Pagina 1 van 5
zuinig rijden en meer vermogen
Geplaatst: za 20 jan, 2007 06:50
door Ramon
gelezen op een forum.
Beste Mensen,
Het aceton bij de brandstof voegen spreekt blijkbaar veel mensen aan en er wordt op allerlei forums intensief over gesproken. Op het moment rijdt ik al zo’n drie weken op aceton. Het gaat om een MINI Red Hot 1.0 1988!
Mijn bevindingen:
- Meer vermogen (duidelijk merkbaar)
- Het motortje draait veel rustiger, voorheen met enkel benzine allerlei sputteringen door onvolledige verbranding, nu hoor ik dat ook bijna niet meer!
- Een besparing van ruim 28 % en dat in deze wintertijd, in de zomer is iedere auto uiteraard zuiniger dan in de winter, ik hoop dat iedereen dit begrijpt!
Wel is het oppassen geblazen bij het mengen, want je moet echt de juiste hoeveelheid aceton bijvoegen, anders heeft het weinig nut het gaat om de dampspanning eej mensen! Bij mij is dat 23 ml per 10 l,(benzine) dit meet ik af met maatcilinder bij de pomp.
Daarbij heeft een grote groep mensen het erover dat het je rubbers zou aantasten! Dit is complete waanzin, weet je wat benzine met plastic doet???? Indien je dit niet weet test het op een vleeswaren bakje! De brandstofslangen zijn materiaal gemaakt wat zelfs pure aceton kan verdragen, dit geld ook voor de pakkingen in de motor! (een litertje aceton zit ook in een plastic fles, wel een daarvoor geschikt soort plastic natuurlijk maar dit is idem bij de plastics voor in en naar de motor)
Dus kort samengevat aceton verminderd de dampspanning van de brandstof en verbrand de brandstof in de motor beter. Maar voeg echt heel precies de JUISTE HOEVEELHEID TOE!
Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben op het bovenstaande mail me even!
mvg,
dit las ik op een forum hier nog meer
http://www.autoblog.nl/archive/2005/09/ ... gellak_rem
iemand ervaring??
Geplaatst: za 20 jan, 2007 10:06
door TB
Ik heb hier inderdaad wel eens eerder wat over gelezen. 28% besparing is denk wel het proberen waard. Als het echt waar is dan.
Die 23ml/10 l is dat voor elke auto gelijk??
Geplaatst: za 20 jan, 2007 10:26
door Robbert.
Wat ik me dus afvraag: als het echt zo geweldig werkt, waarom is dit dan niet al veel eerder ontdekt en gemengd met benzine bij de pomp?
Het zou natuurlijk ultiem zijn om zoveel brandstof te besparen én meer vermogen te hebben, maar weet je zeker (Ramon) dat er geen addertjes onder het gras zitten? Ik neem aan dat je dit van te voren hebt uitgezocht alvorens het bij je benzine in je 2cv te gooien, maar is het vriendelijk voor alles in het motorblok?
Ik ben zelf een beetje terughoudender geworden in het proberen van zulke dingen sinds ik van m'n 2cv garage te horen kreeg dat ik absoluut geen synthetische motorolie in m'n 2cv mocht gooien omdat alle rubbers en pakkingen zouden verstenen na een paar duizend km.
En dat terwijl ik vernam dat het zou moeten kunnen, erg geniepig dus want de motor loopt er ook nog soepeler door.. totdat over een paar duizend km (misschien) blijkt dat ik alle pakkingen moet vervangen.
Misschien geen goede vergelijking, maar ik kijk eerst de kat nog even uit de boom alvorens ik dit probeer. Maar het lijkt me wel geweldig.
Re: zuinig rijden en meer vermogen
Geplaatst: za 20 jan, 2007 10:45
door Handjes
Olav Mol zegt altijd: "Als je motor ineens merkbaar harder begint te lopen, dan staat ie op het punt om te gaan ontploffen."

Geplaatst: za 20 jan, 2007 11:05
door backfire
Omdat aceton een smerig goedje is daarom wordt het niet gebruikt.
Over de vol syntheet, beetje afhankelijk wanneer de 2cv geporduceerd is of gereviseerd is. Nieuwe keerringen kunnen daar wel tegen. En dan zijn er 2 soorten vol syntheet, heeft te maken met de wijze van productie. Die van shell is voor de oudere motoren erg slecht. Ik heb er ergens een .doc van.
Geplaatst: za 20 jan, 2007 12:55
door TB
Volsynthetisch is ook reinigend. Als je altijd normale half synthetische olie gebruikt en dan inene volsynthetisch dan komt alle bagger los in je blok die zorgt voor afdichtingen etc. Dat kan ellende veroorzaken.
Dat een motorblokje inderdaad merkbaar beter gaat lopen ben ik nooit zo blij mee. Heb ik met m'n AX gehad. Acceleratie ging inene merkbaar beter. Liep veeeeel rustiger stationair. En inene PLOF!! Koppakking eruit.
