Pagina 1 van 2

centrifugaalkoppeling

Geplaatst: do 11 jan, 2007 19:40
door Joos
in dit topic zegt Michiel iets over een centrifugaalkoppeling voor een 602-blok.

Dit systeem zou werkend uit een ami6 komen,
nu rees bij mij de vraag of dit systeem eenvoudig tussen een 2cv6-blok en -bak past?

ik ben het niet meteen van plan, maar wie weet, ooit...

Geplaatst: do 11 jan, 2007 20:18
door martijntje
ja ik ben ook benieuwd of dat past. heb een keer in een dyane gereden met zo een koppeling en reed echt raar maar wel lekker. hoop dat iemadn hier een duidelijk antwoord op heeft.

Geplaatst: vr 12 jan, 2007 09:59
door bartje2212
ik meende ergens gelezen te hebben dat het niet zonder meer past daar het systeem dikker is dan de normale koppeling.

in "'Versnelingsbakrevisie" staat iets over de centrifugaal koppeling. weet ff niet hoe de link te kopieren

Geplaatst: vr 12 jan, 2007 10:03
door Jeroen-citroen

Geplaatst: vr 12 jan, 2007 12:29
door bartje2212
jeps!

Geplaatst: za 13 jan, 2007 11:49
door siemen
zelf heb ik zo'n koppeling te koop op marktplaats die zelfde koppeling komt uit een ami6 met een 602 cc motor moet dus passen

Geplaatst: za 13 jan, 2007 16:42
door bartje2212
dan heb ik me vergist met de 2 soorten koppelingen die er zijn...dun en dikvliegwiel enzo.

Geplaatst: zo 14 jan, 2007 21:38
door catscit
siemen schreef:zelf heb ik zo'n koppeling te koop op marktplaats die zelfde koppeling komt uit een ami6 met een 602 cc motor moet dus passen
Ligt eraan WELKE 602 motor dat is.
Er bestaan ami 6en (de meeste) met ene M4 motor, da's een motor die uiterlijk lijkt op een 425 18pk maar heeft dus 602cc. En dat vliegwiel past NIET op een moderne 2cv6 motor.

De centrifugaal bestaat alleen in combinatie met 3 vinger koppeling.

Maar willen mensen aub EERST het vorige topic lezen ipv hier het hele verhaal overnieuw te doen. Wat staat er in het vorige topic dat NIET duidelijk is?

hier dus: http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... php?t=3961

Geplaatst: ma 15 jan, 2007 08:45
door Green-Duckman
Hee rocco, is wel relaxt als we wat ouder worden. Kan je wat makkelijker eend blijven rijden. :lol:

Geplaatst: ma 15 jan, 2007 09:03
door catscit
Green-Duckman schreef:Hee rocco, is wel relaxt als we wat ouder worden. Kan je wat makkelijker eend blijven rijden. :lol:
nee dus, want werkt alleen in de 1 en achteruit!

Geplaatst: ma 15 jan, 2007 09:50
door bartje2212
omdat je dan alleen met stationair toerental te maken hebt...

Geplaatst: ma 15 jan, 2007 09:56
door catscit
inderdaad. De koppeling werkt enkel als je van stationair naar hoger toerental gaat en vice versa. Dus bij file rijden is het aardig (mits je niet in de 2 moet en dat moet je meestal wel) verder heb je er niks aan. En het ding is niet opgewassen tegen het 602cc geweld en gaat bij die motoren altijd kapot.

Grappig in een 12 of 18 pk, anders laat maar zitten

Geplaatst: ma 15 jan, 2007 15:59
door Lelijke Eend
Zou het mogelijk zijn die koppeling te versterken, zodat die het vermogen/koppel van een zesje aan kan ?

Geplaatst: ma 15 jan, 2007 16:38
door Yannick
De Ami6 motor wijkt toch wel sterk af van een 18pk hoor Jeroen, ik zou nogeens heel goed kijken, zo kan je zeggen dat elk blok op elkaar lijkt.

Verder bestond er toch zoiets als de 2cv6 Spécial E (ook in Clubvorm?) met een centrifugaalkoppeling in de jaren 80, dus op een modern 602cc blok.

Geplaatst: ma 15 jan, 2007 19:39
door catscit
Yannick schreef:De Ami6 motor wijkt toch wel sterk af van een 18pk hoor Jeroen, ik zou nogeens heel goed kijken, zo kan je zeggen dat elk blok op elkaar lijkt.

Verder bestond er toch zoiets als de 2cv6 Spécial E (ook in Clubvorm?) met een centrifugaalkoppeling in de jaren 80, dus op een modern 602cc blok.
nu rijg ik echt dejavu. Deze discussie hebben we al eens gehad op dit forum.

een pre mei 68eer ami 6 motor lijkt kwa constructie en uiterlijk sprekend op een 18 pk. en die ami 6 motor is dus een 602cc! Ik heb er reeds 2 gereviseerd (63 en 66).

Ik heb zelf een ami 8 berline gehad met centrifugaal koppeling, dus op een am2 blok. Kwam ik achter toen ik contact puntjes wou stellen, auto inde versnelling, duwen, maar de motor wil niet draaien. Sta je even HEEL vreemd te kijken, geloof me.
De koppeling was in zoverre kapot dat 2 van de 3 segmenten afgebroken waren Door de centrifugaal kracht klemden deze de trommel vast tov de laatst vastzittende segment. Vraag maar eens aan een goeie citroen garage, die centrifugaal koppelingen in na 1970er autos gingen allemaal kapot met afgebroken segmenten. Heb ooit een kelder van een citroen garage leeg gehaald die alle kapotte onderdelen bewaard had, de stapel ringen met afgebroken segmenten was groter als ik zelf.
Ook de 2cv special E hebben ondertussen bijna allemaal een normale koppeling. Als de segmenten niet afbreken dan is de slijtage door het vehoogt vermogen zo hoog dat je vaker de segmenten ring moet vervangen als de gewone koppeling.

Maar die segmenten ring kun je nieuw krijgen en ik zou zeggen leef je uit, monteren die hap. En dan? wanneer gebruik je het dan? Is een leuke gadget maar het motto van een atype is toch dat alles wat er niet op zit ook niet kapot kan gaan? en je hebt er echt geen kloot aan.