vraag.
Op afbeeldingen zie ik glijlagers voor 2cv als een ring met een gat er in.
Nu heb ik hier een gedemonteerd stuurhuis met een tandheugel met tussen de stuurkogelgaten een ring zonder gat en gestuikt vast gezet.
Is dit het glijlager en wellicht van een ouder type tandheugel (2cv)?
Hoe zit het glijlager met gat vast rond de tandheugel???
Bij voorbaat dank voor de info.
Geplaatst: za 5 jan, 2013 14:51
door schroef
glijlager zit ook in moderne stuurhuizen en er zijn zelfs overmaats lagers te koop. Zit vast met een klinknagel
Speling stuurhuis
Geplaatst: za 5 jan, 2013 15:29
door Hassie
Dank voor reactie.
Graag nog wat meer info.
Hoe zit de ring gepopnageld en waar dient het gat voor?
En, is die van mij ,de tandheugel met gestuikt glijlager, van een ouder type ?
Geplaatst: do 7 feb, 2013 22:52
door bebe
Erik Jan bedankt, hier kan ik wat mee!