Pagina 1 van 1

602 i.p.v. 652?

Geplaatst: zo 14 jan, 2007 19:07
door Michiel van G.
zoals vaak gezien worden ,,normale'' 2cv blokjes gewisselt voor 652cc visa blokken met sensoren e.d. Nu vroeg ik me af of het niet gewoon mogelijk is een 602 cc met puntjes of elec. onsteking (w-ign., 1-2-3) in een visa/lna te leggen? of is dit veel meer werk? Snelheden e.d. doen er niet toe, het gaat er enkel om: kan dit zonder problemen?

Geplaatst: zo 14 jan, 2007 20:55
door backfire
Waarom niet, geen aanpassingen nodig, alleen opletten dat je startmotor van de 2cv over zet.

Geplaatst: zo 14 jan, 2007 22:09
door catscit
en de motorsteunen van de visa monteerd.

Ja, het past, is ook al wel eens gedaan, let inderdaad op de startmotor.

Om terug te komen op het vermogen, je wordt een gevaar op de weg bij het invoegen,

Geplaatst: zo 14 jan, 2007 23:38
door Michiel van G.
catscit schreef:en de motorsteunen van de visa monteerd.

Ja, het past, is ook al wel eens gedaan, let inderdaad op de startmotor.

Om terug te komen op het vermogen, je wordt een gevaar op de weg bij het invoegen,
maak ik hieruit op dat de versnellingsbak in een visa/ LN/A dus andere ratio's heeft als een dyanebak bijvoorbeeld; enzo het dus langer duurt voor aleer je versnelt?

Geplaatst: zo 14 jan, 2007 23:43
door catscit
ratios staan op m'n site dacht ik.

Ik heb een 2cv6 motor in een lna gelepelt.
Was geen succes, de lna is VEEL te zwaar en de top wordt nog iets lager (net 120 dacht ik, zoals een eend dus). Maar door het gewicht en de lange bak kun je 0-100 met een zonnewijzer meten ipv met een stopwatch.
Beetje vergelijkbaar met een 12pk.
Vergeet niet dat een 652 50%(!) meer koppel heeft als een 602.
Iedereen kijkt altijd naar max vermogen, maar da's totaal niet interesant.
Koppel, dat is goed!

Geplaatst: zo 14 jan, 2007 23:46
door Michiel van G.
ah :) dat maakt wel duidelijk waarom ze bij citroen er een 652cc in gelegd hebben! en 50% meer koppel, dat is ECHT veel :shock:

Geplaatst: do 18 jan, 2007 09:22
door ohjajoh123
Er zijn al LNA's met een 602 cc motor. Dan heten ze LN. dat zijn inderdaad geen snelle auto's.

Geplaatst: do 18 jan, 2007 11:02
door rusty
Michiel van Ginkel schreef:ah :) dat maakt wel duidelijk waarom ze bij citroen er een 652cc in gelegd hebben! en 50% meer koppel, dat is ECHT veel :shock:
en in een eend/ander a- type merk je dat dus ook echt wel!! `maar niets is zaligmakend, de ombouw is goed te doen voor iemand die een beetje handig is, maar je moet niet verwachten dat je veel sneller kan (wel met wind tegen) de top blijft hetzelfde alleen je kunt net ff wat makkelijker met het verkeer mee en je kunt wat schakelluier (leuk woord voor galgje) rijden, je merkt echt goed dattie veel meer koppel heeft.

verder slijten een aantal dingen wel harder, zoals banden, aandrijfassen en je versnellingsbak, maar als je dat ervoor over hebt rijdt het echt lekker!

greetzzz

Rusty

Geplaatst: do 18 jan, 2007 11:50
door bartje2212
voor de lomax geld hetzelfde. die kan nog steeds geen 140...maar hij is wel vlot van zijn plaats met dat visa blok. Behoorlijk vlot! daar staat menig andere automobilist wel eens van te kijken. maargoed ik wil ook wel een visa in mn eend, al rijd mijn huidige blokje eigenlijk ook wel goed.

Geplaatst: za 20 jan, 2007 11:42
door thomaaas
ff voor de duidelijkheid: 50% meer koppel is dus niet hetzelfde als 2 keer zoveel koppel he ;) , gewoon de helft erbij.

Geplaatst: za 20 jan, 2007 12:10
door backfire
Ja en van 30Nm naar 45Nm is nog steeds niet veel hahaha. (Overigens weet ik zo niet uit mijn hoofd hoeveel koppel ze hebben, maar veel is het niet. Ik heb tegenwoordig een ini mini klein dieseltje van 1200cc en die heeft 150Nm)

Geplaatst: za 20 jan, 2007 12:51
door TB
30-45 Nm is niet zo bijster veel. Ik heb hiervoor met auto's gereden met 245+ Nm koppel. Dat is pas sleuren. Moderne dieseltjes gaan hier al overheen.

Maar waar het ook om gaat is: bij welk toerental komt dat koppel erin. Met andere woorden, trekt ie vanaf het begin of moet je eerst wat toeren draaien.

Geplaatst: za 20 jan, 2007 13:37
door backfire
Ik weet zo de koppelkomme van een eend niet uit mijn hoofd maar dat zal ergens beginnen bij 2500 toeren en ophouden bij de 5500. Gokje hoor, Jeroen zal daar meer info over hebben.

Geplaatst: za 20 jan, 2007 14:56
door thomaaas
Ja maar t verschilt ook enorm van motortype. Mijn koppel en vermogen komen respectievelijk pas vrij bij 4000 en 6750 o/m