torsiestang
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 856
- Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
torsiestang
Ik heb op vakantie een torsiestang gevonden van een Ami.
Ik ben nog aan het twijfelen of ik hem ga monteren of verkopen.
Heeft iemand ervaringen hiermee of het weggedrag veel beter wordt, of heeft iemand misschien interesse in zo'n torsiestang?
Ik ben nog aan het twijfelen of ik hem ga monteren of verkopen.
Heeft iemand ervaringen hiermee of het weggedrag veel beter wordt, of heeft iemand misschien interesse in zo'n torsiestang?
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
eerst ff een vraag, heb je de bevestiging erbij??
Je merkt veel verschil. Bij mijn eend, ook wat lager gedraaid, heb ik veel minder "roll" van de koets. Dit houdt voor mij in dat ik "sneller" linker en rechterbochten afgewisseld kan hebben, dus zeg maar "slalommen".
Verder merk ik niet heel veel verschil, maar dat ie minder overhelt is wel prettiger vind ik zelf, ook al haal je het niet helemaal weg, maar daar is het ook weer een eend voor.
Als je m wil verkopen, weet ik wel iemand, dus houdt ik me alvast aanbevolen, als nr. 1??
Greatnix Spookeend
Je merkt veel verschil. Bij mijn eend, ook wat lager gedraaid, heb ik veel minder "roll" van de koets. Dit houdt voor mij in dat ik "sneller" linker en rechterbochten afgewisseld kan hebben, dus zeg maar "slalommen".
Verder merk ik niet heel veel verschil, maar dat ie minder overhelt is wel prettiger vind ik zelf, ook al haal je het niet helemaal weg, maar daar is het ook weer een eend voor.
Als je m wil verkopen, weet ik wel iemand, dus houdt ik me alvast aanbevolen, als nr. 1??
Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 856
- Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
Ik weet zo ff niet meer of het nou juist makkelijker paste met een hoger afgestelde eend of met een lager afgestelde...........
Het past iig bij mij maar net achter de versnellingsbaksteun heen.
Greatnix Spookeend
Het past iig bij mij maar net achter de versnellingsbaksteun heen.
Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Ik heb er pas zelf een gemonteerd. Als het er een is van een Ami8 en je hebt de afdekplaten van de as en alles erbij, dan zit ie er zo op. De stang kun je dan als de spatborden eraf zijn met wat gepruts op de goede plaats steken.
Mijn ervaring is dat ik de eend nog steeds erg schuin krijg, maar dat hij wel gevoelsmatig stabieler op de weg ligt. Bij flink bochtenwerk lijkt hij nu wel wat eerder van de baan te gaan schuiven, maar dat is meer het gevoel lijkt me. Op hobbelige wegen ben je wel iets van je veercomfort kwijt.
Ik zou zeggen monteer hem ff en probeer het uit. Zoveel werk is het niet bij een eend.
Mijn ervaring is dat ik de eend nog steeds erg schuin krijg, maar dat hij wel gevoelsmatig stabieler op de weg ligt. Bij flink bochtenwerk lijkt hij nu wel wat eerder van de baan te gaan schuiven, maar dat is meer het gevoel lijkt me. Op hobbelige wegen ben je wel iets van je veercomfort kwijt.
Ik zou zeggen monteer hem ff en probeer het uit. Zoveel werk is het niet bij een eend.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 856
- Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Hij is helemaal compleet gelukkig, inclusief de kappen.
maar eens uitproberen denk ik.
Maar eerst vandaag even de accu uit de auto halen, die is helemaal leeg vermoed ik. De auto staat alweer anderhalve week in de garage vanwege de vakantie en oud en nieuw. Maar goed ook, als ik naar onze Twingo kijk, die was geel, maar is nu meer grijs
Gisteren in Parijs...
maar eens uitproberen denk ik.
Maar eerst vandaag even de accu uit de auto halen, die is helemaal leeg vermoed ik. De auto staat alweer anderhalve week in de garage vanwege de vakantie en oud en nieuw. Maar goed ook, als ik naar onze Twingo kijk, die was geel, maar is nu meer grijs
Gisteren in Parijs...
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
Nee dat is geen gevoel maar dat is echt waar.Punky schreef: Mijn ervaring is dat ik de eend nog steeds erg schuin krijg, maar dat hij wel gevoelsmatig stabieler op de weg ligt. Bij flink bochtenwerk lijkt hij nu wel wat eerder van de baan te gaan schuiven, maar dat is meer het gevoel lijkt me. Op hobbelige wegen ben je wel iets van je veercomfort kwijt.
Jij bent een van de eerste mensen die zich niet laat bedotten door het ingeprente idee dat een auto die overhelt een slechte wegligging heeft.
De grip is minder omdat het binnenste wiel niet meer op de weg drukt maar wordt opgetild door de stang ahw. Je hebt je onafhankelijke wielophaning in zeker mate gereduceerd tot een starre as!
En dat van die hobbelige weg klopt ook (snap je dan ook wel).
Zie voor meer uitleg mijn site.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Over dat optillen van het wiel had ik nog niet zo over nagedacht. Dat van die hobbelige weg was me duidelijk.
Als je me nu vraagt of zo'n stang een verbetering is? Dan zou ik daar geen antwoord op kunnen geven. Het rijdt anders, maar ook niet slechter.
Als je me nu vraagt of zo'n stang een verbetering is? Dan zou ik daar geen antwoord op kunnen geven. Het rijdt anders, maar ook niet slechter.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Zo'n stang heeft niks met je vermogen te maken, maar met je wegligging hoor.
