Pagina 1 van 2

Diameters aansluitbuisjes oliekoeler

Geplaatst: za 6 jan, 2007 19:26
door Lelijke Eend
Wie kan me zeggen wat de diameters vna de aansluitbuisjes van de oliekoeler voor een 2cv6 blok zijn ? Ik ben op zoek naar zowel de binnendiameter als de buitendiameter.

Geplaatst: za 6 jan, 2007 19:33
door Bartje
Ik heb er hier een paar op mijn kamer liggen en heb het bij twee 2cv6 koelers gemeten.
Buiten diameter: 10mm
Binnen diameter: 8mm

Meetfouten voorbehouden.

Groetjes Bart

Geplaatst: za 6 jan, 2007 19:35
door Lelijke Eend
Dankje ! Maar is het precies 8 en 10mm of heb je het afgerond ?

Geplaatst: za 6 jan, 2007 19:58
door Ronald
Ik kwam op 7,5 mm
Ook afgerond trouwens, ze waren bij mij niet precies rond.
Hoe precies wil je het weten?
En ook leuk voor ons: waarom eigenlijk?

Groet, Ronald

Geplaatst: za 6 jan, 2007 20:07
door Lelijke Eend
Op 2 cijfers achter de komma omdat de oliekoeler aangepast gaat worden. Het is de bedoeling dat als de motor koud is, er geen olie door de oliekoeler stroomt. Op die manier hoop ik dat de motor sneller warm is, en ik geen winterkapje meer nodig heb.

Maar iemand anders gaat me helpen bij die ombouw (iemand die veel meer ervaring en kennis heeft van sleutelen dan ik) en die moet even wat details weten.

Geplaatst: za 6 jan, 2007 20:33
door leo top
Lelijke Eend schreef: Het is de bedoeling dat als de motor koud is, er geen olie door de oliekoeler stroomt. Op die manier hoop ik dat de motor sneller warm is, en ik geen winterkapje meer nodig heb.
Bij www.lepatron.nl kun je een oliethermostaat kopen

Geplaatst: za 6 jan, 2007 20:41
door Ronald
Nou, heb het even precies voor je opgemeten. Maar ik vrees dat je aan mijn oliekoeler weinig hebt. Die pijpjes zijn bij mij niet precies rond namelijk, en hoe het origineel hoort te zijn weet ik dus niet.

Maar hieronder mijn gegevens.
Heb per pijpje op 3 verschillende plaatsen gemeten (steeds 120 graden opgeschoven), eerste getal (mm) is binnenmaat, tweede getal = buitenmaat.

Rechts:
7,76 10,01
7,77 9,98
7,85 10,06

Links:
7,85 10,09
7,81 10,00
7,85 10,04

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Succes ermee.

Geplaatst: za 6 jan, 2007 20:50
door Lelijke Eend
leo top schreef:
Lelijke Eend schreef: Het is de bedoeling dat als de motor koud is, er geen olie door de oliekoeler stroomt. Op die manier hoop ik dat de motor sneller warm is, en ik geen winterkapje meer nodig heb.
Bij www.lepatron.nl kun je een oliethermostaat kopen
Bedankt voor de tip !
Ronald schreef:Nou, heb het even precies voor je opgemeten. Maar ik vrees dat je aan mijn oliekoeler weinig hebt. Die pijpjes zijn bij mij niet precies rond namelijk, en hoe het origineel hoort te zijn weet ik dus niet.

Maar hieronder mijn gegevens.
Heb per pijpje op 3 verschillende plaatsen gemeten (steeds 120 graden opgeschoven), eerste getal (mm) is binnenmaat, tweede getal = buitenmaat.

Rechts:
7,76 10,01
7,77 9,98
7,85 10,06

Links:
7,85 10,09
7,81 10,00
7,85 10,04

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Succes ermee.
Bedankt voor het meten !

Als ik meer nieuws heb, laat ik het horen.

