Pagina 1 van 3

Probleem visa motor!

Geplaatst: wo 6 dec, 2006 21:22
door Princejoao
Hoi,

ik heb een Visa motor in mijn AK 400,. aleen de motor heeft totaal geen vermogen. soms trekt ie wat harder maar vooral is ie heel erg suf. top ligt bij 80 km/h.

Dit is niet normaal de garage denkt dat het probleem bij de ontstekingsmoidule ligt, ik dacht aan de vacuumslangetjes maar dit hebben ze al gecheckt. wat kan het zijn?

Geplaatst: wo 6 dec, 2006 21:26
door Ramon
ik heb niet echt veel verstand van visa, maar een ding weet ik wel dat ie heerlijk moet trekken en dat de top minimaal bij een aka400 120 moet zijn.

Geplaatst: do 7 dec, 2006 00:08
door backfire
Als je vacuum meter kortsluit dan staat hij op max vervroeging en dan zou hij zijn top moeten halen. Als hij dan wel goed loopt, is je vacuummeter defect op vuil.

Geplaatst: do 7 dec, 2006 07:26
door Gerard2cv
Wanneer zijn de kleppen voor het laatst gesteld?

Geplaatst: do 7 dec, 2006 10:37
door rusty
ook zonder/defecte vacuum sensor, of met een los slangetje moet ie altijd nog harder trekken en lopen dan met een 2cv6 blok!

hoe zijn je sensoren???
zit er ergens een lekkage in het brandstoftoevoersysteem (lees: valse lucht)???
is je carb goed afgesteld? is het een visa carb met de juiste sproeiers? als je er een turbotube op hebt moet je in de 1e trap een grotere sproeier plaatsen.

heb je al geprobeerd of ie met de choke erop beter loopt?
wat voor luchtfilter heb je erop zitten? als het een eendenluchtfilter is trek die er dan maar eends ;-) af en doe ff een panty ofzo over je luchtinlaat om het grootste vuil buiten te houden.

je moet trouwens niet echt verwachten dat je top veel omhoog gaat t.o.v. een 2cv6 blok, het maximale koppel ve visablok ligt c.a. 1000 rpm lager! maar een top van 120 moet haalbaar zijn met een AK 400.

ik hoop dat je hier wat aan hebt, iig suc6 met het vinden van de oplossing!

greetzzzz, Rusty

kijk

Geplaatst: do 7 dec, 2006 17:09
door Princejoao
Ik ga het opsturen de kjleppen zijn gesteld de AK staat nu bij duckservice maar zij konen niets vinden, ik stuur rusty's ding op, hebben ze misschien wat aan.

dank u wel

Geplaatst: do 14 dec, 2006 13:50
door rusty
heb net over al je aanpassingen gelezen op je aca, en ik vindt het niet zo vreemd dattie niet echt vooruit wil, je versnellingsbak is veeeel te lang voor een aca ookal heb je een visablok! deze bak kan net in een gewone dyane met een goed visablok, maar voor een gewone eend issie ook al te lang!!! en wat denk je van het imperial, daarmee weet je zeker dat je in deze configuratie nooooooit je topsnelheid zal halen!
een beetje tegenwind iod en je zakt al terug in snelheid! nu heb jij er ook nog een gasinstallatie in, dat kost ook wel het nodige aan vermogen!

Verder las ik dat je er een powertube op hebt, trek die er maar eens af en ga dan nog maar eens rijden. ik heb precies hetzelfde gehad toen ik er een powertube op gemaakt heb (met orgineel visafilter!), helemaal geen pit meer in de motor, toen heb ik de sproeier van de eerste trap groter gemaakt (ik weet niet meer hoe groot...) nu loopt ie beter dan met een sportfilter (een visablok heeft veeeeeeeeeeel lucht nodig) maar is wel een stuk stiller!

iig suc6 weer!

greetzzzzzzzz, Rusty

Geplaatst: vr 15 dec, 2006 08:04
door catscit
de algemene misconcepties over visa motoren steken weer hard de kop op.