Maar concluderend uit Jeroen zijn verhaal over optillen van de wielen in de bocht, zou je ook dus grip verliezen en hierdoor zal je band eerder gaan slippen. Maar dan ben je goed aan het sturen hoor en gas geven doe je als je de bocht uitgaat
Maar concluderend uit Jeroen zijn verhaal over optillen van de wielen in de bocht, zou je ook dus grip verliezen en hierdoor zal je band eerder gaan slippen. Maar dan ben je goed aan het sturen hoor en gas geven doe je als je de bocht uitgaat
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
mijn 4 cylinder had altijd een slippend binnenste wiel als ik een bocht uitkwam, vanwege die anti roll bar. Erg leuk, behalve op het circuit, daar had je altijd het probleem dat je niet enkel driftend de bocht inging maar er ook voorwiel driftend uit kwam.
Als je overhellen tegen wilt gaan moet je stijvere progressieve veren monteren.
Een antirollbar is een lapmiddel wat enkel nut heeft als je teveel gewicht voor de vooras (of achter de achteras) hebt liggen en zelfs dan is het mijns inziens discutabel of een anti roll bar een verbetering is.
Als je niet zo'n ster bent in eend rijden en je meer thuisvoelt in een moderne auto dan is een anti roll bar wel een oplossing, maar dan maskeert het je eigen tekort komingen, niet die van de auto.
Het enige waar misschien een anti rollbar helpt is bij slalommen, omdat je dan sneller van kant kunt wisselen, je hebt sneller druk op dat buitenste wiel omdat het overhellen minder is.
Het zelfde geld mijn inziens nog steeds ook mbt verlagen.
Als je je eend flink verlaagt verminderd de wegligging omdat de druk op de wielen na een hobbel of in een bocht minder wordt. Minder druk is minder grip en minder grip betekend een lagere bochtsnelheid
Maar als je je wilt inlezen, lees het stuk op mijn website.
Of lees een boek over ophanging en hoe het werkt.
wat ik me wel voor kan stellen is dat iemand een anti roll bar comfortabel vindt, omdat ie dat overhellen oncomfortabel vindt.
Als je overhellen tegen wilt gaan moet je stijvere progressieve veren monteren.
Een antirollbar is een lapmiddel wat enkel nut heeft als je teveel gewicht voor de vooras (of achter de achteras) hebt liggen en zelfs dan is het mijns inziens discutabel of een anti roll bar een verbetering is.
Als je niet zo'n ster bent in eend rijden en je meer thuisvoelt in een moderne auto dan is een anti roll bar wel een oplossing, maar dan maskeert het je eigen tekort komingen, niet die van de auto.
Het enige waar misschien een anti rollbar helpt is bij slalommen, omdat je dan sneller van kant kunt wisselen, je hebt sneller druk op dat buitenste wiel omdat het overhellen minder is.
Het zelfde geld mijn inziens nog steeds ook mbt verlagen.
Als je je eend flink verlaagt verminderd de wegligging omdat de druk op de wielen na een hobbel of in een bocht minder wordt. Minder druk is minder grip en minder grip betekend een lagere bochtsnelheid
Maar als je je wilt inlezen, lees het stuk op mijn website.
Of lees een boek over ophanging en hoe het werkt.
wat ik me wel voor kan stellen is dat iemand een anti roll bar comfortabel vindt, omdat ie dat overhellen oncomfortabel vindt.
voor zo'n vraag: wat is volgens jou de definitie van wegligging?thomaaas schreef:m.a.w. je wegligging verslechterd als je een stabilisatiestang monteerd?
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
-
- Heavy user
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
Grip en bochtgedrag; heb je meer kans om uit de bocht te vliegen met een stabilisatiestang.
En de stang zelf heeft niets met je vermogen te maken, de snelheid waarmee je een bocht in gaat of uitkomt wel. Stel je neemt een bocht een pietsie te snel; ben je dan beter of slechter af met een stabilisatiestang.
En de stang zelf heeft niets met je vermogen te maken, de snelheid waarmee je een bocht in gaat of uitkomt wel. Stel je neemt een bocht een pietsie te snel; ben je dan beter of slechter af met een stabilisatiestang.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Ik heb geen eigen ervaring met de stang, maar ik neem aan dat je niet beter af slechter af bent in die situatie, de stang biedt voordeel bij het snel wisselen van linker naar rechterbocht. Denk bijvoorbeeld aan het insturen van rotonde en het weer uitsturen, je maakt eerst een linker bocht en dan een snelle rechter.
In de UK races (volgens de technische site) wordt de stang ook niet meer gebruikt. Aangepaste veren en juiste schokbrekers hebben op het circuit meer waarde.
In de UK races (volgens de technische site) wordt de stang ook niet meer gebruikt. Aangepaste veren en juiste schokbrekers hebben op het circuit meer waarde.
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
Hier is ook nog een en ander over de stabilisatiestang te vinden.
weet niet of de veren en dempers ook waren aangepast, maar als je tegen de koets aandrukte, kantelde het voor geen meter....
Op spa hadden het merendeel van de eenden een dubbele stang voor en achter...backfire schreef:In de UK races (volgens de technische site) wordt de stang ook niet meer gebruikt. Aangepaste veren en juiste schokbrekers hebben op het circuit meer waarde.
weet niet of de veren en dempers ook waren aangepast, maar als je tegen de koets aandrukte, kantelde het voor geen meter....
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black