nog enkele las-vraagjes
nog enkele las-vraagjes
Hallo,
ik ben wat aan het leren lassen met m'n halfautomaat
maar ik heb een paar probleempjes
Wat moet ik doen als het bij het lassen heel hard spettert?
mijn draad komt telkens na +- 20 secondenlassen niet meer goed door, ik hoor het motortje wel zacht zoemen als ik de "lasknop" induw, maar er komt enkel terug draad door als ik lichtjes met het "lashandvat" ergens tegen tik wat kan dit zijn?? er zit een 0.6 draad op en alles staat fatsoenlijk ingesteld op die 0.6 draad...
Ik hoop dat iemand mij hier wat kan helpen
groeten
Hanzz
ik ben wat aan het leren lassen met m'n halfautomaat
maar ik heb een paar probleempjes
Wat moet ik doen als het bij het lassen heel hard spettert?
mijn draad komt telkens na +- 20 secondenlassen niet meer goed door, ik hoor het motortje wel zacht zoemen als ik de "lasknop" induw, maar er komt enkel terug draad door als ik lichtjes met het "lashandvat" ergens tegen tik wat kan dit zijn?? er zit een 0.6 draad op en alles staat fatsoenlijk ingesteld op die 0.6 draad...
Ik hoop dat iemand mij hier wat kan helpen
groeten
Hanzz
-
- Las Expert
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
- Locatie: wijnjewoude
- Contacteer:
hans wat voor toestel heb je 1?
een probleem is als je aandrijf rollen versleten zijn of je binnen spiraal.
wat ook mogelijk kan zijn dat je goedkoope lasdraad is wat niet goed rond is zodat het niet goed door het contact pit wil je ziet dit tegenwoordig steeds vaker.
groeten siemen
een probleem is als je aandrijf rollen versleten zijn of je binnen spiraal.
wat ook mogelijk kan zijn dat je goedkoope lasdraad is wat niet goed rond is zodat het niet goed door het contact pit wil je ziet dit tegenwoordig steeds vaker.
groeten siemen
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1402
- Lid geworden op: zo 18 feb, 2007 13:21
- Locatie: hillywood (hilversum)
hoi
is het mondje waar je draad uit komt niet vies of word die(gloeiend) heet want dat wil ook ook wel is problemen opleveren
ik zou even bij een las boer af las handel langs gaan met het apperaat.
die wil bij lief aan kijken heust wel helpen
en als je zegt dat je het op eend gaat gebruiken laggen ze allemaal en smelten ze dat werkt bij mij altijd
veel geluk
is het mondje waar je draad uit komt niet vies of word die(gloeiend) heet want dat wil ook ook wel is problemen opleveren
ik zou even bij een las boer af las handel langs gaan met het apperaat.
die wil bij lief aan kijken heust wel helpen
en als je zegt dat je het op eend gaat gebruiken laggen ze allemaal en smelten ze dat werkt bij mij altijd
veel geluk
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 472
- Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 22:25
- Locatie: s heerenbroek
hoeveel ampere heb je em staan en is dat gelijk met je menggas en voltage??
of je slangenpakket is smerig geworden
of je slangenpakket is smerig geworden
NO LIFE LIKE LOW LIFE
het leven is als een neus haal eruit wat erin zit.
burn your rubber not your soul...
www.thespitfire.zijnalbums.nl
het leven is als een neus haal eruit wat erin zit.
burn your rubber not your soul...
www.thespitfire.zijnalbums.nl
Hallo, alvast Bedankt voor de reacties
Het is een ecomig 125 , halfautomaat. K heb het ding voor 400 € gekocht 3 jaar geleden wegens einde productie... maar ik denk dat het eerder een studiemachientje is omdat ik er niets over terugvindt op internet(en 'k heb er geen handleiding bij...)
er is dus een draaiknop voor de draadsnelheid en dan nog 2 knopjes,
respectievelijk met een max/min en een low/high stand
Als ik ooit zelf aan een eend wil lassen, of iets met ongeveer dezelfde plaatdikte, op hoeveel bar en l/min moet de gas dan staan, welke draadsnelheid en op welke stand moeten die 2 knopjes??? of is dat niet via internet uit te leggen
Groeten
Hans
Het is een ecomig 125 , halfautomaat. K heb het ding voor 400 € gekocht 3 jaar geleden wegens einde productie... maar ik denk dat het eerder een studiemachientje is omdat ik er niets over terugvindt op internet(en 'k heb er geen handleiding bij...)
er is dus een draaiknop voor de draadsnelheid en dan nog 2 knopjes,
respectievelijk met een max/min en een low/high stand
Als ik ooit zelf aan een eend wil lassen, of iets met ongeveer dezelfde plaatdikte, op hoeveel bar en l/min moet de gas dan staan, welke draadsnelheid en op welke stand moeten die 2 knopjes??? of is dat niet via internet uit te leggen
Groeten
Hans
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Bar kan je niet instellen, alleen meten. Gas ongeveer 8 tot 10 liter per minuut. Verder is het trial and error. Smelt je door de plaat heen ? Zet dan je stroomsterkte lager. Merk je dat de lasdraad de toorts wegduwt ? Zet dan de draadaanvoer lager. Merk je dat de draad snel ler wegsmelt dan je kan lassen (en ook aan het mondstuk vast plakt), zet dan je draadaanvoer hoger.
Afblijven.
