Pagina 1 van 3
ratelend geluid
Geplaatst: vr 6 apr, 2007 15:51
door Niels
het is al vaker genoemd, maar ik kon het niet precies meer terugvinden,
ik heb een ratelend geluid wat uit de motor lijkt te komen.
het is alleen als ik het gas los laat.... hoe hoger het toerental hoe harder hij ratelt.... bij gewoon gas geven klinkt alles normaal, ook stationair loops alles als een zonnetje...
ik las ergens dat zo'n ratelend geluid heel slecht voor je motor is....
maar waar ligt het aan? en belangrijker, wat doe ik eraan?
ik weet niet 100% zeker of het uit de motor komt, maar het lijkt er wel sterk op, er zit in ieder geval niks los, want ik heb alles gecontroleerd onder de kap of het wel vast zat.....
hellup...
Geplaatst: vr 6 apr, 2007 16:48
door backfire
Voordat we het ergste gaan bedenken, misschien ontstekingstijdstip beetje verkeerd.
Geplaatst: vr 6 apr, 2007 16:56
door André Post
Als je pingelen bedoelt, dat doet'ie juist bij volgas.
Ik denk dat het een krukas gaat worden, de beschrijving klinkt als
een bigend lager.
Heb ik een paar jaar geleden bij mijn eend gehad.
Helemaal gas los is het dan ook stil, maar juist bij gas minderen zodat de
motor niet belast wordt hoor je het duidelijk.
Geplaatst: vr 6 apr, 2007 17:05
door backfire
Daar zat ik ook aan te denken, maar dat is meteen zo'n serieus probleem, waar sommige behoorlijk van kunnen schrikken. Misschien heeft ie wel verkeerde bezine getankt.
Ik bedoel, misschien verstandig om eerste de eenvoudig zelf te controlleren zaken af te lopen.
Het kan ook een hangende nokvolger zijn.
Geplaatst: vr 6 apr, 2007 18:54
door Niels
ik heb de verkeerde bezine getankt, euro 95..... maar dat is al 5 tanks geleden minimaal.... in weet niet of het toen ontstaan is....
het is overigens niet de originele motor, die wil ik nog van de vorige eigenaar proberen over te kopen en te reviseren.....
dan krijgt hij daarna deze terug

Geplaatst: za 7 apr, 2007 19:13
door CitRoel
Doet ie het ook als je in neutraal gas geeft? Dan zou je met een schroevendraaier op de kleppendeksels kunnen luisteren of het uit het blok komt.
Geplaatst: za 7 apr, 2007 19:32
door Niels
hij doet het dus niet als ik gas geef, maar als ik het los laat...... maar ook in neutraal ja......
hoe moet ik dat precies doen dan moet die schroevendraaier?
Geplaatst: za 7 apr, 2007 19:43
door CitRoel
De schroevendraaier met de metalen kant op het blok zetten op een plek waar je vermoed waar het euvel zit en dan je oor tegen de schroevendraaier. Het geluid wordt heel mooi door de schroevendraaier door gegeven aan je oor.
Geplaatst: za 7 apr, 2007 19:45
door Niels
en dan laat je per ongeluk je schroevenvraaier los en die raakt dan het vliegwiel en wordt met een gigantische knal weggeslingerd.... net als toen mijn oom eens iets aan de carb ging doen ik toekeek.... nog nooit zo geschrokken

maar goed, ik zal het wel eens proberen als dat lukt, heb het idee dat er dan vanalles in de weg zit om goed te luisteren, maar ik zie wel....
Geplaatst: zo 8 apr, 2007 17:38
door wouter87
euro 95 is niet verkeerd blokken waar 98 in moet kan best een keer 95 in gedaan worden. (ik zal niet zeggen dat ik van mening ben dat in elk blok 95 kan zolang er nieuwe pakkingen etc in zitten)
Geplaatst: zo 8 apr, 2007 18:09
door catscit
wat heeft 95 nou weer met pakkingen te maken???
Lees de faq eens of zo.
Geplaatst: ma 9 apr, 2007 12:13
door wouter87
sorry toen ik op enter duwde wist ik dat ik het fout zei. maar nu weet ik zelfniet meer precies waar het nu wel mee te maken heeft (dacht iets gelezen te hebben met kleppen). wel weet ik dat Thijs Koolen me verteld heeft dat mijn blok wat op 98 hoort te lopen makkelijk op 95 kan draaien hij zei dat 98 gemaakt was voor auto's met een hogere compressie. hij zei dus letterlijk dat ik me dat geld kon besparen.
en nogmaals sorry voor het foute advies!!
Geplaatst: ma 9 apr, 2007 12:19
door backfire
Hoi Wouter, zover ik weet (behalve de oude blokjes, want daar ben ik niet thuis in) heeft alleen het S6 blokje een lagere compressie om op euro95 te rijden, alle andere 600cc motoren op euro98.
Als je in een euro98 blok euro95 gebruikt gaat hij pingelen doordat euro95 vroeger ontbrandt, te vroeg voor dat blok. Je zuiger wil dan eigenlijk teruguit. Kan voor een keer geen kwaad, maar je moet er niet jaar in jaar uit mee rijden.
Geplaatst: ma 9 apr, 2007 16:33
door Michiel van G.
inderdaad,
een dyaneblok kan NOOIT op euro 95 lopen. al na korte afstand is het te laat en is je motor stuk. dit komt door de hogere compressie van de motor. uberhaupt, alleen visa en a644 blokken mogen op 95 rijden.
Geplaatst: ma 9 apr, 2007 17:38
door Evan
Michiel van Ginkel schreef:inderdaad,
een dyaneblok kan NOOIT op euro 95 lopen. al na korte afstand is het te laat en is je motor stuk. dit komt door de hogere compressie van de motor. uberhaupt, alleen visa en a644 blokken mogen op 95 rijden.
mm en dan alleen de Visa 665 dan he