Nu heb je daar bij een eend geen last van, want dat is een luchtgekoeld blokje.
Kijk de shell zal wel gek zijn om het goedje toe te voegen. Dan rijdt iedereen 28% meer op 1 tank. Komt men minder vaak tanken en kost hun geld.
Geplaatst: za 20 jan, 2007 13:54
door Spookeend
ik moet dat toch eens proberen, meer power lijkt me wel wat, lol.
maar, 23 ml, das echt weinig zeg, houdt in dat je op een volle tank aan 50 ml genoeg zou hebben. Maar, het lijkt me dat je dan ook wat aan je sproeier afstelling moet doen? en ontsteking?? of is dat niet nodig?
Greatnix Spookeend
Geplaatst: za 20 jan, 2007 17:09
door Lelijke Eend
Ik heb er ook van gehoord en ik wil het zeker gaan proberen. Benzine is heel erg agressief, dus als iets benzine kan weerstaan (en dan echt voor een langere periode, als je het er gelijk weer afveegt dan lijkt het net alsof die benzine niets gedaan heeft) dan vertrouw ik er ook wel op dat je aceton in je tank kan gooien zonder dat alles oplost.
En (zoals eerder gezegd) zal geen enkele benzineboer aceton aan z'n benzine toevoegen want dan lopen de auto's zuiniger zodat men minder vaak tankt.
backfire schreef:Omdat aceton een smerig goedje is daarom wordt het niet gebruikt.
Over de vol syntheet, beetje afhankelijk wanneer de 2cv geporduceerd is of gereviseerd is. Nieuwe keerringen kunnen daar wel tegen. En dan zijn er 2 soorten vol syntheet, heeft te maken met de wijze van productie. Die van shell is voor de oudere motoren erg slecht. Ik heb er ergens een .doc van.
Kan je mij die .doc toesturen ? Ik heb zelf n.l. begrepen dat een Eend minerale olie nodig heeft omdat synthetische olie te dun is voor de lagers. Bron: iemand die heel veel van auto's en automotoren weet (niet alleen theoretische kennis).
Geplaatst: za 20 jan, 2007 18:03
door Handjes
Lelijke Eend schreef:Ik heb er ook van gehoord en ik wil het zeker gaan proberen.
Lijkt me lastig zonder 2cv? Wanneer start je restauratie?
Geplaatst: za 20 jan, 2007 18:41
door Lelijke Eend
Handjes schreef:Lelijke Eend schreef:Ik heb er ook van gehoord en ik wil het zeker gaan proberen.
Lijkt me lastig zonder 2cv? Wanneer start je restauratie?
Jij leeft echt onder een steen he ?
Geplaatst: za 20 jan, 2007 18:45
door backfire
Spookeend schreef:ik moet dat toch eens proberen, meer power lijkt me wel wat, lol.
maar, 23 ml, das echt weinig zeg, houdt in dat je op een volle tank aan 50 ml genoeg zou hebben. Maar, het lijkt me dat je dan ook wat aan je sproeier afstelling moet doen? en ontsteking?? of is dat niet nodig?
Greatnix Spookeend
Nee het hele idee achter aceton is dat de oppervalkte spanning van benzine/diesel verlaagt wordt, waardoor de benzine/diesel veel fijner verneveld en je daardoor een veel mooiere en betere ontbranding krijgt. De kleine hoeveelheid is net de clou. Zie het als het druppeltje dreft in de vette vaat.
Je krijgt dus meer vermogen en als je dus rustiger met je gaspedaal omgaat dan rij je zuiniger.
Geplaatst: za 20 jan, 2007 18:51
door Lelijke Eend
Overigens, als ik het wil gaan gebruiken dan denk ik dat het wel handig is een fles te gebruiken waar een soort ruitenwissevloeistof in zat. Door er in de knijpen pers je de aceton dan in een kleiner reservoir en kan je het eenvoudig afmeten. Zo sta je niet met maatbekers te klungelen. Mits die fles natuurlijk niet oplost door de aceton ...
Geplaatst: zo 21 jan, 2007 08:01
door Ramon
loodvervanger fles!!!
Geplaatst: zo 21 jan, 2007 13:52
door Handjes
Lelijke Eend schreef:Handjes schreef:Lelijke Eend schreef:Ik heb er ook van gehoord en ik wil het zeker gaan proberen.
Lijkt me lastig zonder 2cv? Wanneer start je restauratie?
Jij leeft echt onder een steen he ?
4,34 %
Geplaatst: ma 22 jan, 2007 18:24
door Ramon
naast de resewrve band ligt nu inplaats van de loodvervanger een flesje nagellak remover ik heb 50 cc toegevoegd aan een volle tank bezine merk na 10 km nog niet veel maar heb wel het vermoeden dat ie beter trekt maar dat kan ik pas merken op langer termijn.