Pagina 19 van 19

Re: big bore of niet??

Geplaatst: vr 17 jul, 2020 19:16
door IVARIO
Dat klinkt allemaal positief, ik denk dat ik het toch maar ga doen.
marcopr schreef: ma 13 jul, 2020 15:05 Ik heb altijd geleerd dat een krukas geen speling moet hebben, speling duidt op slijtage en zal snel groter worden.
Sorry Marco, ik bedoelde de zuigerstangen, niet de krukas.
Ik heb een beetje zijdelingse speling op de zuigerstangen, maar geen speling in de lengterichting.

Kan die zijdelingse speling kwaad, of hoort dat misschien zo?

Re: big bore of niet??

Geplaatst: za 18 jul, 2020 21:30
door Thijs
Vandaag 1000km gereden met vouwwagen en 4 man in de Dyane.
Geen centje pijn.
Snelheid rond de 95 a 100km/u.

Het enige wat oververhit was was m'n telefoon....

Re: big bore of niet??

Geplaatst: zo 19 jul, 2020 13:23
door Erikjan
Mooie berichten. Rijdt fijn he beetje extra power.

Telefoon achter het raam in de zon gehad?

Re: big bore of niet??

Geplaatst: zo 19 jul, 2020 17:30
door Thijs
Ja, telefoon aan de lader, in de zon, aan het navigeren...
Daar wordt ie blijkbaar erg warm van.

Het extra vermogen met de big bore is echt top.
Je kunt een stuk sneller de helling op.

Re: big bore of niet??

Geplaatst: di 28 jul, 2020 21:45
door Thijs
Weer thuis, nu totaal zo'n 2500km gereden na de inrijperiode, met de kar er achter dus.
Geen enkel probleem gehad.

De temperatuur in Frankrijk was regelmatig boven de 30 graden.
Het lijkt er op dat na goed inrijden het warmlopen geen probleem meer is.

Re: big bore of niet??

Geplaatst: di 28 jul, 2020 22:21
door Erikjan
Dat klinkt goed. Hoe heb je de inrij periode gereden?

Re: big bore of niet??

Geplaatst: di 28 jul, 2020 22:26
door Thijs
Gewoon niet harder gereden dan 80km/u zoals op de site van de leverancier staat.
Tuurlijk ben ik er wel eens overheen gegaan maar niet veel of langdurig.

Re: big bore of niet??

Geplaatst: vr 19 mar, 2021 22:37
door Thijs
Inmiddels heb ik in mijn andere Dyane ook een big bore zuigerset ingebouwd.
Deze auto rijdt op LPG.
De carburateur en verdamper zijn toevallig ook vervangen dus ik moet het nog wat afstellen maar de eerste kilometers voelen goed.

Het inrijden is niet het leukste deel maar ik ben alweer 700km op weg, zonder problemen.

Re: big bore of niet??

Geplaatst: zo 19 sep, 2021 14:00
door Thijs
Inmiddels 10.000km verder op LPG in de Dyane.
Geen enkel probleem gehad met de big bore of de lpg.
Het rijdt gewoon soepeler dan de standaard cilinders hoewel de topsnelheid niet echt omhoog gaat.
Hoe dat is met een Eenden-versnellingsbak weet ik niet.

Re: big bore of niet??

Geplaatst: zo 19 sep, 2021 21:09
door Erikjan
Top, het is voor ons echt een onmisbare upgrade. De topsnelheid gaat niet echt omhoog maar je haalt het wel veel makkekijker. Voor de pickup hetverschil een bus die 100 gaat met tegenwind in halen er weer achter moeten.

Re: big bore of niet??

Geplaatst: zo 19 sep, 2021 22:50
door dimi_v
Thijs schreef: zo 19 sep, 2021 14:00 Inmiddels 10.000km verder op LPG in de Dyane.
Geen enkel probleem gehad met de big bore of de lpg.
Het rijdt gewoon soepeler dan de standaard cilinders hoewel de topsnelheid niet echt omhoog gaat.
Hoe dat is met een Eenden-versnellingsbak weet ik niet.
Precies 6 maanden en 10.000 km verder 88-)
Wel goede feedback over de set ook, geeft anderen ook weer meer inzicht.

Re: big bore of niet??

Geplaatst: ma 20 sep, 2021 09:57
door Thijs
Inderdaad, ik had nog niet gezien dat het dan 10.000km in een half jaar is.
En dan te bedenken dat we deze niet eens mee hebben gehad op vakantie.

Ik had tot voor kort om het weekend 2 ritten van 350km, dus 700 in een weekend. Dat tikt lekker aan.

Ik gebruik deze Dyane nu dagelijks.
Dat is overigens prima te doen.

Re: big bore of niet??

Geplaatst: ma 20 jun, 2022 21:34
door Erikjan
Kleine update.

Voor de nieuw gemaakte charleston heb ik een bigbore set van Burton gemonteerd. afgelopen week de eerste 650km gereden. Hij rijdt heerlijk. Helaas moet je eerst 2000km inrijden. Dan mag je niet boven de 4000rpm of 80kmh rijden. Nu zit er een langere versnellingsbak in dus met 4000 rpm ga ik gelukkig iets harder ongeveer 85kmh.

Naar de meeting in Zolder gereden met de eend volgeladen en 2 personen hij loopt lekker en trekt goed op. Je moet behoorlijk ver van het gas om niet te hard te rijden. ben maar een paar keer in de 2e trap van de carburateur geweest om dat de weg iets omhoog ging of even een vrachtwagen voorbij.


Kwa prestaties vergelijkbaar met de bigbore van de pickup.

Wij hebben nu 3 eenden met bigbore en willen niet meer zonder ;)

De 2cv van pa en mijn pickup hebben een set met gesmede zuigers. Die was iets duurder maar die zuigers zouden sterker moeten zijn. De pickup is ruim over de 60.000km met deze set en de 2cv van pa wordt al jaren dagelijks gebruikt. Beide draaien nog goed. Enige nadeel van deze set is dat ze iets meer olie gebruiken. je moet af en toe iets bij vullen.

Nu voor de Burton set gekozen i.v.m. de prijs het scheelt meer als de helft. De eerste km zijn veel belovend. Kwa prestatie lijkt het gelijk voor zo ver ik het nu kan voelen. Olieverbruik geen druppel nog op 650km. De duurzaamheid gaan we mee maken.

De pickup heeft met +40graden een mini caravan van 400kg de pirineen over getrokken zonder stuk te gaan. Vol gas in de 1e soms. alles tikte van de warmte boven aan de berg. ben blij dat er geen temperatuursensor op zat hoef je je daar ook niet druk over te maken :D

In september ga ik weer die kant op met de nieuwe eend zonder caravan maar wel de bergen in.