Pagina 1 van 1

Olieverbruik

Geplaatst: do 8 mar, 2007 19:50
door Neus
Om maar met de deur het huis binnen te vallen.

Ik heb een olieverbruik/verbrand probleem. Dit is alleen met koude start. Start ik de motor met choke: dan walmt de 2cv blauwe rookwolken. Start ik zonder choke, dan gebeurd er niet, of te wel: geen blauwe olierookwolken.

De eendmotor heeft 140 000 km gereden, wij vermoeden dat er nooit flink in gereden is, omdat ie zo traag was. De eend heeft een grote beurt gehad met kleppen stellen, daardoor trekt hij harder. 100 - 110 is zijn top. De punten zijn nog aardig. Niet helemaal top, maar wel aardig.

Wij vermoeden slechte compressie, versleten klepsteelrubbers, zodat er sochtend wat olie in de verbrandingskamer sijpeld. Het licht niet aan de olievulpijp, dat heb ik getest (versleten membraam zodat carterlucht + wat olie verbrand wordt) ik heb de 2cv gestart zonder luchtfilter en carterontluchting.

Wat kan het zijn, wie heeft advies?

Ik wil graag de compressie op meten, maar daarvoor heb ik natuurlijk. De compressie van een 2cv motor is...?

Geplaatst: do 8 mar, 2007 21:38
door Punky
Ik denk dat je zelf het antwoord al geeft. Het zijn vermoedelijk de klepseals of de zuigerveren. De compressie meten is dus een goede optie om achter de oorzaak te komen. De compressie is alleen afhankelijk van het type blok wat je hebt. Kijk eens wat er op het typeplaatje staat en geef dat even door, dan kan ik kijken wat er over in de vraagbaak staat.

Geplaatst: do 8 mar, 2007 22:10
door backfire
12

Geplaatst: vr 9 mar, 2007 07:50
door Ramon
hoeveel olie ligt er in je luchtfilter, maybe komt dat mee tijdens starten met choke!!

Geplaatst: vr 9 mar, 2007 19:10
door Neus
Kan niet mogelijk zijn. Want ik heb gestart (koude) met choke open en luchtfilter van de carburateur losgekoppeld.

Ik zal even kijken op het motor plaatje!

btw: wat is mijn 1ste post briek geschreven! Ik was vast moe :P

Geplaatst: za 10 mar, 2007 16:46
door catscit
Als je alleen bij de koude start blauwe rook hebt zijn de klepseals naar z'n grootje, niks aparts bij een 2cv blok.

Geplaatst: zo 11 mar, 2007 19:40
door hoiwessy
En wat als ie continu blauw rookt ?

Mart

Geplaatst: zo 11 mar, 2007 19:47
door catscit
zuigerveren versleten of olievulpijp kapot.
Meet compressie en carter onderdruk

Re: Olieverbruik

Geplaatst: zo 11 mar, 2007 20:30
door dyane_maniac
Neus schreef: De eendmotor heeft 140 000 km gereden, wij vermoeden dat er nooit flink in gereden is, omdat ie zo traag was. De eend heeft een grote beurt gehad met kleppen stellen, daardoor trekt hij harder. 100 - 110 is zijn top. De punten zijn nog aardig. Niet helemaal top, maar wel aardig.
ik vind 100 a 110 niet heel erg hoog voor zn top. is dit zn top nadat je m zelf (rustig) wat ruiger heb ingereden? in dat geval zou ik ook de compressie eens nameten. (verondersteld dat puntjes en kleppen dus verder goed zijn)

douwe

Geplaatst: zo 11 mar, 2007 21:01
door Neus
Het vreemde is wanneer ik amper (paar seconden) 1 cm de choke gebruik, weer indruk en verder hem draaiende houd, dan gaat de eend niet walmen.

Geplaatst: zo 25 mar, 2007 22:18
door Neus
Inmiddels heb ik de 2cv motor uit elkaar liggen: zwart geblakerde zuigers, versleten zuiger veren, de klepsteel rubbers waren aardig (toch vervangen hea) de inlaatkleppen waren een beetje brokkelig op de randjes, voorste en achterste keering op de krukas waren aardig lek. Ook was de koppelingsplaat nogal op. Er was haast geen groefje te bekennen.

Ik ben nog bezig met het in elkaar zetten: morgen ga ik verder!