Knipperend oliedruklampje bij stationair lopen

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Knipperend oliedruklampje bij stationair lopen

Bericht door Hanzzl69 » wo 17 jan, 2007 20:08

Bij het stationairlopen gaat het oliedruklampje knipperen. De motor blijft lopen, slaat niet af, alleen als die koud is wel.
Als ik een klein beetje gas geef of de choke uit trek, dooft het lampje. Ook onder het rijden gaat het niet aan.

Wat zouden jullie doen?
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » wo 17 jan, 2007 20:26

k zou het lekekr zo laten, bij mij gaat het olielampje al uit bij het proberen te starten, er zit een verschil in gevoeligheid van die dingen. Kijk anders voor de zekerheid ff of de dop van de vulpijp er goed op zit, maar volgens mij kan het geen kwaad.

edit: wel ff checke of je oliepijl goed is he;)
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
Locatie: Zandvoort

Bericht door OnsEendje2 » wo 17 jan, 2007 20:48

thomaaas schreef: edit: wel ff checke of je oliepijl goed is he;)
hier zou ik ook beginnen. Als dat goed is is het waarschijnlijk niet erg. Al zijn dit soort 'dat doet ie anders nooit' problemen wel eens een begin van ellende... zou het goed in de gaten houden.
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

THE SPITFIRE
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 22:25
Locatie: s heerenbroek

Bericht door THE SPITFIRE » wo 17 jan, 2007 21:30

staat ie te laag in toerne heb ik ook gehad.
als je em dan laat lopen heb te weinig olie druk.
dus gewoon stationair iets op draaien.
NO LIFE LIKE LOW LIFE
het leven is als een neus haal eruit wat erin zit.
burn your rubber not your soul...
www.thespitfire.zijnalbums.nl

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » wo 17 jan, 2007 22:13

sensor en bedrading nakijken...
normaal gesproken moet het lampje alleen branden als je de auto net op contact zet, of als er echt te weinig oliedruk is...
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » wo 17 jan, 2007 22:57

je hebt te weinig olie druk dit kan je zo laten en je stationair beter afstellen, of zoeken wat het probleem is (compressie????) roep maar wat

heb je al geprobeert ies of wat olie er bij te doen en of het dan minder is??

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » wo 17 jan, 2007 23:22

Controleer sowieso even of hij niet lekt, mijn lampje knipperde van't zomer ook een keer en toen was het sensor lek. Als de staat van je oliedrukzender overigens niet bekent is zou ik hem als ik jouw was vervangen, als ze oud worden gaan ze vaak kapot, ze kosten weinig en door hem te vervangen heb je een potentieel probleem voorkomen.

Groetjes Bart

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » wo 17 jan, 2007 23:23

als je oliedruk lampje aangaat bij stationair vanwege te weinig olie dan staat je pomp lucht aan te zuigen en dan ben je de motor aan het slopen. Verkoop de eend en koop een opul.

een eend heeft tijdens het starten al voldoende oliedruk om de sensor uit te krijgen, als ie loopt mag de sensor NIET aangaan, ook biet als stationair heel laag staat of hij moet zo laag staan dat de motor bijna afslaat.

Wat ik hier mis is de sensor zelf. Deze hebben zeker niet het eeuwige leven. Controleer of de sensor olie lekt (spatbord eraf, starten en kijken). Als dit zo is, vervangen. De lekkage wordt SNEL erger.

Als de sensor niet lekt zou ik hem alsnog vervangen, zeker als stationair goed is (niet zomaar harder zetten, er is staat een stationair toerental in de boeken! geen symptoombestrijding maar problemen oplossen).

Wat ook nog kan helpen is vervangen van het oliefilter, verkeerd type of vervuild.

Als de sensor goed is en de rest ook heeft je blok te weinig oliedruk. Dus is ie versleten. Daarom heet dat lampje namelijk het oliedruk lampje en is het rood. Aan is NIET goed! Je kunt natuurlijk altijd doorrijden tot je ergens ver van huis aan de kant van de weg stil komt te staan.

edit: Bartje is goed bezig, net iets sneller!
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » do 18 jan, 2007 11:44

bij mij gaat dat lampje zelfs niet branden als ie zo laag stationair staat dat ie bijna uitvalt. Als ie uitvalt duurt het ook nog 1 a 2 seconden voor ie aangaat. Tijdens het starten is het lampje al uit nog voordat de motor werkelijk aanspringt. (al tijdens het rondraaien door de startmotor dus)
mijn blokje verbruikt zo goed als geen olie. paar slokjes per 3000 km ofzo. erg weinig in ieder geval.
gauw wat aan doen voor het te laat is. Suc6!
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » do 18 jan, 2007 13:48

edit: Bartje is goed bezig, net iets sneller!
Was puur toeval hoor, had ook anderom kunnen zijn :wink:

Tschau, Bart

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » vr 19 jan, 2007 02:11

Tja, jullie bevestigen mijn vermoedens.

Dus eerst eens olie peilen. Da's al weer een poosje terug dus dat kan al een hoop schelen.
Dan die sensor, die is in het verleden ook al eens vervangen, misschien weer eens gaan doen.
Het oliefilter kan wel eens te oud zijn (lees, te veel KM) en staat op de planning om in februari met een grote beurt te vervangen.

En tegelijk idd de neiging onderdrukken om aan het stationairtal te prutsen. Die was goed en zal niet uit zichzelf anders ingesteld raken, toch?

Bedankt!!! :D
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » vr 19 jan, 2007 13:44

2 dingen kunnen er aan de hand zijn:

1. Oliepeil (meten na 10 minuten stilstand). (Even serieus: dat is toch het eerste dat je doet als het oliepeillampje gaat branden?!). Oliepeil bij een 2cv elke 2-4 weken controleren.
2. Kapotte oliedruksensor.
La vie est belle.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 19 jan, 2007 18:10

Wat al gezegd is: sensor wil weleens stuk zijn. Dus controleren of gewoon vervangen. Oliebeurtje kan nooit kwaad, maar op zich moet daardoor het lampje niet door kunnen branden.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » wo 24 jan, 2007 16:56

Het oliepeil is goed, alleen wel mayonaise (vocht)
De eend gaat toch deze week naar Boudewijn voor een lasklusje, mag die er ook z'n kop eens over breken.
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » wo 24 jan, 2007 20:57

Zou je dan je olie niet vervangen?
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Plaats reactie