big bore of niet??

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » do 7 feb, 2013 23:46

LPGo schreef:Bart geweldig wat je allemaal schrijft maar ik ga het toch maar eens zelf onderzoeken, in elke bank kun je correctiefactors aangeven, die het verlies van afrollen van de banden, aandrijfassen, versnellingsbak moeten compenseren, als je hier dus mee speelt, speel je ook met de vermogens-waardes.... hoeveel verlies heb je dan zeg het maar, er wordt dus gewoon maar iets aangenomen..... Beter zijn al de banken waarbij de banden eraf worden gehaald en de wielnaven rechtstreeks worden aangesloten, op de testbank (hubdyno) hier speelt in elk geval het afrolverlies van je banden geen rol....

Trouwens de factor is 1,359623 en deze staat vast.

last but not least, hoeveel mensen hebben om wat voor reden dan ook problemen gehad met BB kits? en dus hoe robust is deze modificatie? Ik ben van mening dat 600cc ongeveer het maximale is wat met conventionele techniek in een eende motor kan draaien


Er rijden zat conversies rond die wel werken (tot 850cc), je moet alleen niet van orginele 2cv6 cilinders uitgaan (mijn persoonlijke) mening!!!

Het probleem is meestal dat er de nodige dingen vergeten worden mee aan te passen aan het grotere vermogen (koeling van lucht en olie, benzine huishouding, timing van ontsteking en nokkenas) en daardoor kan/gaat het dus mis (gaan......)

Nog een punt is dat er uitgegaan wordt van onderdelen die al 100.000km+ erop hebben zitten krukas, tandwielen enz. die hebben al een heel leven achter zich. Door deze nu nog eens hoger te gaan belasten gaat het dus mis...... en de eerste echte revisie van een krukas (uit elkaarpersen, nieuwe lagers/bussen/pennen of hoe je het ook wilt noemen erin en weer samenpersen moet ik nog zien)!!
Wat uiteindelijk telt is wat aan de proefbank meet, ervanuitgaande dat die goed gekalibreerd is! Wat daarna met foemel faktoren wordt gerekent is een schattig van het vermogen aan de krukas en daardoor altijd open voor discussie.

Sorry, maar de faktor pk<->kW staat niet vast, want er zijn verschillende normen voor pk. In ieder geval SAE en DIN, ik geloof dat een SAE pk iets kleiner is, dus meer SAE als DIN pk per kW.

De rest ben ik het helemaal mee eens, ik had moeten zeggen dat een standaard eenden cilinderbus (naar mijn smaak) niet verder opgeboort kan worden.

Bij mijn onderdelen leverancier zijn ze overigens goed bezig met het reviseren van krukassen. Daar zit denk ik echt wat goeds aan te komen.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » vr 8 feb, 2013 12:16

Naar mijn mening is de eenheid Din/SAE pk gelijk alleen de metingen worden anders gedaan.

Bij SAE pks' wordt alleen het vermogen gemeten zonder aggregaten zoals dynamo benzinepomp (waterpomp) vliegwiel enz.
Bij Din pk's wordt een complete motor getest met een stroomvragende dynamo benzinepomp (waterpomp) vliegwiel enz. hierdoor zijn Din pk minder dan SAE pk's.....

De Fransen maten altijd in SAE anders bleef er helemaal niets meer van het machtige vermogen van onze 2cv'tjes over :wink: :wink: :wink:
De rest ben ik het helemaal mee eens, ik had moeten zeggen dat een standaard eenden cilinderbus (naar mijn smaak) niet verder opgeboort kan worden.
Nou dan hebben we alvast 1 overeenstemming
Bij mijn onderdelen leverancier zijn ze overigens goed bezig met het reviseren van krukassen. Daar zit denk ik echt wat goeds aan te komen.
Wil je de gevens van deze onderdelen boer delen.... ( mag ook per mail)

Ik weet dat VGS met krukassen uit 1 stuk bezig is(garandeerd tot 90 pk) maar in enkele stuks is dit zo duur dat het belachelijk is (2500 euro) en in een serie van 1000 stuks kosten ze maar 300 euro of zo, maar ja heb jij 300.000 euro liggen!!!

Verder kan ik me helemaal met Erikjan vinden, je moet de bank gebruiken om meer uit je motor te halen en de progressie te zien die je boekt...... (Wel altijd de bank met dezelfde factoren instellen).

Maar tegenwoordig kun je dit soort dingen ook al op je smartphone, er zijn diverse programmatjes die met de acceleratie-sensoren uit je mobiel de versnelling en via bepaalde formules en gegevens (gewicht van de wagen)het vermogen uitrekenen, ik werk hier wel eens mee, het kost (bijna) niets maar je kunt er geweldige dingen mee doen i.c.m. gps.
0 tot 100 tijd b.v. grootste acceleratie enz.... maar ja uiteindelijk gaat er niets boven mijn eigen kont en oren als je begrijpt wat ik bedoel

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » ma 18 mar, 2013 15:58

De vorige vermogensbankdag ging helaas niet door ivm weinig aanmeldingen. Nu is er 8 juni weer een.

http://burtonownersclub.nl/index.php/ka ... mnr3jccc4s

Ik hoop dat er meer mensen zijn dit keer en dat het wel door gaat.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » ma 18 mar, 2013 17:34

Ik wil wel een keertje naar zo'n dag. Alleen is deze keer een beetje te vroeg, denk dat ik mijn visa blokje (met ik hoop een ontsteking van lpgo) nog niet klaar is.