Geplaatst: zo 7 jan, 2007 00:08
door Tom Duckpower
Lelijke Eend schreef:Het is de bedoeling dat als de motor koud is, er geen olie door de oliekoeler stroomt. Op die manier hoop ik dat de motor sneller warm is, en ik geen winterkapje meer nodig heb.
Totdat de klep blijft hangen...
dan ben je denk ik vlug terug op het oude, en veruit prima werkende, normale systeem

Overigens, het winterkapje kun je er beter voor zetten dan de oliekoeler te by-passen....
Dichte grille is beter voor de aerodynamics (Op Nardo, een hoog-snelheidscircuit, plakken de profi tuners de grille van hun wagen af om minder luchtweerstand te hebben, voor die extra 2km/u meer..., maar dit terzijde)..
Dus het helpt ook om het verbruik te minderen, want je hebt dan immers minder weerstand.

Wintergrille is ook handig om te voorkomen dat je carb teveel koude licht hapt, waardoor je carb in een ijsblokje veranderd... Daar loopt ie lekker mee...

Geplaatst: zo 7 jan, 2007 00:40
door Lelijke Eend
Tom Duckpower schreef:
Lelijke Eend schreef:Het is de bedoeling dat als de motor koud is, er geen olie door de oliekoeler stroomt. Op die manier hoop ik dat de motor sneller warm is, en ik geen winterkapje meer nodig heb.
Totdat de klep blijft hangen...
Watergekoelde auto's hebben ook klepen in het koelsysteem. De kans dat die blijven hangen in dat niet-smerende water is te verwaarlozen. Dus ik zou niet weten waarom een klep in de olie wel zou moeten blijven hangen. Natuurlijk kies ik een klep/afsluiter die oliebestendig is !
dan ben je denk ik vlug terug op het oude, en veruit prima werkende, normale systeem
Nee dus ... En als het niet werkt, schroef ik er een gewone oliekoeler op.
Overigens, het winterkapje kun je er beter voor zetten dan de oliekoeler te by-passen....
Dichte grille is beter voor de aerodynamics (Op Nardo, een hoog-snelheidscircuit, plakken de profi tuners de grille van hun wagen af om minder luchtweerstand te hebben, voor die extra 2km/u meer..., maar dit terzijde)..Dus het helpt ook om het verbruik te minderen, want je hebt dan immers minder weerstand.
Dus volgens jou kan ik wegens de areodynamica in de zomer ook maar beter met een winterkapje rijden ?
Wintergrille is ook handig om te voorkomen dat je carb teveel koude licht hapt, waardoor je carb in een ijsblokje veranderd... Daar loopt ie lekker mee...
Dan moet ik daar nog iets op verzinnen. Desnoods doe ik in de winter het kapje wel op de grille en hou ik de afsluitbare oliekoeler zodat de motor allen wat sneller opwarmt.

Ohja, er wordt niet domweg een afsluiter in een buisje gezet. Er wordt wel netjes iets met een bypass gedaan zodat de olie vrij kan blijven stromen.

Geplaatst: zo 7 jan, 2007 10:33
door backfire
ER zit al een bypass in mocht de oliekoeler verstopt raken dan nog circuleert de olie. Of is dit alleen maar bij de Visa het geval?

Geplaatst: zo 7 jan, 2007 10:59
door Bartje
Ik heb die 8 en 10 mm snel met een geodriehoek en m'n timmermans oog gemeten...
Gezien de metingen van Ronald lijkt dit aardig te kloppen. Overigens kun je die aluminium pijpjes wel iets rekken en blijkt uit Ronalds metingen dat er sowieso verschillen zitten in de diameters.

Groetjes Bart

Geplaatst: zo 7 jan, 2007 11:01
door CitRoel
Ik heb ook zitten denken aan een oliethermostaat omdat ik een kort stukje naar m'n werk rij (6km) en ie dus niet helemaal lekker warm wordt. Het wintergrilletje moet zowiezo je cilinders worden ook teveel gekoeld zonder.

Dit is die oliethermostaat, ik heb alleen zo even geen idee waar ie tussen zou moeten...

Afbeelding

Geplaatst: zo 7 jan, 2007 11:05
door backfire
Die kan je alleen gebruiken als je een oliekoeler met slangen hebt.

Geplaatst: zo 7 jan, 2007 11:09
door CitRoel
Vandaar dat ik het al niet begreep... Niet iets voor een eend dus?