Pagina 1 van 8

mijn eerste keer niet starten...koud, vocht en andere dingen

Geplaatst: do 30 nov, 2006 10:39
door Maaikie
Hey Allen,

hier is de eendontdekker van het jaar....of de eendsukkel van het jaar...daar ben ik nog niet uit...

vanmorgen moest ik voor het eerst vroeg met wolkje weg....

Maar....ze wilde niet starten.

dit hebben we gedaan:

* Choke half uit
* Starten met een klein beetje gas (één keer om benzine in de carburateur *wordt me ingefluisterd door mijn lief)
* Er gebeurde niets
* na verloop even geprobeerd choke helemaal uit, maar na benzine lucht daarmee opgehouden
* Doorstarten en na dit consequent te hebben gedaan kregen we haar even aan de praat, maar nog niet met succes
* uiteindelijk is het gelukt, maar de benzinelucht was akelig aanwezig....

Nou heb ik hier even gezocht..maar niet echt het antwoord gevonden dat ik zocht....hoe kan ik dit tegengaan? Is dit tegen te gaan? En zo ja hoe? Zo nee, hoe kan ik het beste starten.

Mijn lief zegt dat het vooral met vocht te maken heeft, waar ik wel wat mee kan, maar ik wil mijn motortje niet verzuipen en als ik weet wat ik precies moet doen, kan ik dat misschien de volgende keer volgen....

Let op mijn avatar..ik ben een ieniemienie eend ontdekker...dus ik kan niets inbouwen, ombouwen, verbouwen of andersoortige dingen...:)

Kan iemand me raad geven wat ik het beste kan doen..?

Ik hoor heel graag van jullie

Groetjes, Jullie eigen eend-ontdekker Maaikie

Geplaatst: do 30 nov, 2006 11:43
door Duintje
de standaard vraag is dan:

wanneer was je laatste grote beurt ?

Dus wanneer zijn de puntjes vervangen/afgesteld ? Wanneer zijn je bougie kabels vervangen ? etc etc

Marcel

Geplaatst: do 30 nov, 2006 11:50
door Punky
Ook na dit alles kun je de startproblemen houden.

Ik heb ze al jaren en met een ander blok en na zowat alles vervangen te hebben gaat het wel iets beter, maar blijft ze nukkig bij koud vochtig weer. Als ze eenmaal gelopen heeft, dan is er niks meer aan de hand.

Beetje spelen met choke en gas doet vaak wonderen en stug doorstarten.

Geplaatst: do 30 nov, 2006 11:56
door Malle Babbe
Idd gewoon doorstarten.
Net zo lang tot je kramp krijgt in je vingers.
:wink:
Maar uiteindelijk doet ze het wel.
Dit was bij mij vanmorgen om 06.00 uur ook het geval.

(oja en de laatste grote beurt was vorige maand)

Re: mijn eerste keer niet starten...koud, vocht en andere di

Geplaatst: do 30 nov, 2006 12:29
door Handjes
Wanneer heeft hij voor het laatst een 10.000-km beurt gehad? Want dat is vaak de oorzaak. Bij vochtig weer en dalende temperaturen komt achterstallig onderhoud aan het licht. Een 2cv moet namelijk gewoon altijd starten.
Het kan liggen aan: bougies, kleppen, ontsteking, bougiekabels.

Edit: je laatste berichtje gemist. Het kan zijn dat de net nieuwe contactpuntjes niet meer lekker gesteld staan. Dat wil heel soms wel gebeuren. Of dat de condensator wat overleden is. Of toch oude bougiekabels. Dus misschien even terug naar Harry?

Wat ik altijd doe bij starten: geen of weinig choke, en vooral geen gasgeven, en dan net zo lang doorstarten tot hij 'pakt'. Dan de choke wat verder uit zodat hij soepel stationair loopt. Maar vooral geen gasgeven, want dan verzuipt hij resoluut.

