Pagina 1 van 2

hoe krijg ik een vaststaande motor los

Geplaatst: zo 10 dec, 2006 19:55
door patex
Ik heb hier al enkele jaren een motertje liggen uit een sloopeend en toen ik hem nodig had bleek ie vast te staan. Jammer. :evil:
zijn er trukjes om dit blokje los te krijgen zonder hem open te doen?
Dit was een perfect lopend blokje met 80000 km.

greets patex

Geplaatst: zo 10 dec, 2006 20:22
door backfire
gewoon cilinders d'r af dan kom je bij de belangrijkste delen wel bij

Re: hoe krijg ik een vaststaande motor los

Geplaatst: zo 10 dec, 2006 21:16
door SamClukkers
In het vervolg om de zoveel tijd eens met de zwengel draaien, dan loopt de motor niet vast als je hem stil laat liggen. Beter voorkomen dan genezen.

Geplaatst: zo 10 dec, 2006 21:44
door CitroenAZU
Je kunt het blokje weer gangbaar maken door de bougies eruit te halen. Dan in de gaten wat olie laten lopen en het geheel enkelen dagen laten intrekken.
Dikke kans dat je em weer loskrijgt als je em daarna rond probeert te slingeren...

Geplaatst: zo 10 dec, 2006 23:24
door Peter v G
Ik heb zo ook eens een blokje gekregen. Deze had 8 (of was het 18 ) jaar stil gestaan, in het plastiek verpakt.

Ook dit blokje zat vast, veel kruipolie ingespoten en uiteindelijk uitelkaar genomen.
Op sommige metalen delen zat een lichte roestvorming, ook stonk de olie naar bedorven water. De zuigerveren waren aangevreten door roest.

Alles schoonmaken, nieuwe zuigerveren erin en dan is het weer een piekfijn blokje.

:P

Als je het blokje gangbaar krijgt zal het best wel willen lopen, maar voor hoelang??

Geplaatst: ma 11 dec, 2006 00:13
door Yellow Deendger
gooi er cola in, gaat 'ie ook los.

Geplaatst: ma 11 dec, 2006 21:42
door catscit
als het blokje vast zit heeft dat een reden.
En die redne zul je moeten oplossen anders gaat het blokje het niet lang redden. Dus open dat ding en KIJKEN wat er aan de hand is.
Zoiezo moet je geen blok starten wat lang heeft stilgestaan, er valt troep uit het uitlaat spruitstuk de cylinders in bij het starten en dan krijg je zoiets:

http://www.cats-citroen.net/citroen_mus ... 73_091.jpg
http://www.cats-citroen.net/citroen_mus ... 73_092.jpg

en dan heb je kapotte zuigerveren.

Geplaatst: vr 5 jan, 2007 20:16
door patex
mijn blokje is nu intussen los, na het injecteren van kruipolie in de bougiegaten, maar heeft geen compressie :evil:
K U T B L O K J E

GA HEM TOCH MOETEN OPENDOEN :!:

ik wist het .
:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Geplaatst: vr 5 jan, 2007 21:09
door Yannick
Als ik jou was zou ik toch eens uitkijken naar een andere hobby of een goedlopend blokje :roll:

Geplaatst: vr 5 jan, 2007 21:13
door thomaaas
een vrije avond per week, dan heb je m zo weer in orde.

Geplaatst: vr 5 jan, 2007 21:23
door gerbenv6
Toch helemaal uit elkaar halen dus. De zuigerveren zullen wel kapot zijn.

Geplaatst: vr 5 jan, 2007 21:26
door thomaaas
k hoop t voor je, vastlopend blokje kan ook meer om t lijf hebben.

Geplaatst: vr 5 jan, 2007 21:29
door TB
Inderdaad, in het uitlaatspruitspuk kan zich roest bevinden dat bij starten in de cilinders terecht kan komen. En het gevolg: vastloper. Dus minstens dat spruitstuk schoonmaken en het liefst de boel controleren.

Geplaatst: za 6 jan, 2007 00:15
door catscit
ik heb het al eerder gezegd, een onbekend blok ALTIJD de koppen eraf.
Pakking set van 20 euro erbij, meteen nieuwe brilrubbers, alles schoonmaken, met olie in elkaar zetten en dan weet je wat je hebt.
Of je moet echt tijd teveel hebben en graag 2 keer per week je blok wisselen...

Geplaatst: di 23 jan, 2007 19:20
door Duckbuilder
een onbekend blok ALTIJD de koppen eraf
Mee eens, Is ff werk, maar daarna is de kans groot dat je voorlopig geen problemen meer hebt. Als je de koppen eraf hebt kun je net zo goed even verder gaan en het blok uit elkaar nemen. Kost niets meer (alleen vloeibare pakking, want de pakkingset had je al). Je weet niet wat je aan oude olie soms aantreft. Olie? Grijze sludge van wel 2 tot 3 cm. dik onderin het carter. Ook veel roest dat via het spruitstuk bij de koppen komt. Ik ben al volledig ingeroeste klepzetels tegengekomen (dus slechte compressie later).

Alles goed schoonmaken, alle oliegangen en olieleiding doorblazen, zuigers, kop en kleppen ontkolen, nieuwe klepseals (zitten in de pakkingset), nokvolgers vlakken met heel fijn schuurpapier en daarna polijsten, kleppen op de klepzetels inslijpen met polijstpasta, nokkenas en krukas schoonmaken en controleren (nokken van nokkenas willen nog wel eens verslijten) en daarna met de nodige pakkingen en ringen alles weer in elkaar zetten. Olving geeft dat precies aan en een beginner als ik is het perfect gelukt. Je weet dan tenmindte dat je weer een goed blok hebt.

Tot nu toe 13.000 km. gereden zonder problemen, met een mooi rustig en snel blok (wel wat opgevoerd, lag toch uit elkaar).

Leuk werk en geeft veel vertrouwen in je eerst onbekende blok.