nog enkele las-vraagjes

Stel hier je vragen over lassen.
Plaats reactie
hanzz
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 439
Lid geworden op: do 13 mar, 2003 17:29
Locatie: wellen

nog enkele las-vraagjes

Bericht door hanzz » ma 16 apr, 2007 20:07

Hallo,

ik ben wat aan het leren lassen met m'n halfautomaat
maar ik heb een paar probleempjes

Wat moet ik doen als het bij het lassen heel hard spettert?

mijn draad komt telkens na +- 20 secondenlassen niet meer goed door, ik hoor het motortje wel zacht zoemen als ik de "lasknop" induw, maar er komt enkel terug draad door als ik lichtjes met het "lashandvat" ergens tegen tik wat kan dit zijn?? er zit een 0.6 draad op en alles staat fatsoenlijk ingesteld op die 0.6 draad...

Ik hoop dat iemand mij hier wat kan helpen :twisted:

groeten

Hanzz

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » ma 16 apr, 2007 21:36

hans wat voor toestel heb je 1?
een probleem is als je aandrijf rollen versleten zijn of je binnen spiraal.
wat ook mogelijk kan zijn dat je goedkoope lasdraad is wat niet goed rond is zodat het niet goed door het contact pit wil je ziet dit tegenwoordig steeds vaker.
groeten siemen
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

björn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1402
Lid geworden op: zo 18 feb, 2007 13:21
Locatie: hillywood (hilversum)

Bericht door björn » ma 16 apr, 2007 21:48

hoi
is het mondje waar je draad uit komt niet vies of word die(gloeiend) heet want dat wil ook ook wel is problemen opleveren

ik zou even bij een las boer af las handel langs gaan met het apperaat.
die wil bij lief aan kijken heust wel helpen
en als je zegt dat je het op eend gaat gebruiken laggen ze allemaal en smelten ze dat werkt bij mij altijd :lol:
veel geluk

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » ma 16 apr, 2007 21:51

siemen schreef:hans wat voor toestel heb je 1?
Dit is al een belangrijke vraag.

Is de aanvoer van het menggas goed afgesteld?
Als je geen gas hebt spettert het apparaat tijden het lassen erg en blijft de draad in het mondstuk plakken door de lasspetters
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

THE SPITFIRE
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 22:25
Locatie: s heerenbroek

Bericht door THE SPITFIRE » ma 16 apr, 2007 22:07

hoeveel ampere heb je em staan en is dat gelijk met je menggas en voltage??
of je slangenpakket is smerig geworden :lol:
NO LIFE LIKE LOW LIFE
het leven is als een neus haal eruit wat erin zit.
burn your rubber not your soul...
www.thespitfire.zijnalbums.nl

hanzz
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 439
Lid geworden op: do 13 mar, 2003 17:29
Locatie: wellen

Bericht door hanzz » ma 16 apr, 2007 22:27

Hallo, alvast Bedankt voor de reacties :lol:

Het is een ecomig 125 , halfautomaat. K heb het ding voor 400 € gekocht 3 jaar geleden wegens einde productie... maar ik denk dat het eerder een studiemachientje is omdat ik er niets over terugvindt op internet(en 'k heb er geen handleiding bij...)

er is dus een draaiknop voor de draadsnelheid en dan nog 2 knopjes,

respectievelijk met een max/min en een low/high stand

Als ik ooit zelf aan een eend wil lassen, of iets met ongeveer dezelfde plaatdikte, op hoeveel bar en l/min moet de gas dan staan, welke draadsnelheid en op welke stand moeten die 2 knopjes??? of is dat niet via internet uit te leggen :?:


Groeten

Hans

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 16 apr, 2007 22:34

Bar kan je niet instellen, alleen meten. Gas ongeveer 8 tot 10 liter per minuut. Verder is het trial and error. Smelt je door de plaat heen ? Zet dan je stroomsterkte lager. Merk je dat de lasdraad de toorts wegduwt ? Zet dan de draadaanvoer lager. Merk je dat de draad snel ler wegsmelt dan je kan lassen (en ook aan het mondstuk vast plakt), zet dan je draadaanvoer hoger.
Afblijven.

hanzz
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 439
Lid geworden op: do 13 mar, 2003 17:29
Locatie: wellen

Bericht door hanzz » di 17 apr, 2007 17:28

ok b'dankt LE :lol:

wanneer merk je dat je de stroom sterker moet zetten?

groeten

Hanzz

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » di 17 apr, 2007 20:49

Even hardop nadenken:

