Pagina 1 van 10
Chassis ontroesten en behandelen.
Geplaatst: do 25 jan, 2007 10:54
door Twécévé
2CV vrinden,
Graag wil ik z.s.m. mn chassis gaan behandelen. Ongeveer drie jaar geleden heb ik een nieuw chassis onder mn eend laten zetten (getectyleerd chassis). Onlangs op de veiligheidsdag van Citroen toen mn eend op de brug stond zag ik dat er roestaanslag op mn chassis begint te komen. Met namen op naden e.d. (niet zozeer op de grote vlakken). Mijn vragen zijn:
- Hoe /waarmee kan ikzelf deze oppervlakte roest het beste verwijderen? (iemand zei: staalborstel, maar dan zit je toch zo op het metaal??)
- Hoe /waarmee kan ikzelf vervolgens het beste mn chassis mee insmeren (RX5, tectyleren?)?
Ik mag gratis gebruik maken van iemand z'n brug. Dat scheelt alweer
Geplaatst: do 25 jan, 2007 11:35
door Punky
Gebruik de zoekfunctie eens. Hier is al zoveel over geschreven en het heiligmakende antwoord wat je denk ik zoekt is er gewoon niet. Iedereen heeft hier een eigen mening en ervaring over/mee.
De enigste conclusie die ik altijd kan trekken uit deze discussies is. Herhalen van de behandeling en er op tijd bij zijn is de enigste remedie om lang van je chassis te kunnen genieten.

Re: Chassis ontroesten en behandelen.
Geplaatst: do 25 jan, 2007 12:09
door leo top
Twécévé schreef:
iemand zei: staalborstel, maar dan zit je toch zo op het metaal??
D's toch ook de bedoeling?
Geplaatst: do 25 jan, 2007 14:01
door backfire
drie jaar, klinkt als een nederlands chassis, als je nu al roest aan de buitenkant ziet, misschien goed idee om de binnenkant ook nog maar een keer te doen met tectyl.
Geplaatst: do 25 jan, 2007 14:26
door Twécévé
Chassis is ongeveer 4 jaar oud. Was een nieuw getectyleerd chassis (in de tijd dat gegalvaniseerd chassis nog in de illegale kinderschoenen stond).
Oké, als ik dmv schuurpapier of staalborstel op het blanke ijzer kom waarmee kan ik het chassis dan vervolgens het beste behandelen. Eerst verven en dan tectyleren of met RX5 insmeren?
Waar haal je overigens tectyl of RX5?
Geplaatst: do 25 jan, 2007 14:45
door Aloha Beach Cruiser
ik ga voor de RX behandeling! tectyl verbergt veel, en als je erachterkomt ben je vaak te laat! RX, kun je even in typen bij google (RX 10... bijv.)
staat ook precies de behandeling in geschreven!
succes!
Geplaatst: do 25 jan, 2007 14:55
door Twécévé
charleston tuning schreef:ik ga voor de RX behandeling! tectyl verbergt veel, en als je erachterkomt ben je vaak te laat! RX, kun je even in typen bij google (RX 10... bijv.)
staat ook precies de behandeling in geschreven!
succes!
Haha, kzit idd net te zoeken op RX5. Bijzonder eng idee dat je het zo op het blanke staal hoort aan te brengen.
Lees bovendien dat je voordat je 't aanbrengt op het blanke metaal je 24 uur moet wachten voordat je RX5 etc. aanbrengt. Er moet zich namelijk een nieuw roestlaagje vormen waaraan RX5 zich hecht.

