Pagina 1 van 6

project spider 'monte carlo'

Geplaatst: do 12 apr, 2007 16:01
door Flying Duckman
Al zolang ik eend rijdt lijkt het mij leuk om een keer een leuke cabrio te bouwen of rijden. Ik ben eend fanaat dus wil ik graag een eend als cabrio een keer hebben.
Tot nu toe heeft budgettechnisch gezien het project altijd stil gestaan (het mag trouwens nog steeds niets kosten).

In de jaren nadat het idee als eerst voorbij kwam heb ik gekeken naar een lomax, een lepatron en later kwam de burton voorbij. Mede door de Burton ben ik juist tegen dit soort kits in een ander daglicht gaan kijken. Eenden zijn de laatste 7 jaar heel erg vlot uit het straatbeeld verdwenen en er rijden teveel van die Burtons rond naar mijn gevoel. Ook het type rijder van zo'n auto is van een compleet ander slag volk dan de 2CV rijder.

Omdat veel van dit soort eenden gesloopt worden voor kitcars had ik een ander idee.
Ik wil een 2CV cabrio gaan bouwen, een spider. Maar dan wel een fulltime cabrio met het barbot 2cv gevoel.

Nu zou ik een barbot replica kunnen maken. Ik heb nu wat voorbeelden gezien, maar geen vind ik eigenlijk helemaal mijn smaak.
Een gewone cabrio vind ik ook maar saai en een standaard kit wil ik niet.
Ik wil iets unieks!
Zoals ik het op dit moment zie moet de voorruit blijven, misschien de ventilatieklep er tussenuit, dan een ronde achterkant en vanaf de voorbank naar de achterlichten gebruik maken van een dakje als afdichting.
Tweede mogelijkheid, vrijwel gelijk eigenlijk aan de eerste, open voorkant, na de voorbank de koets dichtmaken en de achterkant moet dan open blijven, soort van pickup gevoel.

Een aantal eisen/richtlijnen van waaruit ik ga werken:

1. zoveel mogelijk 2e hands originele onderdelen gebruiken voor de bouw.
Dit omdat ze uiteraard goedkoper zijn en ik graag wil laten zien dat je een eend echt nieuw leven in kunt blazen en je er wat leuks van kunt maken en dat je niet zomaar iets weg hoeft te gooien! dus een low budget project, met een high end finish (hoop ik :-) )
2. het moet een Burton killer worden, dus een laag gewicht auto, gestroomlijnd en een beetje vlot. (met originele onderdelen, dus geen visa motor!)
3. het mag even duren voordat hij er is Ik richt op 3 jaar bouwtijd.

Ik heb al een geschikte koets gevonden waarmee ik eerst ga beginnen. De rest komt er wel achteraan. En uiteraard, er moet legaal mee gereden kunnen worden!

Geplaatst: do 12 apr, 2007 16:04
door backfire
heb je ook het orgineel gezien van de barbot?

Geplaatst: do 12 apr, 2007 16:17
door Flying Duckman
niet in het echt, maar ik heb een hele mooie poster hangen waar ik hem al uren uitgebreid bestudeerd heb :-)

Geplaatst: do 12 apr, 2007 16:46
door Aloha Beach Cruiser
leuk projeckt lijkt me! ben benieuwd en blijf het volgen :wink:

Geplaatst: do 12 apr, 2007 17:03
door Bartje
Leuk project, :D 8) :D ik zou zelf gaan vooor een zo goed mogelijke barbot replica, maar goed door mij moet je je niet laten leiden.
Als je er een Burton killer van wil maken moet je nog wel een goede truc verzinnen, want een Burton weegt maar 480 kg en heeft doorgaans een licht opgevoerde motor. Ik denk dat het vrijlastig is met staal jouw model lichter te maken als een Burton, maar goed wie niet waagt wie niet wint.

Succes en de groetjes, Bart

Geplaatst: do 12 apr, 2007 17:08
door Erikjan
Mijn burton weegt 510 kg volgens de papieren, die 480 haal je volgens mij alleen zonder reserve wiel en met een lege tank.

Succes met je project, ik ben benieuwd.

Geplaatst: do 12 apr, 2007 17:37
door CitRoel
Afbeelding

Zoiets dus?

Of wil jij je 4 deuren houden?

Geplaatst: do 12 apr, 2007 18:23
door Evan
Bartje schreef: Als je er een Burton killer van wil maken moet je nog wel een goede truc verzinnen, want een Burton weegt maar 480 kg en heeft doorgaans een licht opgevoerde motor.
misschien nog wel belangrijker: de luchtweerstand, die zal bij een burton lager liggen dan bij een eend.

Geplaatst: do 12 apr, 2007 18:49
door Tim Rozendaal
Bartje schreef:Als je er een Burton killer van wil maken moet je nog wel een goede truc verzinnen, want een Burton weegt maar 480 kg
Dat is over het algemeen hoger, bij ons met een halfvolle tank, reservewiel en basisgereedschap voor 2cv gaf de brug 520 kg aan.

