Pagina 1 van 1
Vette remschijf
Geplaatst: zo 11 mar, 2007 13:50
door Tom Duckpower
Ola,
Eend naar de apk gebracht, afkeur helaasch..
Onder andere omdat de rechter remschijf wat vettig is, en daardoor niet helemaal recht remt.
Remolie kan niet, want reservoir zit nog net zo vol als voorheen, dus op het max nivo. Motorolie lijkt me ook sterk, want eend verbruikt en lekt nauwelijks/niet merkbaar.
Dus dan blijft over bakolie...
Jawel!
Nu had ik het vermoeden dat de/een keering (zit er daar wel 1?) van de aandrijf as aan de kant van de versnellingsbak gaar is. Dit omdat ook alleen de bakkant van de schijf vettig is:

Hier is het duidelijk op te zien.
Dus de grote vraag is, zit daar een kering? Dus achter de remmende schijf?
Of kan de olie elders vandaan komen, wat me erg sterk lijkt...?
Geplaatst: zo 11 mar, 2007 14:15
door Punky
Achter de schijf zit inderdaad een keerring die kan lekken. Dit zit er bij mij ook aan te komen, maar gelukkig nog niet zo als bij jou zo te zien.
Heb je toevallig ooit de aandrijfashoezen vervangen. Want deze kunnen ook vet rondslingeren wat op je schijf kan komen.
Ruik eens aan het spul. Als je achterover valt van de stank heb je te maken met bakolie.
Geplaatst: zo 11 mar, 2007 15:28
door Tom Duckpower
ashoezen zijn ooit vervangen, maar die aan de bakzijde nog nooit..
tis een dik vettig goedje, wat ook te zien is bij het handremblokje.. zit ook zand ed in, vandaar dat het wat dikker is.
zal er zo eens aan gaan ruiken..
Lekker ruiken doet het toch wel, ook als het bakolie is
EDIT:
ff gaan ruiken, ruikt nergens naar...
straks/morgen maar even de remklauw losgooien, schijf eraf en kijken hoe het eruit ziet al daar...
Geplaatst: zo 11 mar, 2007 18:11
door Ramon
hoge druk reiniger er op en gelijk naar de apk
Geplaatst: zo 11 mar, 2007 18:41
door Michiel van G.
aan de kleur te zien is het vet in de ashoes bakzijde. bij mijn dyane is deze lek en sproeit het in het rond (moet hem vervangen dus).
Echter is het lang niet zo erg als hier!
Geplaatst: zo 11 mar, 2007 21:02
door Tom Duckpower
ashoes zelf is helemaal schoon, en kan nergens een gaatje ontdekken.
Lijkt me zowiezo al sterk dat het dan op de remschijf komt, en vooraan de de bak-kant van de remschijf.
Als er een gaatje in de ashoes zit, dat wordt dat eerder richting motorkap gesmeten, en niet zijwaarts.
kleur komt ook doordat er een hoop vuil (stof, zand ed inzit)...
Geplaatst: zo 11 mar, 2007 22:12
door Bertje Beige
Ik heb ook aan de rechterkant een vette remschijf gehad, en dat was wel motorolie.
Maar door het zand en andere troep leek het wel vet.
Er lekte wat olie bij de olieleiding van de rechter cilinder, en dat waaide over de cilinder en door dat gat waar normaal je schijfremkapkoelding de wind van krijgt o.a. op de remschijf.
Maar bij mij was het chassis daar ook helemaal vet en het rook ook "lekker"
als ik de kachel aanhad, want er bleef ook olie staan onderin de cilinderbeplating.
Geplaatst: zo 11 mar, 2007 22:30
door Lelijke Eend
Mijn advies schoonspuiten en rijden zodat je kan zien waar de lekkage vandaan komt.
Geplaatst: ma 12 mar, 2007 13:20
door Erikjan
Ramon2cv schreef:hoge druk reiniger er op en gelijk naar de apk
Dat lijkt me niet echt de oplossing. Ik ben van mening dat je niet moet prutsen met remmen die zijn voor je veiligheid, dus z'n probleem met worden opgelost.
Zelf zou ik hem schoon maken zo dat je daarna goed kan zien waar de olie/vet vandaankomt.
Geplaatst: ma 12 mar, 2007 16:37
door André Post
Ik heb ook gehad dat een remschijf vet werd van een lekke ashoes.
Geplaatst: ma 12 mar, 2007 19:12
door Tom Duckpower
maar hoe verklaar je dat dan?
de ashoes zit een stukje van de schijf, en bij het rijden zal het vet in de rondte worden geslingerd en niet naar opzij/richting remschijf...
Zal morgen de ashoes nog eens goed bekijken, en mss woendag even de remklauw/schijf loshalen om te kijken hoe het achter de remschijf eruit ziet
Geplaatst: ma 12 mar, 2007 20:09
door Punky
Ik weet niet wat er voor wervelingen (wind) onder de kap zitten, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen dat het wel ietsjes kan schelen als de wind kaatst tegen je spatbord en zo via de opening in je chassis weer uit je motorruim gaat.
Geplaatst: di 22 mei, 2007 11:58
door TB
Toch maar het een en ander controleren. Dan weet je het zeker. Vel vervelend zoiets omdat je er zo lastig bij komt allemaal.
Geplaatst: ma 16 jul, 2007 00:30
door TB
En was je er inmiddels al achter waardoor het is veroorzaakt?