Pagina 1 van 3

4 of 6 motor

Geplaatst: do 4 jan, 2007 19:06
door hoiwessy
Ik heb eigenlijk een hele korte vraag,

Weet iemand hoe ik aan de buitenkant motor herken of het om een 4 of 6 motor gaat ?

Martijn

Geplaatst: do 4 jan, 2007 19:28
door Bartje
Een 4tje is iets kleiner als een 6je, kleinere oliekoeler, iest smaller blok en volgens mij ook een andere ventilator, maar goed dat is misschien iets te logisch.
Als je de motortype codes wil bekijken kun je deze vinden op de pagina historie van 2cv.nl of op www.cats-citroen.net

Groetjes Bart

Geplaatst: do 4 jan, 2007 20:26
door Duintje

Geplaatst: do 4 jan, 2007 20:35
door Michiel van G.
het makkelijkste kan je dit zien aan de kachelpotten als deze er nog aan zitten. zijn ze echt recht aan het blok dan is het een 4, staan ze een beetje in een v-vorm dan is het een 6.
Daarnaast is een makkelijke herkenning dat een 6 een oliefilter heeft en een 4 niet.

Geplaatst: do 4 jan, 2007 20:51
door stijn
Hoe zit dat dan met die 435cc motoren?
Ik veronderstel dat die dan een inwendig oliefilter hebben??


Stijn

Geplaatst: do 4 jan, 2007 21:09
door backfire
nee, alleen een zeef. Daarom is bij 4tje belangrijk goede olie te gebruiken en regelmatig te verversen

Geplaatst: do 4 jan, 2007 22:15
door catscit
6jes tot 1971 hebben ook geen oliefilter.
Verder is het ventilatierooster van een 4 anders als van een 6 (ik dacht dat een 4 3 pootjes had? ben even niet zeker maar ze zijn anders)
Een 4tje heeft altijd een enkele carbu
oliekoeler van een 4 is kleiner (zelfde als van de latere visa 2 cylinders!)

Naast de 435 (vanaf 1971) zijn er ook nog de 425 motoren.
Die hebben bijna altijd de dynamo op de krukas.
Er zijn echter 425ers met een dynamo op het spruitstuk.
425 heeft altijd een vlak spruitstuk ipv de spin van een 435 of 6je.
425 kan 3 bouten (12pk) of 4 bouten per kant (18pk) op het spruitstuk hebben.

Volgt u nog?

Geplaatst: do 4 jan, 2007 22:30
door rdm_2cv4
Een 4-tje is ook te herkennen door 435 dat op het spruitstuk is vermeld.

groet, Robert

Geplaatst: do 4 jan, 2007 22:35
door catscit
oh ja, waar staat dat dan?

Geplaatst: do 4 jan, 2007 22:47
door rdm_2cv4
Gewoon op dat ding waar de caburateur op zit. Dat is toch het spruitstuk?

groet, robert

Geplaatst: do 4 jan, 2007 23:07
door catscit
ja maar waar op het spruitstuk?
Ik heb hier wel 435 motoren liggen maar dat is me nog nooit opgevallen.

Geplaatst: vr 5 jan, 2007 11:03
door TimVS
Bij een 602cc staat dat ook op het spruitstuk, en als je kunstof koeling hebt staat het ook op de kunststof

Geplaatst: vr 5 jan, 2007 11:13
door catscit
ik herhaal m'n vraag, waar op het spruistuk staat dat dan?

Geplaatst: vr 5 jan, 2007 20:17
door TimVS
Van het spruitstuk heb ik geen foto. Ik zal er morgen een maken
Dit is van de koelhoes
Afbeelding

Geplaatst: vr 5 jan, 2007 21:25
door thomaaas
catscit schreef:Verder is het ventilatierooster van een 4 anders als van een 6 (ik dacht dat een 4 3 pootjes had? ben even niet zeker maar ze zijn anders)
In mijn geval heeft ze er geheel geen anders.

Een 4tje is nooit afgeleverd met grote letters 435 op de zijkant van de koeltunnel, en veel 6jes hebben haar ook niet hoor ;)

maar ik zou zeggen kijk ff naar het motortypenummer, of rijd op topsnelheid en als je niet harder als 100 komt is het een 4