Aanhaalmoment van de achterste draagarm.
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Aanhaalmoment van de achterste draagarm.
Wat is het juiste aanhaalmomnet voor de moer van de achterste draagarm ? Volgens m'n Haynes is dat 5,5 kg/meter (55 newton/meter), maar dat lijkt me zoveel. Dat is meer dan de bouten waarmee de as vast zit ! Het kan dus heel goed zijn dat ik naar het verkeerde aanhaalmoment zit te kijken omdat het boek in het Engels is. Ik kijk zelf namelijk naar de "Rear axle arm retaining nut".
Afblijven.
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Inderdaad, dat is vreselijk veel. Ik kom met m'n moment sleutel niet verder dan 210backfire schreef:5Nm is wel erg weinig, een m6 boutje draai je al met 7Nm vast, laat staan een moer welke de draagarm opsluit, 50Nm valt best wel mee. De moer van je wiellager is tussen 350 en 400Nm
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
- Patrick Hoskam
- Regelmatige poster
- Berichten: 219
- Lid geworden op: zo 26 aug, 2007 21:15
- Locatie: Rossum
om even een oud topic uit de sloot te halen....
ik zit hier ook over te dubben, 55NM, ok leuk, maar ik snap er niets van, want het betreft 2 conische lagers ZONDER afstandsbus, hoe kun je deze om moment vast zetten ? dan sloop je toch je lagers ?
in mn werk zetten we zulk spul spelingsvrij en soepel draaiend vast en klaar...
ik zit hier ook over te dubben, 55NM, ok leuk, maar ik snap er niets van, want het betreft 2 conische lagers ZONDER afstandsbus, hoe kun je deze om moment vast zetten ? dan sloop je toch je lagers ?
in mn werk zetten we zulk spul spelingsvrij en soepel draaiend vast en klaar...
Citroën CX gti turbo
Citroën 2CV Special 1986---> to be 2CV Gti (te koop)
Ducati 748 2001
Ducati 916 1997
Ducati 998s FE 2004
Citroën 2CV Special 1986---> to be 2CV Gti (te koop)
Ducati 748 2001
Ducati 916 1997
Ducati 998s FE 2004
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Patrick ik heb hem met 50NM vastgezet en ik kan je verzekeren dat dat voor zo'n groot lager niet vast is hoor, zo veel kracht hoef je daar niet voor te zetten. Uiteindelijk moet je toch de moer uitlijnen op het gaatje voor de splitpen, je loopt een groter risico als je niet weet wat je moet voelen en dan het lager te vast zet. Je weet dat een conisch lager dan extra hard slijt.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
50 NM is idd niet veel!
10 NM= een gewicht van 1kg (10 Newton) op een arm van 1 meter
50 NM= dus een gewicht van 5 kg op een arm van 1 meter
m.a.w. met een beetje dopsleutelset o.i.d is gewoon vastdraaien al meer dan die 50 NM!
voor iedereen duidelijk?
greetzzzzzzzzzzzzz
Rusty
10 NM= een gewicht van 1kg (10 Newton) op een arm van 1 meter
50 NM= dus een gewicht van 5 kg op een arm van 1 meter
m.a.w. met een beetje dopsleutelset o.i.d is gewoon vastdraaien al meer dan die 50 NM!
voor iedereen duidelijk?
greetzzzzzzzzzzzzz
Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
-
- Heavy user
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
Jupzzt zo heb k t net van 't weekend ook gedaan idd. Moet nog wel goed vrij rond kunnen draaien, maar heb je snel genoeg doorTB schreef:Ik doe het gewoon totdat ie spelingsvrij erop zit. En daarna doordraaien totdat ie geborgd kan worden (dus het gaatje vrij). Nooit problemen mee gehad hoor.
Heb tegenwoordig trouwens zo een draagarmlager sleutel. Das toch wel fijn werken
Ohja en echt lekker veel vet op de lagers smeren
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break