Voor de duidelijkheid, ik rij dagelijks met een visa motor, 50.000km per jaar, en heb zeker al 500.000 652cc kms gereden de afgelopen jaren (en een stuk of 20 conversies gedaan).

Vacum slangen.
Trek alles los, knip ze af tot 2cm van de carbu, parker erin en nooit meer over nadenken. (3 slangetjes!)

Vacumsensor
nog nooit zo'n onbetrouwbaar ding gezien, ik heb er hier een berg liggen, geen 2 dezelfde, geven allemaal anders aan.
Weggooien en draden op de compu doorverbinden, dan loopt ie altijd op max vervroeging. Mocht je dit eng vinden zorg dan voor een stekker verbinding zodat je in speciale gevallen de handel kunt loskoppelen. ALs je wilt testen, zorg voor een schakelaar in de 2 draden en probeer het zelf uit, dan laat je hem vanzelf altijd dicht staan.

Compu
de compu is geen compu maar een analoge regelunit.
Er is maar 1 digitaal ding aan de compu, ze doen het of ze doen het niet.
Als ze het niet doen is er meestal een soldeer verbinding rot, HEEEEEEEEL soms fikt er een component af, ga dan eens langs een electronica freak en die fixt em zo weer. Maar zover ik meegemaakt heb kun je problemen met de compu zien op de printplaat!

Sensoren.
Zijn ook redelijk binair, doen het of doen het niet.
Zijn eenvoudig na te meten.
Als de sensor tever van het vliegwiel afstaat (sommige sensor beugels hebben dat) dan begint ie over te slaan bij hoge toeren.
Hang een toerenteller aan 1 van de sensoren en je zult dan zien dat ie bij hoge toeren gaat springen. Dat overslaan is zeldzaam.

Luchtfilter.
Visa luchtfilter is een ramp.
Nog liever een 2cv6 luchtfilter en iets minder trekkracht als de ellende van het visa luchtfilter, de vorm is verkeerd en het ding krijg last van resonantie waardoor ie bij bepaalde toerentallen alles tegenwerkt, vooral als de inlaat toeter eraf is.
Grote boog en weg ermee.
K&N blijft mijn favoriet, afwerking is super in vergelijking met andere sport luchtfilters, zeer lange levensduur, geeft net iets extra aan de visa motor.

Wat blijft er over?
Bedrading.
Eigenlijk alle problemen met visas vallen terug op de bedrading.
Dus de eigenaar die het niet goed (degelijk) gemaakt heeft en/of niet goed ondehoud.

Let op, een visa motor heeft een koppel kurve die eerder begint maar na een bepaald toerental harder afbouwt als een 2cv6 curve.
Dus met een lange bak ga je behoorlijk de mist in.

Verder lopen de meeste AK400s met visa die ik ken 100-105. Geen 120 (die ak zou ik graag zien! mijn ami8 loopt 120 met visa motor, zetten we die ernaast op de snelweg).

goed

Geplaatst: ma 18 dec, 2006 15:30
door Princejoao
Ah het woord van de keizer in eigen persoon.

Ik heb alle info en aanbevelingen van uw site afgehaald. Heeft u toevallig een eigen garage>? zou graag eens langskomen om mijn AKS na te lopen.

Van mijn garage krijg ik te horen dat de Visa motor alleen maar ellende is.


Groeten Joao Smits

Geplaatst: ma 18 dec, 2006 17:18
door catscit
ik heb geen eigen garage, ben gewoon een hobbyist maar dan eentje die graag dingen tot de bodem uitzoekt.
Visa motor is fantastisch, gaat langer meer als een 2cv blokkie, ik rij er zelf al jaren mee en met mij veel van mijn vrienden.
Ik heb nog geen isa motoren ehad die er voor de 250.000 mee uitscheden.
Enige ellende die ik ooit gehad heb is dat de draad meet de bougie mee naar buitenkwam en ik heb een motor gehad die vastliep maar dat was na 3 ton waarvan de laatste ton getuned naar 45pk (en vanwege de kilomterstand nooit de moeite genomen om te kijken wat er fout was gegaan, waarschijnlijk gebroken zuigerveer)

