Pagina 1 van 2
Bobine theorie (?)
Geplaatst: do 11 jan, 2007 16:05
door arjen
Bij starten loopt eendje op 1 pit. Er staat hier genoeg wat je allemaal kan vervangen en bekijken, maar ik ben benieuwd hoe de bobine er elektrisch uitziet.
De bougies worden beide tegelijk van spanning voorzien, dwz dat als de ene vonkt in zijn arbeidsslag, de andere een vonk krijgt in zijn loze slag (vergeef mij de niet juiste benamingen, maar het is wel duidelijk denk ik). Dan lijkt het logisch dat, uit economische overwegingen, de bobine slechts bestaat uit een primaire spoel waar de 12V op staat, en 1 secundaire spoel die beide bougies tegelijk aanstuurt.
Maar het kan ook dat er twee secundaire spoelen zijn, dat zou kunnen verklaren waarom eendje op 1 pit loopt, dan is 1 van de twee secundaire spoelen defect/slecht.
Welke guru weet hier iets van?
Geplaatst: do 11 jan, 2007 16:36
door TB
Zo op de hoogte van de bobine werking ben ik niet. Maar het volgende: je schrijft dat er bij een loze slag ook een vonk is. Volgens mij vonk daar bij een viertakt helemaal niets.
Inlaatslag
Compressieslag
Arbeidsslag (met vonk)
Uitlaatslag.
Volgens mij vonkt een 4 takt motor toch echt 1 keer per cyclus.
Geplaatst: do 11 jan, 2007 16:57
door bartje2212
ja dat klopt wel, maar de bougies vonken allebij tegelijk bij 'n eend. Dit omdat de bobine via de puntjes niet een omwenteling kan overslaan en omdat er maar 1 primaire spoel is (gezien de aansluitingen). Het viertact principe staat hier dan los van. enige nadeel is dat je bougies 2 keer zoveel vonken als nodig zou zijn.
Of er 2 secundaire speolen zijn die de hoogspanning voor de bougies produceren, weet ik niet. Maar het zou wel kunnen.
Wie heeft er een kapotte bobine liggen en wil hem openmaken?
Geplaatst: do 11 jan, 2007 17:05
door André Post
Een normale 4 takt wel, maar net als de 4 takt hondabrommers krijgt
het eende motortje elke omwenteling een vonk doordat er geen verdeler op zit.
Ik denk dat het een enkele bobine is met 2 uitgangen.
Net even gemeten aan een bobine, en tussen de 2 uitgangen is een weerstand
van 10kohm, in hoogspannings begrippen een sluiting.
Waarschijnlijk zitten ontstorings weerstanden in de bobine ingebouwd.
Deze weerstanden zitten vaak in de kabel of het bougiekapje.
Geplaatst: do 11 jan, 2007 17:13
door bartje2212
kunnen we dan concluderen dat er maar één secundaire spoel is? dat betekend dat als de kabels en bougies goed zijn, het probleem van op 1 pit lopen niet aan de bobine ligt. eerder valse lucht via spruitstuk?
Geplaatst: do 11 jan, 2007 17:39
door TB
Nu je t zegt. Dat van die honda 4 taktjes wist ik dat. Bij een eend eigenlijk wel logisch zo. Nou weer wat geleerd dus. En ja, dan verslijten de bougies ook 2 keer zo hard als nodig zou zijn. Maar ja... boeiend, is geen ramp.
Geplaatst: do 11 jan, 2007 20:27
door arjen
Iedereen bedankt voor zijn/haar input, maar verder dan 'zou kunnen' zijn we dus nog niet. Wie weet het echte antwoord?
Geplaatst: do 11 jan, 2007 20:29
door Jeroen-citroen
ff wachten op Jeroen Cats. Ik denk dat hij het antwoord wel weet
Geplaatst: vr 12 jan, 2007 10:06
door bartje2212
nouja, zoals Andre al zegt: een weerstand van 10 kOhm tussen de twee bougie aanluitingen kan gewoon de weerstand van de spoel zijn. Hoogspanning knalt wel door zo'n kleine weerstand heen. Het is dan aannemelijk dat er maar een secundaire spoel is.
Als je zeker wil weten dat het niet aan je bobine ligt, zou je hem ff moeten verwisselen voor eentje die goed is : )
als de motor koud op 1 pit loopt, en warm gewoon op 2 pitten, dan doet die bobine het toch?
het echte antwoordt weet ik ook nog steeds niet. ff wachten op de expert
Geplaatst: vr 12 jan, 2007 10:12
door bartje2212
ow op deze site spreekt men van enkele spoelen: 1 primair en 1 secundair. De vraag is echter, wordt dit voor de duidelijkheid gezegd of is het echt zo....
http://home.planet.nl/~mmgdeleeuw/electric.html
Geplaatst: vr 12 jan, 2007 13:17
door backfire
Is echt zo, identiek aan de oude honda 4-takt bobines. 1 primair, 1 secundair en 2 aansluitingen voor bougiekabel.
Geplaatst: vr 12 jan, 2007 19:24
door Lelijke Eend
Is een oude, versleten, kapotte, enzovoorts bobine open slopen een optie ?
Geplaatst: za 13 jan, 2007 09:15
door backfire
nee
Geplaatst: za 13 jan, 2007 16:54
door bartje2212
geeft teveel rotzooi zeker?
Geplaatst: zo 14 jan, 2007 21:34
door thomaaas
zit giftige vloeistof in. Wil je niet in je huis [eigenlijk straat] hebben
Maar als iemand nog wil proberen, pm maar ff k heb r wel een.