Pagina 1 van 1

tikkend geluid

Geplaatst: za 27 jan, 2007 20:28
door Der Alte
ik heb het volgende mijn 2cv6 start normaal als hij eenmaal loopt (de eerste 4 minuten hoor ik niks) begint er een tik hoorbaar te worden deze blijft hoorbaar tot hij goed warm is en verdwijnt dan voor 90% naar de achtergrond olie en filter zijn vervangen kleppen gesteld, ontsteking is vervangen, bougie's, auto rijd voor de rest goed topsnelheid ongeveer 115 (dit rij ik selden kruissnelheid normaal 95) heeft iemand dit al aan de hand gehad of weet wat dit kan zijn naar mijn mening de kleppen niet, drijfstanglagers is normaal alleen bij warme motor Teminste bij moderne motoren) en of dit kwaad zou kunnen? :?:

Geplaatst: za 27 jan, 2007 21:43
door backfire
Kan ook klepvolger zijn die beetje blijft "hangen". Topsnelheid 115, dat moet beter kunnen, maar misschien rijd je altijd rustig en dan zakt topsnelheid op den duur ook naar beneden.

Geplaatst: za 27 jan, 2007 22:19
door flashnr1
ik heb presies het zelfde probleem het is begonnen dat het wat kouder werd en als ie warm is hoor ik niks meer :roll:

Geplaatst: za 27 jan, 2007 22:21
door backfire
Dan zou ik eens gaan denken aan welke olie je gebruikt. Klinkt alsof hij te dik is bij koud weer.

Geplaatst: za 27 jan, 2007 22:24
door flashnr1
backfire schreef:Dan zou ik eens gaan denken aan welke olie je gebruikt. Klinkt alsof hij te dik is bij koud weer.
ik gebruik gewone 15w40 dat is toch goed voor de ford gebruik ik 0w30 dat kan niet in een eend denk ik :lol:

Geplaatst: za 27 jan, 2007 22:26
door Der Alte
Ik heb drie weken geleden olie en filter ververst met castrol 15w40 olie. Beter kan volgens mij niet voor de winter of wel????

Geplaatst: za 27 jan, 2007 22:38
door backfire
0w30 klinkt als longlife olie voor oliestokert. En nee, eend is van een heel andere constructie.

@der alte, is het tikken ontstaan na de oliewissel? Zo ja dan kan het zijn dat je motorke niet lekker loopt op de castrol.

Ik weet zo niet uit mijn hoofd wat er in moet (in die van mij zit 20w50)

Geplaatst: za 27 jan, 2007 22:43
door flashnr1
20w50 is nog dikker dan 15w40 maar ik denk ook inderdaad aan een klepvolger en kan dit kwaad ik hoop van niet

Geplaatst: za 27 jan, 2007 22:44
door Der Alte
Nee, hij deed dit al van te voren en het verschil tussen 15 en 20 w is de viscositeit dwz dat de 15w 40 met koudere temperaturen meer vloeibaar is dus beter smeert, 20w 50 is meer een zomer olie.
:roll:

Geplaatst: zo 28 jan, 2007 00:28
door Heiko
flashnr1 schreef:
backfire schreef:Dan zou ik eens gaan denken aan welke olie je gebruikt. Klinkt alsof hij te dik is bij koud weer.
ik gebruik gewone 15w40 dat is toch goed voor de ford gebruik ik 0w30 dat kan niet in een eend denk ik :lol:
Bedoel je soms OM30?

Geplaatst: zo 28 jan, 2007 11:12
door catscit
begin eens met de klepspeling the checken, da's namelijk exact wat jij beschrijft...
verder 15w40 is wat aan de dunne kant maar zoveel zal het niet uitmaken

Geplaatst: zo 28 jan, 2007 11:37
door backfire
Maar Jeroen, in beginpost staat dat klepspeling gesteld is, nou kan het natuurlijk net verkeerd staan.

nee het is geen OM30 maar 0W30. Dit is speciale longlife olie welke in mijn TDI gaat. Blijkbaar is dit omdat de nokkenas de pomp bedient van de verstuiver.

Geplaatst: zo 28 jan, 2007 12:24
door catscit
Je kunt door een holle pijp op het klpedeksel te zetten horen of het de kleppen zijn of niet, maar dit klinkt mij echt als kleppen en niet als iets anders. Kleppen willen nog wel eens verlopen net na het stellen.
Toch maar es checken zou ik zeggen, checken is zo gebeurd.
Verder. als de stoterbussen niet vlak meer zijn ( en dat is meestal) dan krijg je ook dit fenomeen.