Pagina 1 van 1
remschijfbouten
Geplaatst: ma 8 jan, 2007 17:16
door Hassie
Beste mensen,
Er zijn zes bouten waarmee de remschijf aan de flens op het asje komend uit de versnellingsbak vast zit. Eigenlijk zijn het vijf bouten één is namelijk een stuk draadeinde met een moer. Dit stukje draadeinde heeft middenin geen draad, middenin is het stukje draadeinde glad. Waarom is dit ook niet gewoon een b out? Wat is de bedoeling hiervan?
Wie weet dit???
Groeten van
Hassie.
Geplaatst: ma 8 jan, 2007 18:05
door Tom Duckpower
zijn 2 van die draadeindjes...
zitten tegenover elkaar...
Ze zijn er denk ik voor om te remschijf op de plaats te houden als de aandrijfassen eraf liggen, schijf blijft dan op de boutjes rusten
denk ik, pin me er niet op vast!
Geplaatst: ma 8 jan, 2007 18:15
door Lelijke Eend
Wat je ook doet, bewaar doe boutjes goed ! Het zijn M9 bouten en die komen ongeveer even veel voor als standaard, ongemodificeerde Eendjes met een viercylinder motor.
Geplaatst: ma 8 jan, 2007 20:08
door Hassie
Dank voor de reactie, maar......... weet iemand wat de bedoeling ervan is???
Hassie.
Geplaatst: ma 8 jan, 2007 20:38
door backfire
Normaal gesproken als je een schijf demonteerd dan monteer je hem op dezelfde plek terug, zie ze als markering. Zo hebben andere auto's vaak een pinetje op 1 zo'n bout zitten zodat je de velg ook op dezelfde plek terug zet.
Geplaatst: ma 8 jan, 2007 21:30
door Bartje
Volgens mij is het puur om praktische reden gedaan de remschijf blijf er op hangen en de aandrijf as is wat makkelijker te monteren.
Groetjes Bart
Geplaatst: ma 8 jan, 2007 22:22
door catscit
probeer eens een remschijf te monteren met 6 bouten, dan weet je waarom er 2 draadeinden inzitten.
Zonder krijg je de bouten bijna onmogelijk door EN de aandrijfas EN de remschijf en dan nog eens in de flens.
Met is het seconden werk.
Het dient niet als markering, want er zit niks asymmetrisch dus je krijgt de schijf er altijd op alle 6 mogelijke standen op, maakt ook niks uit hoe je hem erop zet.
Het zijn M9 hoge treksterkte bouten en draadeinden, zuinig op zijn dus. Is een onmogelijke maat.
Geplaatst: ma 8 jan, 2007 22:30
door Lelijke Eend
En voor de balans zit er dus aan elke kant een draadeind.
Geplaatst: ma 8 jan, 2007 22:35
door Hassie
Allen hartelijk dank voor jullie antwoorden. Was inderdaad bang dat ze te maken hadden met het balanceren/centreren van het geheel maar dat is dus niet het geval. Ik had nl bij het demonteren niets gemarkeerd en de draadeinden er met vastgeroeste moer uitgedraaid!
Groeten,
Hassie
Geplaatst: ma 8 jan, 2007 22:36
door catscit
ik vraag me af in hoeverre je daar wat van merkt, als er maar 1 zit.
Het zit nogal dicht beij het centrum allemaal en zoveel verschillen een bout en draadeind + moer niet van elkaar denk ik.
Zou ik me geen zorgen over maken.
Maar met 1 draadeind gaat het al wel iets makkelijker als zonder, maar met 2 werkt het pas echt goed.
Geplaatst: do 19 jul, 2007 13:07
door Erikjan
Ik was dus een paar bouten en draadeinden aan 1 kant verloren om dat ik ze handvast er in had gezet en 3 maanden tijdens het monteren van het blok ze vergeten was aan te trekken
Toen heb ik onderweg bouten van de andere kant "geleend" en zo voorzichtig naar huis gekachelt was niet zo ver meer. Snel nieuwe bouten besteld. Nu zit er aan 1 kant geen draad einden meer op maar daar merk ik geen verschil op het feit na dat het wat gepruts is met monteren. Gelukkig was er verder niets beschadigd. Ik merkte het in het rempedaal voor de as helemaal los was. Stomme fout. (Heb gelijk alle bouten die ik kon vinden maar even gecontroleerd gelukkig zaten die allemaal wel vast.) Ik heb echt super mazzel gehad heb al een verhaal gehoord over zn soort actie waarbij het chassis knikte door dat de as een slag door draaide terwijl er nog 1 bout vast zat.
Geplaatst: vr 20 jul, 2007 20:24
door Tim Rozendaal
Heb vorige week precies hetzelfde gehad, maar hier zonder dat ik wat met de bouten had gedaan in de periode ervoor.
Een hoop gerammel bij het koppelen enzo, toen ik keek bleek dat aan een kant van de 6 nog maar 3 inzaten, en allemaal met de hand vast of los te draaien.
Was even schrikken, zou toch best naar uit kunnen pakken maar ben nu gelukkig weer rijdend