Pagina 1 van 2

"Niezende" motor

Geplaatst: di 16 jan, 2007 16:33
door Bob
Mijn motor start ook bij koud weer behoorlijk. Tijdens de eerste minuut is hij echter moeilijk draaiende te houden; stilvallen gaat gepaard met "niezen" uit de carburateur (zo lijkt het toch). Na die eerste minuut loopt hij heel normaal.

De contactpuntjes en de bobine hebben er pas 2000 km op zitten, de bougies en de bougiekabels zo'n 7000.

Misschien krijg ik nu de raad om 123 te monteren... mij goed, maar toch even signaleren dat ik op mijn vorige 2cv en Dyane met klassieke ontsteking, dit verschijnsel nooit heb gekend.

Iemand enig idee? Bedankt.

Geplaatst: di 16 jan, 2007 17:59
door BW
mijn geit liep ook slecht als ik hem gestart heb. na gezocht te hebben bleek het gewoon een slechte bougie te zijn, ze was pas nieuw en had mss nog maar 5 uur gedraaid (auto staat stil wegens restauratie maar laat wel de motor zo nu en dan draaien) de bougies die ik had gestoken waren NGK bh6s zoals stond bij alledag maar nu blijkt dat men geit beter draait met NGK bh7s. heb je al naar je kleppen gekeken? klepspeling enzo?

greetz

Re: "Niezende" motor

Geplaatst: di 16 jan, 2007 18:44
door Handjes
Misschien verdient de carburateur een kleine afstelbeurt. Ga eens langs de 2cv-specialist, die hebben hem zo gesteld.

Het wil ook wel eens gebeuren dat tóch de contactpuntjesafstelling niet goed is na een tijdje. Misschien deze opnieuw stellen.

Komen de bougiekabels nergens tegen plaatwerk aan toevallig?

Geplaatst: di 16 jan, 2007 20:54
door wouter87
wat ik heb begrepen is niezen het aanzuigen/lekken van valse lucht. meestal is de dikke pakking onder de carburateur niet meer goed luchtdicht. het euvel verdwijnt meestal als er naast de dikke pakking een gewone pakking onder wordt gedaan. wat betreft de bougiekabels tegen het plaatwerk dit heeft niks met de carburateur te maken hoogstens met pingelen met de motor. (tenminste zo had ik het begrepen.)

Geplaatst: di 16 jan, 2007 22:33
door bartje2212
het kan ook zo zijn dat in koude toestand het geheel van carburateur en spruitstuk inderdaad niet goed luchtdicht is. Is de motor een beetje opgewarmd, dan sluit het beter af zeg maar. Maar dit is mijn theorie. Heb overigens hetzelfde probleem in mindere mate.

Toch die voetpakking eens nakijken.

Geplaatst: di 16 jan, 2007 23:14
door backfire
Ik ook, maar dat is inherent aan mijn nickname. :lol:

Geplaatst: di 16 jan, 2007 23:35
door Bob
Vreemd dat het met een lekkende carburateurpakking te maken zou hebben; zelf dacht ik eerder aan een verkeerd ontstekingsmoment omdat afgaande op het geluid, het lijkt of vóór de inlaatklep helemaal dicht is, een voortijdige ontsteking optreedt met terugslag van de zuiger.

Maar een verkeerd ontstekingsmoment zou ook na die ene minuut verkeerd blijven, dat lijkt dus niet. Ik kijk het in ieder geval na, bedankt voor de tips!

Geplaatst: wo 17 jan, 2007 07:46
door Gerard2cv
Niesen in de carburator duidt op gebrek aan benzine,ploffen in de uitlaat
is een ontstekingsprobleem.Dit is een standaard gegeven.Hier zou ik het
veertje van de chokeklep eens controleren en aan de andere zijde van de
chokeklep dat membraampje die de chokeklep moet open zuigen als je wat
harder gaat rijden,die willen nogal eens stuk gaan

Geplaatst: wo 17 jan, 2007 09:05
door Rollo
Even een vraagje om het duidelijker te krijgen....

Met niesen bedoelen jullie dan de plofjes die je af en toe bij het starten te horen kan krijgen?

ALs je te veel gas geeft en de choke openzet gebeurt dat bij mij ook wel eens.....

Geplaatst: wo 17 jan, 2007 09:33
door Jeroen-citroen
Zelfde probleem hier maar als ik 25 meter gereden heb is het weg. de motor wil ook wel eens bijna afslaan en puffen als ik uit mijn parkeervak draai.
Heeft iemand een foto van het betreffende veertje op de carb. Ik weet niet goed waar te kijken

Geplaatst: wo 17 jan, 2007 10:39
door Gerard2cv
Aan de zijde van de chokekabel zit het handeltje waar de kabel aangeschroeft zit,aan de achterkant van dat handeltje zitten palletjes waar een klein spiraalveertje met 2 oogjes aanzit.Mocht er een oogje afgebroken zijn dan haal je het veertje los en buigt een draadje om zodat
het veertje weer 2 oogjes heeft.Bind aan 1 oogje een garendraadje en zet
eerst de achterste vast en trek dan met het garen hem zo dat je hem met
een fittingschroevendraaier er op kan drukken en knip het garen los

Geplaatst: wo 17 jan, 2007 11:07
door Jeroen-citroen
Gerard, bedankt voor de uitleg ik ga kijken.

Geplaatst: wo 17 jan, 2007 13:10
door bartje2212
@ Rollo: niezen is heel duidelijk tsjjpffff zonder plof of knalletje. Dat wat jij bedoeld is een beetje ploffen bij te rijk mengsel geloof ik.

Geplaatst: di 23 jan, 2007 12:53
door Jeroen-citroen
Nou vanmorgen was het raak hoor. Niet starten dus
Daar ik lichamelijk niet ff makkelijk onder de motorkap kan kruipen (Zeker niet als het koud is) de wegenwacht maar gebeld. Hij had een goede vonk en kreeg brandstof dus ff zoeken en ja hoor het veertje dat Gerard beschreef voor de choke en die ik er verleden week weer op had gezet was gebroken. Die man heeft een nieuw veertje gefabriekt en met de eerste keer starten liep de eend. De wegenwachter stond er zelf versteld van :lol:

Coclusie ik ben blij dat ik weer rij en voor de anderen hier op het forum: denk aan het veertje van Gerard :wink:

Geplaatst: di 23 jan, 2007 13:19
door Ramon
dat doet idd wonderen?