Pagina 1 van 2
Schommelen
Geplaatst: ma 9 apr, 2007 21:44
door Hanzzl69
Je kent het wel, als je achter een vrachtwagen of flinke bus rijdt, dat je door de wervelwind heen en weer geschommeld wordt.
Dat heb ik ook bij lage snelheden, maar dan zonder dat er iets groots voor me uit gaat.
Vandaag werd ik zo ongerust dat ik onderweg de wielbouten voor heb gecontrolleerd, maar die zaten allemaal goed vast.
Waar kan het aan liggen? En kan het kwaad?
Geplaatst: ma 9 apr, 2007 21:51
door Lelijke Eend
Krik het spul eens op en voel eens aan je wielen of je ergens speling hebt ?
Geplaatst: ma 9 apr, 2007 21:55
door Hanzzl69
OK, ga ik doen ... en als ik dat voel, wat dan?
Geplaatst: ma 9 apr, 2007 21:57
door Punky
Dan is dat normaal, want de fussees hebben altijd speling.
Als het echt gaat zwabberen, dan merk je dat wel. Maar het blijft een eend he. Zwabberen achter een vrachtwagen komt vaker voor me weke vering en een airodynamica van 0,00

Geplaatst: ma 9 apr, 2007 21:59
door Hanzzl69
Een beetje schommelen is niet erg maar als ik zelfs uitstap om wielbouten aan te draaien dan is het wel erg mis hoor, geloof me. Ik werd er gek van, dat gewiebel.

Geplaatst: ma 9 apr, 2007 22:18
door Lelijke Eend
Kijk ook *waar* de speling (eventueel) zit. Speling op de draagarmen mag niet. Op de wiellagers ook niet. Fusees mag (een beetje). Speling op het sturen mag niet.
Geplaatst: ma 9 apr, 2007 22:33
door Hanzzl69
Lelijke Eend schreef:Kijk ook *waar* de speling (eventueel) zit. Speling op de draagarmen mag niet. Op de wiellagers ook niet. Fusees mag (een beetje). Speling op het sturen mag niet.
De fusees lijkt me uitgesloten, een maand gelden APK gekeurd door eendenspecialist. Maar ik zal ze eens volspuiten, kijken of dat helpt. Speling op het sturen ook niet gemerkt. Stuurt prima.
Blijft over de draagarmen en wiellagers. Euh, even een domme vraag, hoe zien die laatste er uit? Kan me er -nog- geen voorstelling van maken.
Geplaatst: ma 9 apr, 2007 22:37
door Lelijke Eend
Wiellagers zie je niet

Maar als je je Eend van achter opkrikt en je wiel kan een beetje 'sturen' dan zit er speling op je wiellagers of je draagarmen. Bij je draagarmen kan je wiel niet alleen zo 'sturen' maar ook in z'n geheel een stukje naar buiten en naar binnen bewegen.
Geplaatst: ma 9 apr, 2007 22:47
door Hanzzl69
Wageffe, als ik achter opkrik moet je de voorste wielen op speling bekijken, zo begrijp ik je toch goed?
En nu je het zegt, er is voor de APK achter een wiellager vervangen.
Geplaatst: ma 9 apr, 2007 22:49
door Lelijke Eend
Nee, achter opkrikken is achterwielen controleren op speling. Speling kan je n.l. niet voelen als het wiel nog aan de grond staat.
Zorg er wel voor dat je Eend stevig staat als hij opgekrikt is ! Anders duw of trek je hem van de krik af.
Geplaatst: ma 9 apr, 2007 22:52
door Hanzzl69
Lelijke Eend schreef:Nee, achter opkrikken is achterwielen controleren op speling. Speling kan je n.l. niet voelen als het wiel nog aan de grond staat.
Ik vond het al zo gek.
Zou de reparatie niet goed zijn gedaan, het is inderdaad van na de apk.
Geplaatst: di 10 apr, 2007 09:33
door leo top
hoe is je bandenspanning?
Geplaatst: di 10 apr, 2007 11:56
door Hanzzl69
Bandenspanning heb ik vorige week nog gecontrolleerd, maar zal ik vandaag nog een keer doen. Moet toch tanken.
Geplaatst: di 10 apr, 2007 12:45
door Koos de Kikker
Als een eend bij lage snelheden zo erg heen er weer waggelt dat er gestopt wordt om te kijken of de wielbouten wel goed vastzitten maak ik me toch echt wel zorgen. Een eend hoort strak te rijden en niet te waggelen. Zeker niet bij lage snelheden. En dat waggelen kan ook niet veroorzaakt worden door een klein beetje speling.
Daarom:
1. Krik één voor één je wielen op en pak eerst boven en onder beet om te kijken of er (bovenmatige) speling op zit. Herhaal dit maar nu met je handen links en rechts op het wiel. Ook dan mag er maar weinig speling te voelen zijn.
2. Controleer de werking van de schokdempers. Als het waggelen plotseling is ontstaan kijk dan of de bevestigingbouten van de dempers niet afgebroken zijn en of de schokdemperrubbers nog in goede conditie zijn.
3. Controleer of je banden nog mooi rond zijn. Soms is het canvast gescheurd. Hierdoor kunnen er "bulten" in het loopvlak ontstaan.
4. Lijkt dit allemaal OK en de eend deint nog steeds, rijd er dan niet mee door maar ga ermee terug naar de eende garage of laat een kenner er naar kijken. Veiligheid staat bovenaan!!
Met 300.00 km eendenervaring durf ik rustig te stellen dat een eend goed koersvast is en niet uit zichzelf mag gaan hobbelen of deinen bij lage snelheden.
Het klapperen dat je ervaart als je achter een vrachtwagen rijdt heeft hier niets mee te maken. Dat wordt veroorzaakt door de rijwind.
Succes ermee.
Geplaatst: di 10 apr, 2007 14:19
door Hanzzl69
Koos,
Bedankt, mooi lijstje om mee aan de slag te gaan.
De schokbrekers zijn met de apk vernieuwd (anderhalve maand terug).
Net als een van de achterste wiellagers dus.
Ik ga het allemaal maar eens nalopen.
Groetjes,