Pagina 1 van 1

Speling drijfstanglagers

Geplaatst: za 3 feb, 2007 20:27
door Amisuper
Hallo allemaal,

Ik heb een AM2 blok gesplitst om te reviseren. Omdat ik de historie van het blok niet ken, ben ik van plan veel te vernieuwen. Voor zover het al mogelijk is om een goede nieuwe krukas te vinden zou ik willen weten hoeveel speling er op de drijfstanglagers mag zitten. Ik voel een heeeel klein beetje speling als ik de drijfstang voorzichtig naar voren en achteren beweeg. Ik heb het niet gemeten, maar het is echt super weinig. Kun je dit meten? En is het raadzaam om toch maar op zoek te gaan naar een nieuwe krukas?

groeten,
Michiel

Geplaatst: za 3 feb, 2007 21:39
door Bartje
Hoi Michiel,
Volgens mijn vraagbaak van Olyslager mag er tussen de 0,08 en 0,13 mm axiale speling op de drijfstanglagers zitten. Ik heb het zelf nooit gedaan maar misschien kun je de speling wel meten/afschatten met behulp van een voelermaatje.
Verder moet je er bij een krukas op letten dat de oliekanaaltjes vanaf de krukaslagers door de drijfstanglagers naar de zuigerpenlagers niet verstopt zitten. Dit kan je doen door er vanaf de krukaslagers luchtdruk op te zetten in een bepaalde stand van de drijfstang moet de lucht dan makkelijk doorblazen. Ik heb wel eens motoren gezien die kapot liepen omdat deze kanaaltjes verstopt zaten.

Tot slot kun je de axiale krukas lager speling meten met een voelermaatje, deze moet volgens Olyslager 0,07 tot 0,14 mm zijn. Als kanttekening moet ik er bij zeggen dat ik een motor heb opgebouwd waarvan de krukas los op de werkbank meer speling had (geloof 0,4mm) maar na montage was deze speling verdwenen althans niet meer voelbaar. Het kan dus zijn dat het monteren de boel iets opsluit waardoor de speling verdwijnt.

Of je een nieuwe krukas nodig hebt durf ik zo via een forum niets over te zeggen, maar met gezond verstand en gevoel voor techniek moet kun je volgens mij een heel eind komen.

Veel succes en de groeten, Bart

Geplaatst: za 3 feb, 2007 23:02
door backfire
Revisie bedrijven moet zoiets kunnen meten, anders moet je even naar Schijndel, daar zit een revisieberdijf die dat kan. Of anders BMW boxer specialisten er naar laten kijken.

Geplaatst: zo 4 feb, 2007 01:26
door catscit
meten kun je zelf ook.
Axiale krukas speling meten in een blok wat open ligt lijkt mij een interesante opgave! Kan enkel als de helften op elkaarz zitten?

Geplaatst: zo 4 feb, 2007 12:06
door Evan
meting van bigendlagers kan wel als het blok open ligt. Daar ging het hier toch om?

Geplaatst: ma 5 feb, 2007 18:34
door Amisuper
De speling op de drijfstanglagers zou ik kunnen meten door de drijfstang te bewegen en met een voelermaat de speling te bepalen. Van het voor en achter (bigend??? heet dat zo?) lager zie ik niet 123 hoe dat te meten. Toch maar eens zoeken naar een vervangende krukas. Zit daar trouwens verschil in tussen een AM2 en A06/635 blokje?

Geplaatst: ma 5 feb, 2007 19:26
door backfire
Met een meetklok, maar je moet dan wel een basis hebben om de krukas in te leggen.

Geplaatst: ma 5 feb, 2007 21:35
door Aloha Beach Cruiser
en zodra zoiets meer is dan toegestaan .. :roll:

dan meteen zoeken naar een andere krukas of??

Geplaatst: ma 5 feb, 2007 23:44
door backfire
Euh, ja, of laten reviseren of gewoon nieuw.

Geplaatst: di 6 feb, 2007 09:14
door Bartje
Axiale krukas speling meten in een blok wat open ligt lijkt mij een interesante opgave! Kan enkel als de helften op elkaarz zitten?
Ik weet niet of het een de juiste methode is, maar wat ik in het verleden heb gedaan is met een voelermaatje de speling meten tussen voorste krukaslager en krukas zelf. Dat is per slot van rekening de ruimte die de krukas heeft om axiaal te bewegen. Maar zoals gezegt: de speling die ik op die manier gemeten heb was niet meer voelbaar toen de krukas weer gemonteerd was.
Groetjes, Bart

Geplaatst: di 6 feb, 2007 13:45
door Gerard2cv
Om de axiale speling van het big end te meten kan dat gewoon los meten
met een voelermaatje want daar verander in gemonteerde toestand niets
aan en bij BMW langsgaan zou ik je helemaal afraden omdat daar kogellagers
in zitten en geen glijlagers

Geplaatst: di 6 feb, 2007 14:31
door backfire
Ik snap er waarschijnlijk niks meer van maar in het begin wordt er gesproken of speling op de drijfstanglager, volgens mij bestaat dit uit wel iets meer als alleen axiale speling. En dus moet je met een meetklok aan de slag om de speling van het lager te meten. :?

Naar voor en achter bewegen kun je ook op 2 manieren lezen. Als krukas los licht dan kan je lezen van vliegwiel richting ventilator, maar met een gemonteerde krukas kun je ook lezen drijstang naar binnen duwen en naar buiten trekken. Dit is een een beweging van voor naar achter als je er recht op kijkt. :roll:

:P

Geplaatst: di 6 feb, 2007 16:22
door Gerard2cv
Radiale speling moet 0 zijn met olie er tussen,Dus met een oliespuitje wat
plie bij het hoofdlager aan de achterkant en voorkant.Achter kan eraf ,
dus in het gaatje van de krukas en voor draai je het lager dat de gaatjes
overeen komen en vol spuiten tot het er bij de drijfstang uitkomt en dan
mag er geen speling meer zijn.
,

Geplaatst: di 6 feb, 2007 21:59
door backfire
Perfecte tip Gerard, die ga ik opslaan voor latere naslag. :D

Geplaatst: wo 7 feb, 2007 23:29
door Amisuper
Ok, bedankt allemaal, ik ga proberen te meten.

Ondertussen mijn koppen maar eens uit elkaar gehaald. Ik laat er harde zetels inzetten. De rest doe ik zelf. Ik heb al nieuwe kleppen en seals. Verder een kwestie van schoonmaken, kleppen inslijpen, de boel monteren en gaan....

Hier wat plaatjes:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding