Gebonk bij bocht naar links

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
deeoo
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: za 9 sep, 2006 15:06
Contacteer:

Gebonk bij bocht naar links

Bericht door deeoo » di 10 apr, 2007 20:29

Nou ben ik zo iemand die geluidjes aan een oude geit eerder aanwent dan me er zorgen over maak, maar de laastet tijd word ik toch een beetje ongerust. Bij bochten naar links hoor ik van rechtsvoor een akelig bonkend geluid. Alsof iemand met een rubber hamer op de as slaat. Op mijn werk (waar iedereen me uitlacht om mijn roestbak) werd het woord nok-as geroepen.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » di 10 apr, 2007 20:52

1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
Locatie: Zandvoort

Bericht door OnsEendje2 » di 10 apr, 2007 20:55

Het oog van je trekstang (van de vering) is wellicht ingesleten door het kantelmes. Dat kan een tik geven. Even goed controleren anders breekt hij opeens.
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

Charly
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 441
Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 20:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Gebonk bij bocht naar links

Bericht door Charly » di 10 apr, 2007 21:09

deeoo schreef: Bij bochten naar links hoor ik van rechtsvoor een akelig bonkend geluid. Alsof iemand met een rubber hamer op de as slaat.
Hangt je versnellingsbak nog in de steun? Was laatst bij mijn Dyane ook los geschoten, en maakte ook een bonkend geluid :shock:
2CV6 Charleston, 1986, NV-GN-36, Rood-Zwart
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » di 10 apr, 2007 22:05

De velg van je rechter voorwiel is veroest en loop tegen de fusee aan in de bocht.
Heb ik ook gehad, maar dan een rechterbocht.
Heb het wiel verwijderd en met een stevige hamer het bolgeroestte deel wat plat gemept.
Zo sla je de roest er een beetje tussen uit.
Op termijn een betere velg monteren.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2682
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » di 10 apr, 2007 22:14

ik heb dat ook gehad, vervolgens de band maar eens van de velg gehaald en me toen rot geschrokken: halve lasnaad in het midden was weggerot. Toen maar nieuwe velgen gemonteerd... Ik zou er in ieder geval goed naar kijken.
Mijn voorvelgen zijn ook al aan de beurt, want ik hoorde ook dat de velg tegen de fusee liep :(
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » vr 13 apr, 2007 07:41

En als het dat allemaal niet is,zou ik de buitenste aandrijfas ook maar eens
controleren

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » vr 13 apr, 2007 12:05

ik ben het met Gerard eens, zou heel goed de homokineet kunnen zijn! als je daar te lang mee doorrijdt kunnen er rare dingen gaan gebeuren.... (enorm trillende en bonkende auto op een rechte weg, erg vervelend als je met 130 km/h op de linker baan zit..)

greetzzzzzzzzz Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » vr 13 apr, 2007 12:30

Dan zullen we nog maar niet denken aan een as die vastloopt,dan ga je
haaks de hoek om, en dat met 120.Meestal merk je dat als je in een scherpe
bocht wil wegtrekken

Jesse
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 152
Lid geworden op: do 22 mar, 2007 15:30
Locatie: Heerlen

Bericht door Jesse » vr 13 apr, 2007 20:18

Gerard is er weer! :)

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
Locatie: Zandvoort

Bericht door OnsEendje2 » vr 13 apr, 2007 20:21

Jesse schreef:Gerard is er weer! :)
Jaaaaaaaaaaaaaaaa :!: Welkom terug! :D
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 3 mei, 2007 13:50

Toen ik de titel van dit topic las dacht ik: aandrijfas. De homokineet zou best eens gaar kunnen zijn. Hoes misschien gescheurd? Vet eruit geslingerd, slecht gesmeerd.... het gevolg is tikken in de bochten!

En anders een rotte velg. Komt vaker voor. Dan loopt ie inderdaad onder tegen de fusee aan. Maar als dat zo is dan voel je dat echt wel in t stuur.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Sabbatical Alex
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 27 okt, 2008 12:27
Locatie: Roodhuis

Bericht door Sabbatical Alex » wo 12 nov, 2008 11:29

Hee deeoo, ben benieuwd wat de uitkomst was... heb t zelfde (?) euvel, althans... daar lijkt t op.

Groet, Alex

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 12 nov, 2008 11:56

ik zou bovenstaande suggesties allemaal eens nalopen, want de kans is groot dat het bij jou weer net iets anders is als bij de topic starter.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Sabbatical Alex
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 27 okt, 2008 12:27
Locatie: Roodhuis

Bericht door Sabbatical Alex » wo 19 nov, 2008 20:49

Yep, je hebt gelijk: bleek een rotte velg met hele dikke bulten. Met op de dikste bult een kale metalen plek; daar liep-ie aan natuurlijk! Wat een verrassingen allemaal voor n beginner en ik vind t nog leuk ook.
De andere adviezen gecombineerd: met een hamer de bulten wat platgeslagen, Owatrol in de naden en later maar s goed kaalhalen en poedercoaten.
Of toch nieuwe velgen? Maar daar zal wel een ander topic voor zijn....
Een halve eeuw en eindelijk een eend...

Plaats reactie