En ik denk dat als ik naar de foto kijk die Citroel geplaatst heeft, dat het met de luchtweerstand niet heel erg veel scheelt.

Geplaatst: do 12 apr, 2007 18:58
door Erikjan
"Omdat veel van dit soort eenden gesloopt worden voor kitcars had ik een ander idee.
Ik wil een 2CV cabrio gaan bouwen, een spider. Maar dan wel een fulltime cabrio met het barbot 2cv gevoel."

Deze redenering snap ik niet helemaal. Voor jou project moet je een eend slopen met een goede koets. Voor een plastic kitcar pak je er een die niet meer is te redden.

Moet het zoiets worden btw?

Afbeelding

Geplaatst: do 12 apr, 2007 19:04
door Aloha Beach Cruiser
zo hard rijden die burtons volgens mij ook weer niet (lang verhaal..citromobile 2006) :lol: :lol:

Geplaatst: do 12 apr, 2007 19:33
door leo top
Mijn Patron weegt exact 500 kg. Met een wat zwaarder chassis. (van een Ami 6)

Geplaatst: do 12 apr, 2007 19:44
door Flying Duckman
djjr schreef:"Omdat veel van dit soort eenden gesloopt worden voor kitcars had ik een ander idee.
Ik wil een 2CV cabrio gaan bouwen, een spider. Maar dan wel een fulltime cabrio met het barbot 2cv gevoel."

Deze redenering snap ik niet helemaal. Voor jou project moet je een eend slopen met een goede koets. Voor een plastic kitcar pak je er een die niet meer is te redden.

Moet het zoiets worden btw?

Afbeelding
Ik ga vanavond even wat proberen te photoshoppen om tot wat ideeen te komen.

Voor mijn project pak ik dus ook een koets die slecht is. Ik ben altijd van mening geweest dat bodemplaten en dorpels e.d. vervangen kunnen worden. Het meeste plaatwerk is allemaal te krijgen, dus koetsjes zijn voor een groot deel absoluut te repareren, en ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf ook wel eens te goede koetsjes heb gesloopt, maar goed dat is 7 jaar geleden.
Ik heb nu een koets gevonden die een verrot voorruitframe heeft, rotte dorpels en de rest van de ellende. Een ' afgeschreven' koets.
Die wil ik dus gaan gebruiken, wat opknappen en aanpassen aan mijn wensen. Dat ding dat op een gebruikt chassis zetten, roest niet zo'n probleem, tenzij hij al door zakt. (tips?)
dit geheel dus netjes opknappen en opbouwen, en voila een eend is geboren...
Sterker nog, mijn huidige eend is ooit afgebrand en daar heb ik dus ook een nieuwe koets op mijn geredde chassis gezet en weer opgebouwd (zie laatste eendei krantje).
en in die spirit wil ik dus wat maken.

Even wat voorbeelden wat opties kunnen zijn.

Afbeelding Alleen dan zonder het dakje
Afbeelding
maar dan wel zonder de open spatborden en met de achterlichten zoals de eerste foto
Afbeelding
dit lijkt heel erg veel op een idee wat ik had, maar dan wel weer met voordeuren.


Afbeelding
Dit is ook nog een leuk optie, relatief makkelijk omdat je niet met heel veel ronde vormen hoeft te werken.

en waar ik ook aan loop te denken is dus gewoon cabriovoorkant, zonder dak dus! En dan een pickup achterkant.

Even over gewicht, een standaard eend weegt 560 kg! Dus dat is slechts 80 kilo meer dan een Burton. Haal er eens een achterbank uit, isolatie, raamwerk en wat materiaal dan zak je al heel snel 50-60 kg, dus kom je al bijna op hetzelfde uit. Met een sportfilter en een paar kleine aanpassingen aan de motor en versnellingsbak (bijvoorbeeld van een 4tje) kun je al hele leuke resultaten halen. Je moet het allemaal wel even in perspectief zien. Het wordt voor 100% een fun auto, dus isolatie heb je niet echt nodig, een dak komt er niet op, dus met regen of kans op regen ga je er niet mee rijden, alleen met mooi weer. Woon/werk verkeer zou misschien nog kunnen, maar daar krijg ik mijn vrouw niet in denk ik :-)
De auto dan flink verlaagd, zodat hij laag op de grond hangt, perfecte leuke auto om in de omgeving lekker rond te crossen of een enkele meeting mee te pakken in de zomermaanden.

Geplaatst: do 12 apr, 2007 19:58
door OnsEendje2
Ken je de Hofmann cabro? Die staat al heel lang op de site van Ad vd Horst
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: do 12 apr, 2007 20:05
door Flying Duckman
Gruwelijk lelijk dat ding :-)
Altijd al gevonden!
maar rijdt wel lekker, wel eens mee gereden..