De visa motor is een doorontwikkeling van de 2cv motor en het loopt fantastisch! Als je te dom bent om te snappen hoe de ontsteking van een visa werkt dan wordt het inderdaad een ramp, en de meeste garages hebben daar inderdaad last van, daarom zijn er maar een paar specialisten die ik zou vertrouwen (maar ik doe toch alles zelf dus hoef ik niet bij specialisten langs)


Zoals je in mijn verhaal hierboven kunt lezen is volgens mij de visa motor nooit een probleem, zeker niet als je jezelf het leven wat makkelijker maakt door wat aanpassingen. de originele visas hebben 2 problemen, massa naar de compu is altijd gaar, en dus wil het ding niet starten en of lopen. En de electromagnetische nadiesel klep op de carbu gaat kapot, dan loopt ie niet meer stationair, even het pennetje afknippen en weer terug plaatsen en dan heb je daar ook nooit meer last van.

Ik wil best een keer naar je ak kijken maar voorlopig heb ik weinig tijd wegens de projecten van mezelf waar de afgelopen jaar zeer weinig van terecht is gekomen en waarmee ik in het komend half jaar een inhaal slag wil maken.

Geplaatst: di 19 dec, 2006 17:31
door bartje2212
mijn (geringe) ervaring met visa in lomax: het blok liep eerst niet(stom! de sensoren verwisseld!!) toen liep ie wel!
ander keer was er ook iets mis: bobine lekte en is dood gegaan met het gevolg dat de stekker op de compu ook wegsmeulde. Bobine vervangen en stekker vervangen waarna nooit meer problemen gehad.
luchtfilter: zo'n klein rond stalen filterhuisje van BCC.

Met de lomax wordt niet veel gereden; nu ca 15.000 km gehad met gereviseerd visa blok.
is niet veel, maar als we rijden mag ie hard werken! heerlijk!

owja; vacuumdoos? ik zeg ook weg dat ding! (en schroefjes in de slangetjes)

Geplaatst: di 19 dec, 2006 23:28
door catscit
precies. KISS
keep it simple stupid
en het werkt.

bak

Geplaatst: wo 7 feb, 2007 18:33
door Princejoao
Hallo mensen.

ik ga binnenkort de W ignition uitproberen van le patron.
Aangezien er dan toch de hele sensor en regelunitbende uit gaat, wilde ik gelijk maar een meer solide versnellingsbak inbouwen.

welke is het beste voor mijn AKS400 met visa 42 PK motor?

ik ken de site van Cats maar ik weet niet of het gemakkelijk is voor een garagist en of duur dit te doen.

Geplaatst: wo 7 feb, 2007 20:59
door thomaaas
axel of GS/GSA denk ik. Hangt ervanaf hoe je het ding wil aanpassen, maar het gemakkelijks is denk ik om de "ring" van je versnellingsbak eraf te hakken, en daar een goed passende "ring" op te zetten, dat is iig wat ik denk ik ga doen als ik r n bmw motor op zet. Met de ring bedoel ik het uiterste stuk bak, waar je de bouten van de motorblok doorheen steekt. Dit is aluminiumlassen, en moet heel goed gebeuren dus ik zou eerder naar een metaalbewerkingsbedrijf gaan dan naar een garage.

Als je het perfect passend wil maken, kun je natuurlijk de "ring" van je oude eendenbak gebruiken.

Verder wil ik je nog even waarschuwen dat een GSA 5versnellingsbak vrij lang is, en waarschijnlijk niet in de motorruimte past. Dan zou je je motor naar voren moeten schuiven, of een gat in je koets zagen/een stukje uitkloppen. Als je de kans krijgt, probeer dit dan eerst met een oude eend waar niets meer mee gebeurt, dan kun je ff "testen."

Geplaatst: do 8 feb, 2007 16:10
door Evan
niet alleen de gsa versnellingsbak is vrij lang maar de meeste gs-bakken ook (kwa overbrenging). Ik adviseer iedereen die zijn bak wil omwisselen voor een ander type eerst goed uit te zoeken welke hij nodig heeft!

en Thomas, gewoon het visa-koppelingshuis en -priseas gebruiken