Geplaatst: do 30 nov, 2006 13:22
door OnsEendje2
Ieder eendje start zoals ze gebekt is. Hoe moet je alleen ff ontdekken.... OnsEendje wil namelijk altijd de choke (helemaal) uit. Afhankelijk van het weer al startende volgas geven of juist een paar keer trappen. Na drie weken stil staan in weer en wind was het wel ff doorstarten. Maar wel in 1 keer lopen! 8) :wink:

Geplaatst: do 30 nov, 2006 14:03
door Maaikie
Jeempie jongens, dank jullie voor de geweldige berg aan reacties....

Grote beurt was volgens mij nog geweest voordat ik aanschafte....keuring is van juli dus daar vlak voor....

De laatste keer bij harry was alles eigenlijk prima in orde van binnen..maar ik ga komende week mijn rechterzijspiegeltje halen en zal hem vragen eventjes die puntjes van Handjes door te nemen...

Beetje spelen met en zonder choke maar eens proberen. Ben vooral bang dat ik haar verzuip. Dus gas is een no-no..kee!

Ik hou jullie op de hoogte...onwijs bedankt joh allemaal....:)

Geplaatst: do 30 nov, 2006 15:20
door Ramon
idd geen gas wachten tot ie pakt dan gas geven beetje pompen, dan choke half uit en rijden maar

Geplaatst: do 30 nov, 2006 15:43
door bartje2212
ik start meestal ook zonder choke; zodra ie aanspringt beetje gas erbij en de choke half uit. werkt vaak wel goed.

Geplaatst: do 30 nov, 2006 16:28
door Ramon
dat bedoel ik

Geplaatst: do 30 nov, 2006 16:49
door Maaikie
Ik ga het morgen gelijk proberen...!

Thanx Allen voor de hulp...ik hou jullie uiteraard op de hoogte...

groetjes!

Geplaatst: do 30 nov, 2006 18:53
door stijn
Ik kan alleen maar beamen dat iedere 2cv anders start. Je mag ze nog door dezelfde persoon op dezelfde manier laten afregelen, ze hebben elk hun eigen karakter.
Ik heb er ene die koud altijd met de eerste tik start, ook na 2 weken stilstand.
De andere (met nieuwe benzinepomp) heeft na meer dan een dag stilstand altijd wat tijd nodig...


Stijn

Geplaatst: do 30 nov, 2006 19:04
door Rik
bartje2212 schreef:ik start meestal ook zonder choke; zodra ie aanspringt beetje gas erbij en de choke half uit. werkt vaak wel goed.
Precies, zo start ik normaal gesproken ook.
Even doorstarten en al snel slaat ie dan aan.

Maar nu vandaag was het voor het eerst echt wat koud. Ik wilde weg van mn werk om pakweg kwart voor 6 en toen stond de meter op 4 graden.

Dus ik starten, en zoals altijd vrij snel lopen, maar lopen is misschien een groot woord. Vooral hikken en toen vrij snel weer afgeslagen.

Zo 4x gedaan en de 4e of 5e keer kon ik de motor aan houden. En als ie dan eenmaal loopt dan is er niks meer aan de hand, langzaam choke terug laten zakken.

Is dit normaal als het wat kouder word? Aangezien dit mijn eerste winter wordt... het vriest nog niet eens!

Geplaatst: do 30 nov, 2006 19:06
door backfire
Om het nog makkelijker te maken.

Mijn gebekte eendje:
Bij kouder weer, choke vol uit, geen gas, dan starten en als hij na drie keer rond gaan niet aanslaat zet ik hem uit en start nog een keer. Uit ervaring gemerkt dat hij dan sneller start dan bij doorstarten.

Wat mij het meeste opviel was dat hij bij loslaten van startknop meestal aansloeg op het moment dat ik stopte met starten.

Verder als hij loopt kan het wel eens helpen om een puntje gas te geven zodat ik beetje tot leven komt. En 1 ding, het is totaal zinloos om flink te gassen als hij net aangeslagen is, erger kun je je motorke niet behandelen, als ie aansluit gewoon stationair laten of klein puntje gas.

Geplaatst: do 30 nov, 2006 19:34
door Ramon
dan is je contact rol klote of je accu te zwak om genoeg stroom naar je ontsteking te voeren