Dat is iets wat je door ervaring leert. Je kan af gaan op het geluid. Echter, bij dat dunne plaatwerk leg je geen rupsen, maar las je alleen 'puntjes' dus echt goed op het geluid af gaan kan je niet. Dan moet je kijken hoe diep het bolletje dat je last in de plaat ligt. Ligt die er heel erg op, dan moet de stroomsterkte hoger (tip: probeer het gewoon eens, met verschillende instellingen stukjes lassen en dan kijken bij welke instelling de verbinding het sterkst is). Fik je er door heen dan moet de stroomsterkte lager. Is het in 1 keer 'knal' en is je lasdraad weg (vast in de toorts) dan was de stroomsterkte veel te hoog. Echter, de plaat is dan vaak nagenoeg onbeschadigd.

Maar wat blijft is dat het om ervaring en 'fingerspitzengefuhl' gaat. Ik kan wel een beetje lassen, maar dan met nadruk op een beetje. Het gebeurt mij ook wel eens dat een collega (met meer ervaring) mij corrigeert en/of adviseert. Ook willen mijn lassen er wel eens lelijk uit zien of het gebeurt dat ik plaklassen produceer (het lijkt dan goed gelast, maar de las plakt dan niet voldoende aan het moedermateriaal vast waardoor het eigenlijk niet goed vast zit.

Ohja, als je gaat testen, test dan tot je las breekt. Kijk dan waar het spul gebroken is. Als de las zelf (het bolletje zegmaar) breekt of het moedermateriaal dan heb je een sterke las. Breekt de las van het moedermateriaal af en lijkt het moedermateriaal (nagenoeg) onbeschadigd, dan heb je een plaklas geproduceerd.
Afblijven.

hanzz
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 439
Lid geworden op: do 13 mar, 2003 17:29
Locatie: wellen

Bericht door hanzz » di 17 apr, 2007 21:50

ok, het wordt dus een beetje oefenen :lol: k zie idd dat de lasdruppeltjes ( ik kan nog niet echt van een Las spreken :lol: ) dus volgende keer eens proberen de stroom wat harder te zetten...
alvast bedankt voor de tips...

euhm ik denk idd dat mijn lasdraad ook een beetje slordig is opgerold, ik hoor namelijk regelmatig als ik draad door laat komen dat de draad "onder zichzelf uitkomt"... kan het een oplossing zijn om deze draad met de hand opnieuw op te rollen?

greetz

hanzz

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » di 17 apr, 2007 22:02

Ik weet nioet hoeveel lasdraad er op ene rol zit, maar het is veel. Heel veel. Dat wil je echt niet nog eens oprollen met de hand ! En zodra je lasdraad niet blijft steken doordat het onder zichzelf uit komt zou ik er niets aan doen.
Afblijven.

Gebruikersavatar
Charlie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: wo 19 jul, 2006 22:17
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Charlie » wo 18 apr, 2007 11:33

Buiten dit alles kan het ook nog wezen dat het te lassen materiaal niet schooon genoeg is!! Hoe schoner hoe beter
Je kan ook spuitbussen kopen die het spetteren kunnen verminderen
het voordeel daarvan is dat spetters ook niet zo snel op het materiaal blijven plakken.

kijk eens goed naar je lasdraad: zit er geen oxidatie of ander vuil op?
smeer je lastoorts en toevoer slang eens ,dat wil ook nog wel eens helpen

hanzz
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 439
Lid geworden op: do 13 mar, 2003 17:29
Locatie: wellen

Bericht door hanzz » wo 18 apr, 2007 15:41

Met wat voor olie/vet kan ik dat smeren?

moet ik het te lassen voorwerp dan best ontvetten enzo?

groeten
hanzz

Gebruikersavatar
Charlie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: wo 19 jul, 2006 22:17
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Charlie » wo 18 apr, 2007 16:37

Als ik de teovoer slang smeer doe ik er meestal ff iets van teflon of zo

ik ben geen meesterlasser maar ontvetten doe ik meestal wel
bij zwaar materiaal kan je eventuele vettigheid wel wegbranden met het lassen
maar dat zou ik bij een eend niet doen !!!!!
#Echtemannenrijdendehelewinter2cv
2cv6 Charleston -1984
Peugeot 106 - 1996

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » zo 17 jun, 2007 12:39

Als ik de teovoer slang smeer doe ik er meestal ff iets van teflon of zo
welke toevoer slang??? het slangen pakket?? mag je niet smeren

Plaats reactie