Pagina 1 van 2

Twee soorten klepveren

Geplaatst: di 2 jan, 2007 17:08
door Duckbuilder
Ik ben de koppen van een tweede motor (AM2) aan het reviseren en omdat de klepzittingen van één van de koppen erg door roest is aangetast, heb ik van een derde motor (AK2) de koppen verwijderd. Toen ik daarvan de kleppen losmaakte ontdekte ik dat die motor slechts één klepveer per klep had (wel korter, dikker en stugger). Alle andere koppen die ik los heb gehad (A06/635 en AM2) hadden per klep dubbele klepveren (een kleinere binnen de grotere).

Kan ik de enkele en de dubbele klepveren onderling uitwisselen of horen klepveren en kop specifiek bij elkaar? Kan ik ook koppen van verschillende motoren onderling uitwisselen of is dat vragen om problemen?

Ik neem aan dat een motorrevisiebedrijf de aangetaste klepzittingen kan verwijderen en van nieuwe voorzien. Iemand ervaring mee?

Geplaatst: do 4 jan, 2007 10:17
door Daffy
De klepveren kan je onderling uitwisselen.
De dubbele veren zijn van een jonger type, en zorgen ervoor dat de kleppen minder kans hebben te gaan ,,zweven'' op hoge toerentallen.
De dubbele zijn dus beter.

Daffy

Geplaatst: do 4 jan, 2007 22:10
door catscit
de klepveer constante is een functie van de maximale ramp angle (op z'n engels, ik weet even de nederlandse term niet, iets van nokhoek oid).
De klepveer hooert dus bij de nokkenas.
Andere nokkenas, andere klepveren.
Mix and match is GEEN goed idee!
Kan behoorlijk extra nokkenas en tuimelaar slijtage tot gevolg hebben.

Geplaatst: vr 5 jan, 2007 08:07
door Daffy
Mooie theorie , in dit geval niet van toepassing . De dubbele veren niet zijn gemonteerd omdat de nokkenas ingrijpend is veranderd, maar omdat het een modificatie is om een ( overig zeldzaam voorkomend) probleem met de oude constructie van één dikke klepveer te voorkomen.
Overigens komen de dubbele veren niet erg vaak voor .
Daffy

Geplaatst: vr 5 jan, 2007 12:51
door André Post
Alle 18pk koppen die ik heb gezien hebben dubbele veren,
van de 602 koppen die ik heb liggen heeft er 1 dubbele veren en 3 andere enkele.
Nu heb ik bij mijn 18pk al 2 keer gebroken klepveren gehad en dan blijft het
motortje in iedergeval lopen op de resterende veer.
Ik meen ooit eens ergens gelezen te hebben dat het doel van een dubbele
klepveer is het opheffen van een resonantie effect wat veroorzaakt wordt
doordat een veer een eigen resonantie heeft.
Het kan natuurlijk zijn dat uit bezuiniging de 2de veer vervallen is
nadat bleek dat de resonantie frequentie nooit gehaald wordt binnen het
toerenbereik van de 2cv motor.
Of juist andersom als alleen de nieuwer motoren dubbele veren hebben.

Geplaatst: vr 5 jan, 2007 14:06
door Daffy
Van de resonantie klopt helemaal. door de resonatie , die kan ontstaan op hoge toeren gaan de kleppen ,, zweven''

Geplaatst: vr 5 jan, 2007 14:15
door backfire
Dat is ook waarom wegmotoren al vanaf de jaren 60 dubbele veren hebben. Daar wegmotoren meestal tot ver boven 6000 toeren functioneren.

Geplaatst: vr 5 jan, 2007 21:36
door thomaaas
wegmotoren?

iig, mocht ik mijn AK2 op willen knappen, doe ik er verstandig aan om dubbele veren te monteren?

Geplaatst: vr 5 jan, 2007 21:41
door Tom Duckpower
thomaaas schreef:wegmotoren?
je weet wel...
een tweewielig motorvoertuig waarmee je je op de weg kunt voortbewegen.. :roll:

(en een aha oid reactie hoeft voor mij niet zo....)

Geplaatst: vr 5 jan, 2007 21:43
door TB
Nooit geweten... weer wat geleerd. Dan zal m'n motorfiets met een red line van 15.500 tpm ook wel dubbele veren hebben :)

Geplaatst: za 6 jan, 2007 00:17
door catscit
ik weet dat vroege am2 motoren dubbele klepveren hebben.
Hebben AK2 blokken die dan ook? Want die hebben een redline van boven de 7000tpm (en gaan dus ook altijd kapot).

Dan nog zou ik niet zomaar dubbele klepveren monteren in een blok wat ze normaal niet heeft. Ik de grap er niet van in en ik heb er nog nooit problemen mee gezien (en toch best getunde blokken gehad die flink toeren maakte)

Geplaatst: zo 7 jan, 2007 15:30
door thomaaas
AK2 blokken dus juist niet, zie eerste bericht. En aangezien die er dus júíst baat bij zouden hebben, dacht ik dat het daar misschien wel zin bij had.

Geplaatst: zo 7 jan, 2007 16:40
door catscit
dus Dubbel = beter gaat in iedergeval niet op.

Dan blijf ik bij mijn steling dat ik nooit zomaar dubbele klepveren zou monteren in een blok die die origineel niet had...

Geplaatst: zo 7 jan, 2007 19:50
door TB
Alles is met een rede gemonteerd. Dus inderdaad, als het niet zo is waarom dan juist wel erin zetten.

Geplaatst: zo 7 jan, 2007 20:14
door thomaaas
Nu ja, AK2 blokjes zijn nou niet bepaald die van het type erg betrouwbaar, dus wellicht dat dit ze een stukje beter zou maken.