Pagina 1 van 1
Bak kapot ??
Geplaatst: di 6 feb, 2007 11:48
door JanGert
Rijdt ik net naar de sportschool waar ik achteruit wil inparkeren.....maakt mijn bak ineens een raar geluid......noujaa....misschien niet helemaal goed in de versnelling dacht ik!
Thuisgekomen dacht ik; Toch nog es ff proberen. Stukje achteruit bij mij in de straat......niks aan het handje! Dacht ik!
Ik wil de eerste versnelling weer opzoeken, zit die pook muur en muur vast! Wil allen nog maar heel erg krakend achteruit. Ik snel naar mijn huis gerend om mijn telefoon op te halen....bel ik een vriend...tsja....weet je zeker dat het je bak is??
Ondertussen loop ik al bellend naar de auto.......is die pook weer helemaal los! Ik kon uhm zo weer in z'n 1 zetten. Nog heel eventjes schavend geluid, maar vervolgens de laatste honderd meter gewoon naar huis gereden.
Ik durfde niet verder te proberen......
Mijn vraag is dus: HELP!?
Wat nu?
Groetjes Jan Gert
Geplaatst: di 6 feb, 2007 12:07
door Punky
Ik vermoed dat de bekende moer van de achteruit is losgekomen. Je bak zal eruit en open moeten helaas.

Geplaatst: di 6 feb, 2007 12:14
door backfire
Ik weet niet of het lukt hoor, maar die moer zit in de opsluitdeksel. Dus lijkt mij, dat als je de bak ondersteunt en vervolgens de versnellingsbak steun losmaakt, je zo de deksel er af kunt halen.
Als dat lukt kun je de moer er misschien weer opdraaien en vastzetten. Niet vergeten te borgen en ook niet vergeten om eerst de olie af te tappen.
Ik hoop dat het zo lukt, anders moet de bak er onder uit.
Geplaatst: di 6 feb, 2007 12:18
door Punky
Die opsluitdeksel is toch de deksel aan de achterzijde he?
Als dat zo is, dan wordt het erg veel prutswerk en zul je ook het blok en de bak iets naar voren moeten halen om er een beetje fatsoenlijk bij te kunnen.
Geplaatst: di 6 feb, 2007 12:48
door backfire
Ja aan de achterzijde. Op zich heb je wel ruimte want er zit een ophangrubber tussen en daar tussen ook nog eens de afstandsbussen van +/- 20mm. Als je dat weg heb moet je genoeg ruimte hebben om er met een ratel / steeksleutel bij te kunnen.
Kijk los moet het toch, dus als het zo lukt spaart het wel de uitbouw van complete bak uit.

Geplaatst: di 6 feb, 2007 16:27
door Punky
dat klopt

Geplaatst: di 6 feb, 2007 23:20
door JanGert
Hmm....klinkt alsof het meevalt! Waar zit die opsluitklep precies?? En zit daar die moer in....kan ik die zo weer vast draaien??
Misschien heeft er iemand een foto van deze omgeving??
Geplaatst: wo 7 feb, 2007 09:31
door Punky
Het gaat dus om de plaat die op deze foto geheel links zit.
Hier hangt de bak in zijn ophangrubbers. Je zult de bak zo te zien uit zijn rubbers moeten tillen. Want de bouten waarmee hij in de beugel zit moeten ook los meen ik.
Ik zou persoonlijk het geheel demonteren, of op zijn minst blok en bak naar voren leggen op het chassis en ondersteunen met een garagekrik ofzo. Anders ben je denk ik langer aan het kloten.
Geplaatst: wo 7 feb, 2007 10:13
door backfire
Off Topic, ennuh Dolf van wie is deze nieuwe eend?
Geplaatst: wo 7 feb, 2007 10:18
door Punky
Is een Burton. Voor detailfoto's maak ik altijd gebruik van deze site. Staat er vol mee.
www.zwartezwaan.nl
Geplaatst: vr 9 feb, 2007 23:13
door catscit
hmmm, hier worden 2 dingen door elkaar gehaald.
a type bakken hebben 2 bekende problemen:
- moeren op de assen lopen los, deze moeren zitten achter het achterdeksel van de bak. Bak verwijderen, achterdeksel demonteren en kijken.
Symptomen zijn vreemde geluiden en allerlei versnellingen dan wel en dan niet kunnen vinden.
- borgring van tandwiel loopt los, trek het bakdeksel eraf. Dit gebeurd bij achteruit rijden, en op een gegeven moment loopt de zaak vast(als de borgring eraf flikkert). Is reeds eerder hier behandeld dacht ik.
Symptomen: je rijdt achteruit, vreemd geluid en je kunt niet meer schakelen / de bak zit vast. Je kunt het via een trukje tijdelijk oplossen als de ring er nog niet helemaal uit is, maar deksel zal open moeten om extra te borgen.