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Even hardop nadenken:
Dat is iets wat je door ervaring leert. Je kan af gaan op het geluid. Echter, bij dat dunne plaatwerk leg je geen rupsen, maar las je alleen 'puntjes' dus echt goed op het geluid af gaan kan je niet. Dan moet je kijken hoe diep het bolletje dat je last in de plaat ligt. Ligt die er heel erg op, dan moet de stroomsterkte hoger (tip: probeer het gewoon eens, met verschillende instellingen stukjes lassen en dan kijken bij welke instelling de verbinding het sterkst is). Fik je er door heen dan moet de stroomsterkte lager. Is het in 1 keer 'knal' en is je lasdraad weg (vast in de toorts) dan was de stroomsterkte veel te hoog. Echter, de plaat is dan vaak nagenoeg onbeschadigd.
Maar wat blijft is dat het om ervaring en 'fingerspitzengefuhl' gaat. Ik kan wel een beetje lassen, maar dan met nadruk op een beetje. Het gebeurt mij ook wel eens dat een collega (met meer ervaring) mij corrigeert en/of adviseert. Ook willen mijn lassen er wel eens lelijk uit zien of het gebeurt dat ik plaklassen produceer (het lijkt dan goed gelast, maar de las plakt dan niet voldoende aan het moedermateriaal vast waardoor het eigenlijk niet goed vast zit.
Ohja, als je gaat testen, test dan tot je las breekt. Kijk dan waar het spul gebroken is. Als de las zelf (het bolletje zegmaar) breekt of het moedermateriaal dan heb je een sterke las. Breekt de las van het moedermateriaal af en lijkt het moedermateriaal (nagenoeg) onbeschadigd, dan heb je een plaklas geproduceerd.
Dat is iets wat je door ervaring leert. Je kan af gaan op het geluid. Echter, bij dat dunne plaatwerk leg je geen rupsen, maar las je alleen 'puntjes' dus echt goed op het geluid af gaan kan je niet. Dan moet je kijken hoe diep het bolletje dat je last in de plaat ligt. Ligt die er heel erg op, dan moet de stroomsterkte hoger (tip: probeer het gewoon eens, met verschillende instellingen stukjes lassen en dan kijken bij welke instelling de verbinding het sterkst is). Fik je er door heen dan moet de stroomsterkte lager. Is het in 1 keer 'knal' en is je lasdraad weg (vast in de toorts) dan was de stroomsterkte veel te hoog. Echter, de plaat is dan vaak nagenoeg onbeschadigd.
Maar wat blijft is dat het om ervaring en 'fingerspitzengefuhl' gaat. Ik kan wel een beetje lassen, maar dan met nadruk op een beetje. Het gebeurt mij ook wel eens dat een collega (met meer ervaring) mij corrigeert en/of adviseert. Ook willen mijn lassen er wel eens lelijk uit zien of het gebeurt dat ik plaklassen produceer (het lijkt dan goed gelast, maar de las plakt dan niet voldoende aan het moedermateriaal vast waardoor het eigenlijk niet goed vast zit.
Ohja, als je gaat testen, test dan tot je las breekt. Kijk dan waar het spul gebroken is. Als de las zelf (het bolletje zegmaar) breekt of het moedermateriaal dan heb je een sterke las. Breekt de las van het moedermateriaal af en lijkt het moedermateriaal (nagenoeg) onbeschadigd, dan heb je een plaklas geproduceerd.
Afblijven.
ok, het wordt dus een beetje oefenen k zie idd dat de lasdruppeltjes ( ik kan nog niet echt van een Las spreken ) dus volgende keer eens proberen de stroom wat harder te zetten...
alvast bedankt voor de tips...
euhm ik denk idd dat mijn lasdraad ook een beetje slordig is opgerold, ik hoor namelijk regelmatig als ik draad door laat komen dat de draad "onder zichzelf uitkomt"... kan het een oplossing zijn om deze draad met de hand opnieuw op te rollen?
greetz
hanzz
alvast bedankt voor de tips...
euhm ik denk idd dat mijn lasdraad ook een beetje slordig is opgerold, ik hoor namelijk regelmatig als ik draad door laat komen dat de draad "onder zichzelf uitkomt"... kan het een oplossing zijn om deze draad met de hand opnieuw op te rollen?
greetz
hanzz
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Buiten dit alles kan het ook nog wezen dat het te lassen materiaal niet schooon genoeg is!! Hoe schoner hoe beter
Je kan ook spuitbussen kopen die het spetteren kunnen verminderen
het voordeel daarvan is dat spetters ook niet zo snel op het materiaal blijven plakken.
kijk eens goed naar je lasdraad: zit er geen oxidatie of ander vuil op?
smeer je lastoorts en toevoer slang eens ,dat wil ook nog wel eens helpen
Je kan ook spuitbussen kopen die het spetteren kunnen verminderen
het voordeel daarvan is dat spetters ook niet zo snel op het materiaal blijven plakken.
kijk eens goed naar je lasdraad: zit er geen oxidatie of ander vuil op?
smeer je lastoorts en toevoer slang eens ,dat wil ook nog wel eens helpen
Als ik de teovoer slang smeer doe ik er meestal ff iets van teflon of zo
ik ben geen meesterlasser maar ontvetten doe ik meestal wel
bij zwaar materiaal kan je eventuele vettigheid wel wegbranden met het lassen
maar dat zou ik bij een eend niet doen !!!!!
ik ben geen meesterlasser maar ontvetten doe ik meestal wel
bij zwaar materiaal kan je eventuele vettigheid wel wegbranden met het lassen
maar dat zou ik bij een eend niet doen !!!!!
#Echtemannenrijdendehelewinter2cv
2cv6 Charleston -1984
Peugeot 106 - 1996
2cv6 Charleston -1984
Peugeot 106 - 1996