Dan nog een keer afwerken met RX10
Geplaatst: do 25 jan, 2007 16:48
door AK350
RX-5, Owatrol-olie, Dinitrol, enz. zijn veredelde Lijnolie producten.
Het voordeel is dat deze producten goed in de naden trekken, het is ook goed om je chassis van binnen op de onzichtbare plekken kan beschermen.
Een staalborstel, of staalborsten op de haakse slijper is idd. de eenvoudigste manier om de roest te verwijderen
Geplaatst: do 25 jan, 2007 21:53
door Evan
Voordeel van waxoyl is, dat behalve dat het goed in de naden loopt en alles afdekt, als het warm wordt (met warmer weer) het weer wat stroperig wordt en alle eventuele scheurtjes of gaatjes die in de laag zijn ontstaan weer dicht gaan. Daarnaast zitten er ook prducten in die het roesten moeten stoppen/tegengaan.
Dat het aggressief spul is heb ik meerdere malen ondervonden. Als je geen handschoenen draagt bij het verwerken ervan, zie je na verloop van enkele 10tallen minuten je aders in je arm grijzig zwart verkleuren
er is "vloeibare" waxoyl, die je in je holle ruimte spuit en er is een underbodyseal variant, die je met de kwast lekker dik op je chassis, in je wielkasten, motorruimte etc. smeert.
(ik kan al raden wat voor chassis je hebt, nee ik zal geen namen noemen, maar ik heb al meerdere van die chassis, ook als ze goed behandeld waren, rap naar hun grootje zien gaan. T zal het Argentijnse schroot-staal wel zijn

)
Geplaatst: do 25 jan, 2007 23:14
door Heiko
Heeft weleens iemand van FERTAN gehoord?
Geplaatst: do 25 jan, 2007 23:33
door Punky
Ja heb ik gebruikt op mijn spatbord en dit werkte goed. Al moet je met Fertan wel eerst goed schuren!!!
Geplaatst: vr 26 jan, 2007 09:01
door Truudsje
Wij hebben ook met Rx5 en Rx10 gewerkt (via internet besteld bij rustbuster, 2 dagen erna binnen). De rx5 is heel dun en loopt ook goed in de naden. De rx10 is wat dikker en moet je er meer 'op gooien', maar het werkt wel goed. Ik behandel er meerdere onderdelen mee (accubak, steun achter op chassis over tank waar koets op zit, de neus van de motor etc.). Proberen roest zo min mogelijk een kans te geven!!
Succes ermee.
Geplaatst: vr 26 jan, 2007 09:48
door Spookeend
Heiko schreef:Heeft weleens iemand van FERTAN gehoord?
Ja, dat gebruik ik altijd op "kleine" gaten, lol.
Prima spul, en idd, goed schuren, en niet alle roest verwijderen.
Over je chassis. Mijne is van dezelfde bouwer. Helaas, bagger is het. Bij mij binnen 4 jaar de hele bodem (voorzijde) er onder vandaan gerot. Was ook helemaal behandeld. Maar als de roest in het metaal zit, hou je het gewoon niet tegen.
Greatnix Spookeend
Geplaatst: vr 26 jan, 2007 12:46
door Twécévé
Truudsje schreef:Wij hebben ook met Rx5 en Rx10 gewerkt (via internet besteld bij rustbuster, 2 dagen erna binnen). De rx5 is heel dun en loopt ook goed in de naden. De rx10 is wat dikker en moet je er meer 'op gooien', maar het werkt wel goed. Ik behandel er meerdere onderdelen mee (accubak, steun achter op chassis over tank waar koets op zit, de neus van de motor etc.). Proberen roest zo min mogelijk een kans te geven!!
Succes ermee.
Kun je wat meer over de werkwijze vertellen? Eerst roest er helemaal af en dan RX5 of kan het over de vliegroest heen (volgens rustbuster kruipt het onder de roest en zou het de roest zo isoleren).
Mmm... misschien mn eend toch maar eens inruilen voor een snoek voordat ie (weer) door z'n chassis zakt.
Geplaatst: vr 26 jan, 2007 14:54
door AK350
Hoe zit het met de gegalvaniseerde chassis, ik heb wel eens een opmerking gelezen dat het galvanisatie-proces niet tussen de felsnaden komt.
Ik heb echter nog geen slechte gegalvaniseerde chassis gezien.
Hoe zijn de ervaringen hiermee ?