Joey_Brinkmann
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 495
Lid geworden op: di 17 mei, 2011 12:50

Bericht door Joey_Brinkmann » ma 18 mar, 2013 18:00

ik wil ook heel graag naar zo'n dag. helaas heb ik nu geen blok inmekaar zitten. maar ben erg benieuwd wat het straks gaat leveren.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » di 18 jun, 2013 15:11

Heb inmiddels ruim 5000 km gereden met de Bigbore. Het gaat nog steeds perfect.
Lekker veel koppel. Inhalen vrachtwagens geen enkelpunt meer.
Met de 600cc ging de motor alleen maar harder brommen als je bij 80 gas gaf en ging dan kruipend naar de 100. Het vermogen was te laag voor de versnellingsbak met lange eindoverbrenging. Nu kan ik bij 100 gasgeven en gaat hij gelijk weer door naar 110 / 120 afhankelijk van de wind.

Doris D.
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 88
Lid geworden op: do 25 mei, 2006 16:06
Locatie: Eindhoven

Bericht door Doris D. » di 18 jun, 2013 16:52

Ben je ook al op de vermogensbank geweest?
Dan zul je zien dat het nog net even beter kan door goed af te stellen van de sproeiers. :D
Met een waggelende groet van Annemiek en Hans

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » di 18 jun, 2013 19:07

Doris D. schreef:Ben je ook al op de vermogensbank geweest?
Dan zul je zien dat het nog net even beter kan door goed af te stellen van de sproeiers. :D
Komt ie net vandaan :D :D :D :D

zie topic
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=125 ... highlight=

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » di 29 okt, 2013 16:33

Kleine update: Nu 10.119 km gereden met de bigbore set. incl. 4000km naar Spanje met caravan.

Nog steeds erg tevreden, het koppel is geweldig. Het is nu gewoon leuk om gas te geven, het is echt een wereld van verschil.

Nadeel is wel dat je daardoor niet erg zuinig rijdt ;) Naar Spa op en neer heb ik over 800km gemiddeld 1:14,5 gereden niet eens erg slecht.
Naar spanje over 4000 km waarvan het grootste deel met caravan 1:10 gem

Hij is ook weer op de Dyno geweest dit keer bij de Tuning Factory in Weerd daar had ik 35,6 pk . De tuning factory berekend het vermogen aan de motor door de aandrijfverliezen te meten. Hierdoor valt het een pk of 4 hoger uit dan bij Burton.

In de tussentijd is wel de motor helemaal los geweest, ik had een hoog olieverbruik 8l op 4000km. Om dat ik de klepseals verdacht heb de boel los gehaald de klepseals vervangen en kleppen opnieuw geslepen. En toen kwam ik er achter dat de nokkenas pitting vertoonde. Dus die ook gelijk maar vervangen. En laten timen door Fillip die ook de krukas heeft beoordeeld.

Uiteindelijk blijkt de oorzaak de olievulpijp met hardgeworden rubbers. Dus die ook maar gereviseerd. Motor is nu compleet gereviseerd en voorzien van nieuwe pakkingen en keerringen.

zloek
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 3 feb, 2008 17:52
Locatie: kollum

Bericht door zloek » wo 20 apr, 2016 19:41

Hoi,

ik weet dat dit een oude post is, maar ik heb ook een bigbore van BCC, elektrische ontsteking, powertube, grotere sproeiers van BCC die bij de set hoorden en als ik harder dan 80 rijd dan begint de eend te stotteren en in te houden, hij zakt tot 65km/uur en en dan heel langzaam komt hij later weer tot 80km. Ik heb nu 700km achter de rug.
Waarom houdt hij in? Wordt die te heet of staat mijn ontsteking verkeerd?
alles is nieuw op de eend.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » wo 20 apr, 2016 21:41

Ik zou even de vlotterhoogte checken.

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » vr 22 apr, 2016 11:46

Het hoort zich inderdaad aan dat hij niet genoeg brandstof krijgt.
Citroen 2cv6 special 1986

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: big bore of niet??

Bericht door Erikjan » za 13 jun, 2020 00:33

Even een oud topic uit het stof halen, ik rijdt nog steeds met mijn bigbore set. heb z'n 50.000 km gereden incl. met een mini caravan bij 40+ vol gas de pirineen over en hij gaat nog steeds erg goed.

Pa heeft de zelfde bigbore op zijn daily 2cv en die rijdt er ook al jaren zonder problemen mee.

We hebben alleen een iets hoger olieverbruik maar niet extreem dat is al van af het begin. af en toe een kopje bijvullen.
Nu zijn dit bigbore sets met gesmede zuigers.

Nu las ik in het begin van dit topic nog al wat problemen met de standaard bigbore set en ik vroeg me af of deze set inmiddels beter is. Ik weet dat ze in het begin gebruikte cilinders op boorde en nu gebruiken ze alleen nog nieuwe cilinders om op te boren.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen nu een paar jaar verder.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: big bore of niet??

Bericht door Thijs » za 20 jun, 2020 08:18

Mooi, die 50.000 stemt hoopvol.
Ik heb net een set gemonteerd en ga nu inrijden.... 2000km lang...
De eerste bevindingen zijn goed.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 8 Pro met Tapatalk


Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: big bore of niet??

Bericht door Erikjan » za 20 jun, 2020 17:48

50.000 km is niet met de 'normale' bigbore set.
Op de pickup heb ik een een set met gesmede zuigers die is meer als 2x zo duur.

Voor de nieuwe eend heb ik nu ook de set uit Zutphen gekocht was met vaderdag in de aanbieding.

Plaats reactie