"hoofdschakelaar" in pluskabel?
"hoofdschakelaar" in pluskabel?
Om bepaalde redenen (geen contactslot) wil ik graag een schakelaar in de draad van de + van de accu zetten om alle stroom overal vanaf te halen. Omdat ik ook als ik een paar dagen niet rij de pluspool los moet trekken omdat ik waarsch. ergens een stroomlek heb, zou zo'n schakelaar me ook elke keer die pool los- en vastmaken schelen. Nu is mijn vraag: Wat voor dikke schakelaar heb ik daarvoor nodig? is het beter om een relais te gebruiken? zo ja, wat voor één en hoe bouw ik die tussen mn draad?
iemand advies?
groeten
Gijs
iemand advies?
groeten
Gijs
Zoals je al zegt: MASSA-schakelaar.Tom schreef:Gebruik liever een massa schakelaar, voor €18 bij conrad.
Beetje creatief zijn dan komt het lange stuk waar de sleutel in gaat door je schutbord.
Wel even een losse massa naar de backup van je radio.
Die hoort dus niet in de plus maar in de MIN-kabel (van je accu naar de bak bv dus!)
Een stuk minder gevaarlijk dan met een dikke pluskabel naar de schakelaar en dan pas naar de startmotor!
Ik heb het al verklapt in mij eerste post. De schakelaar hangt in de motorruimte, het smalle gedeelte is bij mij precies lang genoeg om vlak met mijn binnen isolatie te liggen.MrGaussie schreef:Oke in de massa is dus een beter plan, kan ook met een minder lelijke en kleinere schakelaar?
Als je niet weet dat hij er zit...zie je hem niet.....
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 749
- Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48
Nee het is eigenlijk geen massaschakelaar, maar een hoofdstroomafsluiter. Deze zet je tussen de + van de accu en de verbruikers. Wel is het slim om de dynamo en/of de regelaar van de spanning direct op de accu aan te sluiten. Zo komt het bij mij ook!Heiko schreef:Zoals je al zegt: MASSA-schakelaar.Tom schreef:Gebruik liever een massa schakelaar, voor €18 bij conrad.
Beetje creatief zijn dan komt het lange stuk waar de sleutel in gaat door je schutbord.
Wel even een losse massa naar de backup van je radio.
Die hoort dus niet in de plus maar in de MIN-kabel (van je accu naar de bak bv dus!)
Een stuk minder gevaarlijk dan met een dikke pluskabel naar de schakelaar en dan pas naar de startmotor!
Erg mooi systeem, moet alleen een paar kabels hebben (van de accu naar de schakelaar ed... . Schakelaar heb ik alsmede een mooi nieuw zekeringkastje en zekeringen en geisoleerde stekkertjes.
Nu is mijn vraag; Hoe kan ik het beste de contacten van de schakelaar afschermen? Gewoon tape? En hoe kom ik aan de goede diameter aansluitingen?
Frank
Restauratie; draad weer aan het oppakken...
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 749
- Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48
Ik had het idee als ik de hoofdstroomafsluiter gebruik vanaf de + pool krijg ik een mooie aansluitingen voor alle extra aansluitingen die ik wil gaan maken, als radio, evt versterker en een 12 volt stekker setje. Dit zal ik wel gaan uitbreiden met een sirene, extra verlichting oid zodat ik dat allemaal mooi direct vanaf de schakelaar kan doen.
Bovendien staat in de handleiding van de hella afsluiter; Onderbreking van de stroomkring tussen accu en startmotor, alsmede alle andere stroomgebruikers.
Dus zou ik het puur en alleen via de beschrijving monteren, dan doe ik dat sowieso via de +.
Daarom was mijn idee ook zo. En denk nogsteeds dat ik het zo ga doen.
Frank
Bovendien staat in de handleiding van de hella afsluiter; Onderbreking van de stroomkring tussen accu en startmotor, alsmede alle andere stroomgebruikers.
Dus zou ik het puur en alleen via de beschrijving monteren, dan doe ik dat sowieso via de +.
Daarom was mijn idee ook zo. En denk nogsteeds dat ik het zo ga doen.
Frank
Restauratie; draad weer aan het oppakken...