Pagina 1 van 2

alarmlichten

Geplaatst: vr 23 mar, 2007 13:10
door Niels
Hoi,......

lach me niet uit als m'n idee niet kan.... ik bedacht het net even snel en heb sowieso niet zoveel ervaring met electrische circuits op het aanleggen van bedrading in de berging na...

ik heb in mijn dashboard nog een gaatje over en ik heb ook nog een schakelaar over.

ik wilde hiermee een alarmlichtfunctie inbouwen in mijn dyane....

volgens onderstaande tekening. de lijnen in blauw heb ik erbij getekend en schakeling A en B worden beiden tegelijk door dezelfde schakelaar bediend...

gaat dit ergens problemen opleveren? (ontploft de handel? kortsluiting?
etc)

alvast bedankt

Afbeelding

Geplaatst: vr 23 mar, 2007 13:22
door Erikjan
Er is geen onderstaande tekening.

edit: Nu wel

Ik zal het even nakijken vanavond maar uit mn hoofd gezegd doe ik in onze burton precies het zelfde. Aleen gebruik ik ipv 2 schakelaars 1 schakelaar met een dubelpolig ralais.

Geplaatst: vr 23 mar, 2007 14:48
door Niels
ik dus ook
schakeling A en B worden beiden tegelijk door dezelfde schakelaar bediend...
heb het zo getekend voor overzicht....

maar het kan ook geen kwaar voor de clignoteur? ivm met 2x zo grote stroom?

Geplaatst: vr 23 mar, 2007 15:20
door backfire
Voordeel van clignonteur is dat er een bimetaal in zit als ie warm wordt verbreekt het contact, dus soort van zelfbesherming. Gevolg is dat het wat sneller zal knipperen en daardoor het contactje wat eerder zal slijten. Maar ja hoe vaak gebruik je gevarenlichten?

Geplaatst: vr 23 mar, 2007 20:10
door bartje2212
als de blauwe draad tussen A en B ook verbonden is met de gele (is er overheen getekend), en A en B worden samen bediend dmv dubbelpolige schakelaar, dan zou het volgens mij wel kunnen werken. En inderdaad; clignonteur is met bimetaaltje, knippert hooguit wat sneller. Check anders of er iets van max stroomsterkte op staat. totaal zou iets van 62 watt zijn? (2x21+2x10)

succes

Geplaatst: vr 23 mar, 2007 23:07
door Niels
ja die is verbonden, maar had geen zin om een bolletje te tekenen (lees vergeten)

verder kan het sneller knipperen opgevangen worden door een weerstandje in serie te plaatsen lijkt mij......
wordt denk ik dan mijn eerste dyane modificatie.,... maar ach origineel is ze al lang niet meer, hoor net van m'n oom dat de motor uit een 2cv6 komt..... :( balen :P moet em nog overhalen om de dyanemotor te reviseren, waar overigens een acadiane bak aan zit/zat... ok volgens mij ga ik offtopic dus ik hou t hierbij :P

Geplaatst: vr 23 mar, 2007 23:48
door AK350
Het schijnt dat 2cv's en dianes vanaf ongeveer 1980 hier al een aansluiting voor hebben in de kabelboom.

Zie het volgende topic:
http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... armlichten

schakelaar

Geplaatst: za 24 mar, 2007 15:07
door Le Patron
Daar zijn ook originele schakelaars voor te krijgen.

Geplaatst: di 24 apr, 2007 15:02
door Twécévé
Ik heb een 2CV6 Club uit 1987. Links op het dashboard zit een knop voor het mistlicht achter. Nu gebruik ik het mistlicht zelden (1 a 2 keer per jaar) en zou ik eigenlijk liever alarmlichten op mn eend willen hebben. Die mis ik namelijk nog wel eens.

Alleen, hoe? Mijn kennis van electriciteit is namelijk 2 op een schaal van 10. :?

Geplaatst: di 24 apr, 2007 15:37
door Michiel van G.
klopt mijn dyane uit 1977 heeft ook al een alarmlichtschakelaar omdat eind '76 dit in frankrijk verplicht werd. In NL niet, daarom zie je hier op de dyane dashbords vaak een afdekplaatje zitten waar nog een knop in kon, maar was de knop zelf niet gemonteerd

Geplaatst: wo 25 apr, 2007 11:39
door Koos de Kikker
Houd je er wel rekening mee dat je alarmlichten ook moeten werken bij een afgezet contact? Als ik je tekening goed begrijp gaat dit alleen maar werken met het contact aan!!!

Geplaatst: wo 25 apr, 2007 12:45
door Niels
Koos de Kikker schreef:Houd je er wel rekening mee dat je alarmlichten ook moeten werken bij een afgezet contact? Als ik je tekening goed begrijp gaat dit alleen maar werken met het contact aan!!!
goed dat je het even meldt.... gelukkig ben ik nog nergens aan begonnen....

tegen het sneller knipperen kwam mijn vader al met een goede oplossig, (en tsja, toen voelde ik me nogal stom dat ik daar zelf niet aan dacht)

zet er dan een weerstandje tussen.....

Geplaatst: wo 25 apr, 2007 12:54
door dyane_maniac
kijk idd even bij die link die hier gepost werd. bij "moderne" eenden en zelfs wat oudere dyanes is dit dus idd een kwestie van een schakelaar op een voorgemonteerd blokje klikken, stroomdiefje losmaken (anders blijft contact aan staan bij ingeschakelde alarmlichten) en klaar ben je! dus op citromobile even een schakelaartje met dat driehoekje erop scoren (iets van 7 aansluitingen aan de achterkant). ik denk dat dit de minste moeite is, met de kleinste kans om je kabelboom te verklooien. bij een eend kun je het beste de accu + bak even verwijderen dan kun je er vrij makkelijk bij.

douwe

edit: uiteraard werkt dit op deze manier ook met afgezet contact

Geplaatst: wo 25 apr, 2007 13:16
door Twécévé
dyane_maniac schreef:kijk idd even bij die link die hier gepost werd. bij "moderne" eenden en zelfs wat oudere dyanes is dit dus idd een kwestie van een schakelaar op een voorgemonteerd blokje klikken, stroomdiefje losmaken (anders blijft contact aan staan bij ingeschakelde alarmlichten) en klaar ben je! dus op citromobile even een schakelaartje met dat driehoekje erop scoren (iets van 7 aansluitingen aan de achterkant). ik denk dat dit de minste moeite is, met de kleinste kans om je kabelboom te verklooien. bij een eend kun je het beste de accu + bak even verwijderen dan kun je er vrij makkelijk bij.

douwe

edit: uiteraard werkt dit op deze manier ook met afgezet contact
Maarrr.... ik heb een moderne eend (1987) maar kan nergens een voorgemonteerd blokje vinden. Heb enkel een knop voor de ruitenwisser, remvloeistof en mistlicht. Daarmee is het basta.

Geplaatst: wo 25 apr, 2007 13:20
door Erikjan
Al gelukt? Waar heb je dat mooie plaatje uit geknipt? Is dat een volledig schema. Zou ik ook wel willen hebben dan. Lekker duidelijk zo te zien.